Izrael politikai vasútja

Külpolitikai okokból mondott vissza egy szerződést a német államvasutak. A cég nemzetközi leányvállalata (DBI) az izraeli Tel-Avivot kötötte volna öszsze Jeruzsálemmel, de egy hat kilométeres szakasz miatt inkább veszni hagyja az egész egymilliárdos üzletet.

2011. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritkán fordul elő, hogy német vállalkozás visszalép egy Izraellel közösen tervezett projekt kivitelezésétől, most ráadásul a szövetségi kormány tanácsára határozta el magát a DBI. Az 1,2 milliárd eurós költségvetéssel indult projekt célja, hogy huszonnyolc percre csökkentse a zsidó állam két legnagyobb városa közti menetidőt. A német cég a vágányvezetés szintezési számításaival és a villamosítás kiépítésével foglalkozott volna. A kezdeti tárgyalások során azonban a DBI figyelmen kívül hagyta, hogy a tervezett vasútvonal – ha csak hat kilométeres távolságon is – az izraeliek megszállta ciszjordániai területen fut keresztül. Erre a palesztinok mutattak rá és bírálták a német államvasutat azzal, hogy a projekt megsérti a nemzetközi jogot.
A negyedik genfi konvenció szerint a megszállóknak tilos saját civil lakosságukat a megszállt területre szállítaniuk, márpedig a vasútépítés tipikusan ezt a célt szolgálná, ezért húzódozik Németország a megállapodás teljesítésétől. Ugyanakkor az is igaz, a múlt hét péntekén járt Berlinben Mahmúd Abbász palesztin elnök, aki vélhetőleg szeptemberben ki fogja kiáltani Palesztina függetlenségét, akkor pedig az a hat kilométeres vasútszakasz már nem Izraelé lenne, hanem Palesztináé. A problémákat átgondolva túlzott kockázatnak tartotta az építkezésben való részvételt Peter Ramsauer (CSU) szövetségi közlekedésügyi miniszter. Berlin és az Európai Unió meglátása szerint különbséget kell tenni a zsidó állam területe és az 1967-es háborúban megszállt földek között. Ramsauer a nagyon érzékeny politikai helyzetre utalva egyeztetett az államvasutak vezetésével, amely azután elfogadta a Merkel-kormány érvelését és lemondta a projektben való részvételt. A DBI közölte a megbízó izraeli vasúttársasággal, hogy egy ilyen érzékeny téma esetében a német államvasutak nem vállalhatnak aktív szerepet. Felszólította külföldön dolgozó munkatársait, fordítsanak fokozott figyelmet a politikai jelenségekre és csak olyan projektekkel foglalkozzanak, amelyek mentesek hasonló befolyástól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.