Hamarosan indul a lengyel e-útdíj

Míg hazánkban még a pályázati kiírás sem született meg, a miénknél jóval később indított lengyel elektronikus útdíjrendszert már a nyáron üzembe helyezik. A Széll Kálmán-terv 2013-ra százmilliárdos díjbevétellel számol, szakértők szerint a határidő szűken, de tartható.

2011. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már júliusban üzembe helyezik Lengyelországban a díjfizetésbe bevont 1750 kilométeres sztrádaszakaszt – mondta el lapunk kérdése Michael Gschnitzer, a Kapsch TrafficCom AG nemzetközi értékesítési igazgatója.
Lengyelországban novemberben írta alá a szerződést a cég által vezetett konzorcium a lengyel Országos Út- és Autópálya Főigazgatósággal összesen 1,2 milliárd euró, csaknem 300 milliárd forint értékben.
A lengyel rendszerben a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek kell díjat fizetniük. Csehországban 2007 januárjától működik e-útdíj-fizetési rendszer mintegy 970 kilométernyi sztráda- és autóút-szakaszon a tizenkét tonnánál nehezebb tehergépkocsik számára. A cseh tendert 2006 márciusában bírálták el, és kilenc hónap kivitelezés után indulhatott el a működtetés. Ausztriában 2004. január 1-jétől kell fizetni használatarányos díjat a 3,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik után. E díjfizetési rendszerekben az a közös, hogy a Kapsch TrafficCom AG végezte a kiépítésüket – mondta Michael Gschnitzer. Az osztrák rendszer tíz, a csehországi nyolc hónap alatt termelte meg a beruházás árát.
A magyar kormány nyilatkozatai alapján várhatóan 2013-ban vezetik be a használatarányos útdíjat – mondta az igazgató. Ehhez azonban hamarosan ki kell írni a pályázatot, hiszen az elbírálás időt vesz igénybe, és a nyertes cégnek mielőbb neki kell kezdenie a kivitelezésnek. A szakember szerint azokban az országokban nem kísérte a fuvarozók tiltakozása az útdíj bevezetését, ahol érdek-képviseleti szerveiket bevonták a döntés előkészítésébe. A fuvarozók megértik, hogy fizetni kell az úthasználatért, feltéve, ha jó a tájékoztatás, nem okoz gondot a technikai kivitelezés. A Kapsch, amely öt földrészen 240 projektben vett részt, megfelelő tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy gyorsan és hatékonyan bonyolítsa le a díjfizetési rendszer bevezetését. Lapunk kérdésére Michael Gschnitzer elmondta, hogy Magyarországhoz hasonlóan Ausztriában is sok gondot okozott az átmenő nemzetközi kamionforgalom, mielőtt bevezették a használatarányos díjfizetést. A fizetősztrádákat kikerülni kívánó fuvarozók jelentős károkat okoztak az utakban és a lakosság egészségi állapotában. A díjszedőrendszernek azonban része a kiterjedt ellenőrzés, amely a párhuzamos utakon rögzített és mobil eszközökkel szűri ki a nem fizető teherautókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.