Két újabb katonát vesztett – ezúttal az elsődleges megállapítások szerint közlekedési balesetben – a Magyar Honvédség (MH) Afganisztánban. A Baglán tartományban állomásozó magyar tartományi újjáépítési csoport (PRT) egyik öttagú járműkonvoja szállítási feladatot hajtott végre Mazari-Sarif és bázisuk, Puli-Humri között, amikor egy mellékútról befordult eléjük egy afgán autó. A konvoj belekezdett a náluk lassabban haladó előzésébe, ám harmadik járművük sofőrje eközben egyelőre megmagyarázhatatlan okból balra rántotta kormányt, és felfutott az út bal oldali padkájára. Ez megdobta a MaxxPro típusú, magas építésű, aknák elleni védelemmel ellátott, nehéz terepjárót, amely felborult, és többször átfordult. A fegyvertorony a becsapódásoktól leszakadt, valószínűleg ekkor vesztette életét a lövész, Dálnoki András szakaszvezető. Az ütközés erejétől a jármű parancsnoka, Róth Orsolya őrmester olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy kórházba szállítása után meghalt. Hende Csaba honvédelmi miniszter mindkettejüket – tekintettel arra, hogy a baleset hadművelet közben történt – hősi halottnak nyilvánította.
A jármű sofőrje az incidens hivatalos bejelentésekor, tegnap délután magyar idő szerint fél ötkor válságos állapotban feküdt a mazari-sarifi német tábori kórházba. A járműben tartózkodó hat fő közül egy fő súlyos, de nem életveszélyes, ketten pedig könynyű sérüléseket szenvedtek.
*
A baleset helyszínére a szövetséges erők mentőhelikopterei érkeztek ki, kivonultak a német tábori rendészek és az afgán rendőrség is.
A honvédelmi miniszter egyelőre nem tudta megmondani, hogy a sérülteket mikor szállíthatják Magyarországra, ez az állapotuktól függ. Hende Csaba magyar idő szerint tegnap délután videokonferencián tájékozódott az Afganisztánban szolgáló magyar katonák állapotáról, akik – mint mondta – „megrendülten, de méltósággal” fogadták a tragikus baleset hírét. A Magyar Honvédség az elhunyt és sebesült katonák hozzátartozóit tájékoztatta a történtekről.
A balesetet szenvedett MaxxPro típusú, aknák elleni védelemmel ellátott, páncélozott személyszállító gépjármű nemrégiben került a magyar PRT állományába azzal a céllal, hogy a romló biztonsági helyzetben a katonák fokozott védelmet kapjanak a hadszíntéren mutatkozó legjelentősebb fenyegetéssel, a rögtönzött robbanószerkezetekkel szemben. Az amerikai tervezők csak úgy tudták az egymásnak ellentmondó követelményeknek megfelelni, hogy egy magas súlypontú, széleskörűen elterjedt HMMWV terepjáróhoz képest jóval borulékonyabb járműkategória, vagy ahogy a honvédelmi miniszter fogalmazott tegnapi tájékoztatóján: „nyilván borulékonyabb az MRAP a kialakítása miatt”. Afganisztánban azonban egy másik veszély is leselkedik az MRAP-okra, a gyenge infrastruktúra, a rossz utak, amelyek a borulékonysággal párosulva azt eredményezték, hogy egyes időszakokban több amerikai katona és tengerészgyalogos halt meg ilyen kategóriájú járművel balesetben, mint ellenséges támadások következtében. Az is tény, hogy a sebezhetőség csökkentése érdekében a konvojok nagy sebességgel közlekednek, ami további kockázati faktor.
A MaxxPro típusú MRAP-ok a miniszter tájékoztatása szerint nem megvásárolt, hanem az amerikaiaktól használatra kapott járművek. A PRT nemrégiben 57 ilyet, illetve HMMWV-t vett át hadműveleti területen, és Hende Csaba úgy nyilatkozott, hogy a szükséges kiképzést a magyar járművezetők megkapták. Lapunk kérdésére, hogy az új eszközök átestek-e az MH rendszeresítési eljárásán, s a magyar járműszakmai hatósági eljárást követően kerültek-e az afganisztáni kontingens állományába, az illetékesek nem tudtak választ adni.
Az amerikaiaktól kapott magas védettségű terepjárók mellett az MH más páncélozott járművekkel is erősíti a PRT-t. A múlt héten a ferihegyi repülőtérről egy bérelt ukrán An–124-es óriásgéppel szállítottak ki Mazari-Sarifba hét, páncélozott vezetőfülkével ellátott Rába H–14-es teherautót és két, szintén páncélozott Mercedes mentőt. A hét végén pedig egy újabb szállítógéppel hazahozták a PRT számos „leharcolt” járművét, és helyettük új páncélozott eszközöket szállítottak ki Afganisztánba.
Fagyos reggel és köd után jön valami sokkal rosszabb