Ferencváros lesz a főpályaudvar?

Szomorú állapotban leledzik a 150 éves Déli pályaudvar, és a jelenlegi közlekedési kormányzatnak nincs pontos terve arra, hogy mi lesz a sorsa: megmarad fejpályaudvarnak vagy másképp hasznosítják a területet. Úgy tudjuk, jövője a fővárosi vasútfejlesztési koncepciók harcában dőlhet el.

2011. 04. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Friss pénzt kapott a Malév. Összesen 2,5 milliárd tőkeemelést hajtott végre a nemzeti légitársaságban a többségi tulajdonos magyar állam. A Malév Zrt. felfüggesztett és tegnap folytatott rendkívüli közgyűlésén a vagyonkezelő tett javaslatot a társaság tőkeemelésére, amelyet a közgyűlés megszavazott. A tulajdonos április 7-ig hajtja végre a tőkeemelést, amelyből 25 millió forint a jegyzett tőkét növeli, 2,475 milliárd forint a tőketartalékba kerül. A tőkeemelés célja a légitársaság rövid távú finanszírozási igényének a biztosítása. A társaság módosított üzleti tervét nem tárgyalták.

Friss pénzt kapott a Malév. Összesen 2,5 milliárd tőkeemelést hajtott végre a nemzeti légitársaságban a többségi tulajdonos magyar állam. A Malév Zrt. felfüggesztett és tegnap folytatott rendkívüli közgyűlésén a vagyonkezelő tett javaslatot a társaság tőkeemelésére, amelyet a közgyűlés megszavazott. A tulajdonos április 7-ig hajtja végre a tőkeemelést, amelyből 25 millió forint a jegyzett tőkét növeli, 2,475 milliárd forint a tőketartalékba kerül. A tőkeemelés célja a légitársaság rövid távú finanszírozási igényének a biztosítása. A társaság módosított üzleti tervét nem tárgyalták.


Ötletszerűen elhelyezett árusítóbódék, töredezett lépcsősorok, potyogó burkolatok: a Déli pályaudvar és közvetlen környezete nemcsak az utazóközönség igényeit nem elégíti ki, de szembántó zárvány a két elegáns fővárosi kerület, a Várnegyed és a Hegyvidék határán. Ugyanilyen éles a kontraszt a másfél száz évvel ezelőtt megnyitott és utódszervezeteiben azóta is működő Déli vasút – és indóházának – dicső története, valamint a nehezen körvonalazódó jövőkép között. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a Déli pályaudvar és a Budapest–Nagykanizsa vasútvonal átadásának 150. évfordulója alkalmából rendezett tegnapi ünnepségen méltatta a kormány vasútfejlesztési erőfeszítéseit. Emlékeztetett arra, hogy jelenleg is folynak vasúti pályafelújítások, és 2015-ig főleg az uniós forrásokból 650 milliárd forint fejlesztés valósul meg. Ugyanakkor kérdésünkre, hogy mit tervez a kormányzat a Déli pályaudvarral, azt válaszolta, erről még nem született döntés. Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója ehhez azt tette hozzá, hogy a pályaudvar jövője nemcsak vasútszakmai kérdés, hanem a fővárosban és az agglomerációban zajló közösségi közlekedés összehangolásának is függvénye. A mai helyzet kivételes abból a szempontból, mondta a vezérigazgató, hogy politikai ellenérdekeltség nélkül ülhet le egy asztalhoz nemcsak a BKV, a Volán és a MÁV vezetése, de a főváros is.
Korábban felmerült, hogy a budapesti fejpályaudvarokat – így nevezik a vasútnál a végállomásokat – felszámolják, és egyetlen külvárosi, nagyméretű, korszerű, újjáépített komplexumot hoznak létre. A német mintára Hauptbahnhof-koncepciónak nevezett terv alkotói legutóbb a ferencvárosi rendező pályaudvart szemelték ki központnak. A koncepció gyenge pontja, hogy a területnek jelenleg nincs metrókapcsolata. Ha a Haupbahnhof-koncepció győzedelmeskedne, a Déli pályaudvar megszűnne, mint vasúti végpont. Ezzel szemben a meglévő vasútállomások és vonalak összekötésével alkotna elővárosi és városi vasúti hálózatot az úgynevezett S-Bahn-koncepció. Az elképzelés lényege, hogy korszerű, gyors motorvonatok szállítanák az utasokat többnyire a jelenlegi körvasút vonalán. A járatok érintenék a Nyugatit, Zuglót, Ferencvárost, a Lágymányosi híd budai hídfőjét, az Etele teret, a Déli pályaudvart, a Moszkva (Széll Kálmán) teret pedig alagút kötné öszsze a Nyugati pályaudvarral. Mindkét koncepció jelentős többletpénzt igényel, kérdés, hogy jut-e rá hazai vagy európai forrás.
Szarvas Ferenc a rendezvényen elmondta, hogy már készül a fejlesztéseket is magában foglaló vasúti stratégia, amit hamarosan nyilvánosságra hoznak. Völner Pál az MTI-nek azt mondta, hogy amikor megszületik a döntés a vasútról, akkor eldőlnek azok az alapvető kérdések, amelyek a busz és egyéb közlekedési módokra is kiterjednek. Az államtitkár szerint várhatóan a nyár környékén születhet meg a közösségi sközlekedési stratégia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.