Devizahitelek rabja a személyautó-piac

2011. 04. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A korábban felvett, kedvezőtlen devizahitel-konstrukciók miatt nem képes kimozdulni a hazai autópiac a holtpontról – mondta lapunk kérdésére Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke. A háztartások csekély vagy nulla önerővel, hosszú futamidőre vásároltak autót, így most tőketartozásuk lényegesen meghaladja a kocsi piaci értékét. Ezek az emberek nem tudnak megszabadulni sem az autótól, sem a hiteltől, ezért nem jelennek meg vevőként a piacon. Ha sikerülne valahogy – akár közös állami és banki segítséggel – kiszabadítani a hiteleseket, új vásárlókat nyernének a gépkocsi-forgalmazók. Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára ehhez azt tette hozzá, hogy az előző két évben csaknem százezer vásárlás maradt el azért, mert a vevők nem mertek vagy nem tudtak belevágni a tranzakcióba. Knezsik István elmondta, hogy az egyik gépjárműimportőr – finanszírozójával karöltve – kifejezetten a beragadt devizahiteleseknek dolgozott ki hitelcsereprogramot. Az adósok – ha a forgalmazó termékét választják – egyszerre szabadulhatnak meg régi autójuktól és frankhitelüktől. Új, forintalapú hitelük törlesztőrészlete kedvezőbb lesz, mint a jelenlegi, futamidejük megegyezik, az egyszeri beszálló összeg pedig mérsékelt.
Azért lenne szükség sok ilyen kezdeményezésre, mert a jármű-értékesítési szakma mély válságát éli, nemcsak az eladások visszaesése miatt, hanem azért is, mert a problémák kezdenek begyűrűzni a szolgáltatói és a szervizágazatba is – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A szakember hozzátette, hogy ugyanakkor a vállalati gépjárművásárlás bővült, ez a szegmens három év alatt negyven százalékról hetven százalékra nőtt. Az MGE előrejelzése szerint az idén az eladott új autók száma eléri az 58 ezret, 2012-ben a 75 ezret, 2013-ban a 90 ezret, 2014-ben pedig a 110 ezret. Tavaly összesen 43 479 új személyautót helyeztek forgalomba, 2009-ben 60 206-ot. Erdélyi Péter elmondta, több törvényjavaslatot is készítettek, ezek érintik egyebek mellett a cégautóadó pontosítását, a segédmotoros kerékpárok regisztrálását, a gépjárműimport-áfa megfizetését még regisztráció előtt. Javasolták azt is, hogy a döntéshozók vezessenek be plafont a regisztrációs adónál, valamint hogy legyen visszaigényelhető a céges autó javítási áfája.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.