Az idén is drága lesz a húsvéti sonka

A magas takarmányárak előbb-utóbb beépülnek a hústermékek árába – hangzott el a Pick Szeged Zrt. tegnapi sajtótájékoztatóján. Egy telekprobléma nyomán előfordulhat, hogy a társaság elköltözik Szegedről.

Dénes Zoltán
2011. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dacára a csökkenő keresletnek és a hazai sertéságazatot érintő problémáknak, nem enged a prémium minőségből a Pick Szeged Zrt. – hangzott el a Bonafarm-csoport tagjának gyárbemutatóval öszszekötött szegedi sajtótájékoztatóján. A hazai húspiacot már évek óta csökkenő fogyasztás jellemzi, azonban a Pick értékesítésében a visszaesés csak a tavalyi év második negyedében vált jelentősebbé. Az úgynevezett szárazáruk – például kolbász, szalámi – iránti kereslet 8-10 százalékkal csökkent, de visszaesett a felvágottak fogyasztása is.
– Minőséget is elő lehet állítani nagyban, s ezt szerettük volna bemutatni a gyárlátogatással – vázolta a cégcsoport filozófiáját Éder Tamás vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója. Mint mondta, ez nem könnyű, hiszen az elmúl évtizedben a húspiac struktúrája átalakult. Csökkent a szárazáruk iránti kereslet és növekedett az olcsóbb vörös húsok iránti érdeklődés. Ráadásul az elmúlt években az import erősödése nem minőségi, hanem árversenyt hozott. A külföldi versenytársak messze alulárazták magukat a magyar termékekhez képest, a hazai élelmiszergyártók jelentős része pedig úgy reagált erre, hogy azonnal beszállt a minőségrontó árversenybe.
Éder Tamás szerint az elmúlt egy évben lezajlott takarmányár-emelkedés nem egyszeri elmozdulás volt, a magas árak feltételezhetőleg fennmaradnak. Úgy vélte, hogy az állattenyésztés a közeljövőben sem lesz alacsony költségekkel jellemezhető tevékenység, az élő állat ára egy darabig még emelkedni fog, s egészen biztos, hogy már nem tér vissza a tavaly elért mélypontjára. A piaci szereplőknek emiatt áremelkedésre kell számítaniuk – fejtette ki a Bonafarm szakértője, aki szerint az áremelkedés a következő hónapok során beépül a termékek árába. Kovács László, a Pick vezérigazgatója ehhez hozzátette, elkerülhetetlen a drágulás, és kizárt, hogy a tavalyi áron vásárolhassuk meg az idén is a húsvéti sonkát.
A hazai piacon a társaságcsoport részesedése harminc százalék körüli, de egyre nagyobb hangsúlyt fektet a külpiacokra is. Olyannyira, hogy növekedésre jóformán már csak az export területen számítanak. A társaság 2009-ben bejelentett zöldmezős beruházásáról Kovács László elmondta, a város vezetésével arról tárgyaltak, hogy a mintegy harmincmilliárd forint értékű építkezéshez Szeged biztosítja majd a szükséges, körülbelül 80 hektáros területet. Szeged önkormányzata a szóban forgó területet az államtól vásárolta volna meg, s ezt követően adta volna át a társaságnak. A terület átadásával kapcsolatos tárgyalások azonban a választások után megszakadtak. A vezérigazgató azt sem tartotta kizártnak, hogy amennyiben nem találnak helyben, a nagy múltú cég központja közelében megoldást arra, hogy a jelenleg öt különböző településen zajló húsfeldolgozást egy üzembe szervezzék, úgy a cég egy másik helyszínt keres a zöldmezős beruházásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.