Tápszentmiklós Győrtől 35 kilométerre délre fekszik, a pannonhalmi kistérséghez tartozik. A parányi Újlengyel és Komlóska már két éve elindult az adóparadicsom felé vezető úton, aminek eredményeként utóbbi településen – papíron – immár minden harmadik lakosra jut egy teherautó. Lassanként hasonló a helyzet Tápszentmiklóson is, ahol az idei évtől sem iparűzési adó, sem építményadó nincs. Ennek köszönhetően két hónap alatt 23 cég települt ide, zömmel szállítmányozók, illetve néhány ügynök, azaz olyan társaságok, amelyeknek mellékes, hogy hol a székhelyük. A legpesszimistább számítások szerint is a betelepülő cégek száma az év végére meghaladja az ötvenet.
Mielőtt a helyszínre érkeztünk volna, arra számítottunk, hogy Tápszentmiklóson kamionokat találunk egymás hegyén-hátán, és az egész falu olyan lesz, mint egy nagy kamionparkoló. Ehhez képest egyetlen teherautó sem volt, noha mint megtudtuk, az út mentén bármikor, korlátozás nélkül várakozhatnának – ha akarnának. Kiderült azonban, hogy a fuvarozók ténylegesen nem telepítik ide vállalkozásukat, hiszen a falu távol esik a főútvonalaktól, csupán a székhelyüket hozzák át ide – azt is csak virtuálisan, ezért az önkormányzat megállapodás alapján továbbítja a postát nwkik. Ám hogy az idetelepülés a későbbiekben ne csak papíron történjen meg, azaz helyi munkahelyek teremtését is eredményezze, az önkormányzat az adóelengedésen kívül számos támogatást nyújt – tudtuk meg Kovács József polgármestertől. Például számítógépekkel felszerelt termet biztosítanak, ahol akár havi tízezer forintos bérleti díj fejében berendezheti bármely vállalkozás az irodáját. Ottjártunkkor még senki nem élt e lehetőséggel, mint ahogy az ötven kamion számára rendelkezésre álló telket sem vették igénybe. A csáberőt mindenesetre azzal is igyekeznek fokozni, hogy pályázatfigyelő és könyvelői szolgáltatást kínálnak a cégeknek, mihelyst eléri a betelepülők száma az ötvenet.
Kérdés, hogy mi ebben az üzlet az önkormányzatnak. A polgármester szerint tavaly 49 kisvállalkozás működött az ezerlelkes faluban; tőlük évi négymillió forintnyi iparűzési adót tudtak beszedni. Erről mondtak le az idén, és miként már most látszik, bejöttek a számításaik. A két hónap alatt idetelepült fuvarozócégek gépjárműadó címén 2012-ben legkevesebb húszmillió forintot fizetnek majd be a község adószámlájára, de ha a betelepülések folytatódnak, a bevételi reményeknek szinte csak a képzelet szabhat határt. Az ennél azért óvatosabban számoló polgármester körülbelül negyvenmilliós gépjárműadó-bevételre gondol, ami éppen a tízszerese az eddiginek. Csak azt sajnálja, hogy e mesés összeggel csak a jövő évi költségvetésében számolhat a falu. Az igazi szenzáció persze az lenne – mondja Kovács József –, ha olyan vállalkozások is megtelepednének, amelyek igazi álláshelyeket teremtenének, hogy ne kelljen minden falubeli munkavállalónak Győrbe ingáznia.
Felkerestük Németh Andrást, a Némand Bau Kft. ügyvezetőjét, akinek társas vállalkozása ugyan nem új betelepülő, de neki is jól jön az adómentesség. Néhány évvel ezelőtt, amikor az olcsónak tűnő hiteleknek és a szociálpolitikai támogatásnak köszönhetően virágzott az építőipar, még az ő cége is szárnyalt. Öt éve – emlékszik vissza – milliós iparűzési adót fizetett be évente az árbevétele után. Mostanra ez megváltozott. Építőipari megrendelés híján tűzifaaprítással és kisebb épületfelújításokkal próbálja életben tartani a négy-öt embernek kenyeret adó vállalkozását. Neki óriási támogatás, hogy legalább a helyi adókat nem kell fizetnie most, a válság éveiben.
A „bevándorló” cégek közül a Victoria Trans Kft. ügyvezetője, Kovács Gábor lapunknak elmondta: azzal, hogy Tápszentmiklósra helyezte telephelyét, 500-700 ezer forintot takarít meg évente, ami nem elhanyagolható előny a fuvarozási piac éles versenyében. Négy nyerges vontatója van. A székhelye eredetileg Csornán volt, de ott az árbevétel két százaléka volt az iparűzési adó, ezért áttelepült Veszkénybe, ahol ugyanez csak fél százalékot tett ki. Az idén azonban ott is felemelték 1,2 százalékra, ezért döntött Tápszentmiklós mellett. Egy fuvarozási cégnek tíz jármű alatt nem kell saját, helyrajzi számmal rendelkező telephelyet használnia, így amikor a kamionok nem úton vannak, ott parkolnak, ahol a gépkocsivezető lakik.
Neki tehát Tápszentmiklóson csak gépjárműadót kell fizetnie, ami kamion esetében a vontató után 80, a pótkocsi után 280 ezer forint évente. Vagyis vállalkozása 1,44 millió forint adót fizet Tápszentmiklós önkormányzatának. Természetesen elfogadja, hogy azok a települések, ahonnan eljött, nem örülnek a távozásának, de szerinte mindenki úgy próbál túlélni, ahogy a lehetőségek engedik. A kistelepülés adókedvezménnyel csábít, a vállalkozó keresi a legkisebb költség lehetőségét, a városnak pedig jogában áll az adottságainak megfelelő adót kivetni. A helyiadó-kivetést is versenyként kell értelmezni, mégpedig a települések közötti versenyként.
Szociális program. Tápszentmiklós mindig is nyitott volt a problémák szokatlan megoldására. Amikor például az általános iskolát kellett megmenteni – mert kevés volt az ötödikes gyerek –, családbetelepítő akciót indítottak. Először csak három önkormányzati bérlakást hirdettek meg nagycsaládosok részére, de legnagyobb meglepetésükre száznegyven, zömmel borsodi család jelentkezett. Nehéz volt közülük választani. Miután azonban látták, hogy mekkora az érdeklődés, sietve megvásároltak és felújítottak házakat bérlakásnak, és egy nyolclakásos társasházat is átadtak a betelepülni vágyóknak. Így végül két év alatt ötvenkét gyermekkel tizenhat család talált otthonra – családonként négyszázezer forint költözési támogatással. További segítség, hogy ötévnyi előtakarékosság után kedvezményesen is megvásárolható az ingatlan.
Meggyilkolták a Budapesten eltűnt amerikai nőt