Már júliusban üzembe helyezik Lengyelországban a díjfizetésbe bevont 1750 kilométeres sztrádaszakaszt – mondta el lapunk kérdése Michael Gschnitzer, a Kapsch TrafficCom AG nemzetközi értékesítési igazgatója.
Lengyelországban novemberben írta alá a szerződést a cég által vezetett konzorcium a lengyel Országos Út- és Autópálya Főigazgatósággal összesen 1,2 milliárd euró, csaknem 300 milliárd forint értékben.
A lengyel rendszerben a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek kell díjat fizetniük. Csehországban 2007 januárjától működik e-útdíj-fizetési rendszer mintegy 970 kilométernyi sztráda- és autóút-szakaszon a tizenkét tonnánál nehezebb tehergépkocsik számára. A cseh tendert 2006 márciusában bírálták el, és kilenc hónap kivitelezés után indulhatott el a működtetés. Ausztriában 2004. január 1-jétől kell fizetni használatarányos díjat a 3,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik után. E díjfizetési rendszerekben az a közös, hogy a Kapsch TrafficCom AG végezte a kiépítésüket – mondta Michael Gschnitzer. Az osztrák rendszer tíz, a csehországi nyolc hónap alatt termelte meg a beruházás árát.
A magyar kormány nyilatkozatai alapján várhatóan 2013-ban vezetik be a használatarányos útdíjat – mondta az igazgató. Ehhez azonban hamarosan ki kell írni a pályázatot, hiszen az elbírálás időt vesz igénybe, és a nyertes cégnek mielőbb neki kell kezdenie a kivitelezésnek. A szakember szerint azokban az országokban nem kísérte a fuvarozók tiltakozása az útdíj bevezetését, ahol érdek-képviseleti szerveiket bevonták a döntés előkészítésébe. A fuvarozók megértik, hogy fizetni kell az úthasználatért, feltéve, ha jó a tájékoztatás, nem okoz gondot a technikai kivitelezés. A Kapsch, amely öt földrészen 240 projektben vett részt, megfelelő tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan bonyolítsa le a díjfizetési rendszer bevezetését. Lapunk kérdésére Michael Gschnitzer elmondta, hogy Magyarországhoz hasonlóan Ausztriában is sok gondot okozott az átmenő nemzetközi kamionforgalom, mielőtt bevezették a használatarányos díjfizetést. A fizetősztrádákat kikerülni kívánó fuvarozók jelentős károkat okoztak az utakban és a lakosság egészségi állapotában. A díjszedőrendszernek azonban része a kiterjedt ellenőrzés, amely a párhuzamos utakon rögzített és mobil eszközökkel szűri ki a nem fizető teherautókat.
Menczer Tamás: Manfred Weber parancsára húztak ukrán pólót a Tisza Párt képviselői! Ezt Magyar Péter vallotta be