A korábban felvett, kedvezőtlen devizahitel-konstrukciók miatt nem képes kimozdulni a hazai autópiac a holtpontról – mondta lapunk kérdésére Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. A háztartások csekély vagy nulla önerővel, hosszú futamidőre vásároltak autót, így most tőketartozásuk lényegesen meghaladja a kocsi piaci értékét. Ezek az emberek nem tudnak megszabadulni sem az autótól, sem a hiteltől, ezért nem jelennek meg vevőként a piacon. Ha sikerülne valahogy – akár közös állami és banki segítséggel – kiszabadítani a hiteleseket, új vásárlókat nyernének a gépkocsi-forgalmazók. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára ehhez azt tette hozzá, hogy az előző két évben csaknem százezer vásárlás maradt el azért, mert a vevők nem mertek vagy nem tudtak belevágni a tranzakcióba. Knezsik István elmondta, hogy az egyik gépjárműimportőr – finanszírozójával karöltve – kifejezetten a beragadt devizahiteleseknek dolgozott ki hitelcsereprogramot. Az adósok – ha a forgalmazó termékét választják – egyszerre szabadulhatnak meg régi autójuktól és frankhitelüktől. Új, forintalapú hitelük törlesztőrészlete kedvezőbb lesz, mint a jelenlegi, futamidejük megegyezik, az egyszeri beszálló összeg pedig mérsékelt.
Azért lenne szükség sok ilyen kezdeményezésre, mert a jármű-értékesítési szakma mély válságát éli, nemcsak az eladások visszaesése miatt, hanem azért is, mert a problémák kezdenek begyűrűzni a szolgáltatói és a szervizágazatba is – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A szakember hozzátette, hogy ugyanakkor a vállalati gépjárművásárlás bővült, ez a szegmens három év alatt negyven százalékról hetven százalékra nőtt. Az MGE előrejelzése szerint az idén az eladott új autók száma eléri az 58 ezret, 2012-ben a 75 ezret, 2013-ban a 90 ezret, 2014-ben pedig a 110 ezret. Tavaly összesen 43 479 új személyautót helyeztek forgalomba, 2009-ben 60 206-ot. Erdélyi Péter elmondta, több törvényjavaslatot is készítettek, ezek érintik egyebek mellett a cégautóadó pontosítását, a segédmotoros kerékpárok regisztrálását, a gépjárműimport-áfa megfizetését még regisztráció előtt. Javasolták azt is, hogy a döntéshozók vezessenek be plafont a regisztrációs adónál, valamint hogy legyen visszaigényelhető a céges autó javítási áfája.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban