Megszűnő járatok a szlovák vasútnál

Hírösszefoglaló
2011. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnaptól 272 vasúti járat szűnt meg Szlovákiában, míg 67 vonalon jelentősen korlátozták a forgalmat. Ebben foglalhatók össze a május elsején életbe lépett új szlovák vasúti menetrend legfontosabb változásai. A szlovák nemzeti vasúti társaság, a ZSSK közleménye szerint ezeknek a korlátozásoknak elsősorban takarékossági okai vannak. Hazánkat érintő változás, hogy a határ menti régiókban öt regionális vonalon teljesen megszűnt a vasúti forgalom. A szlovák szakmai szervezetek bár nem örülnek a változásoknak, megértik azokat:
– Nem örülünk a járatok megszüntetésének, de tiszteletben tartjuk, hogy bizonyos módon valóban szükség van a vasúti társaság gazdálkodásának rendbetételére – kommentálta a bejelentést a Frantisek Petroci, a szlovák vasúti szakszervezet vezetője.
Szlovák sajtóhírek szerint a döntéshozók eredetileg kétszer ekkora járatcsökkentést terveztek, hiszen 2,2 millió kilométernyi vasútvonal megszüntetésére készültek, de a hatalmas társadalmi tiltakozás hatására csökkentették a megszüntetni szándékozott vonalak számát, míg végül az eredeti terveknek „alig” felére, 1,1 millió kilométerre esett a halálra ítélt szakaszok hoszsza. A szlovák vasúttársaság áramvonalasítása már hónapok óta éles viták kereszttüzében áll, s a cég szóvivője, Alexander Buzinkay elismerte, a helyi és regionális önkormányzatok döntő többsége elutasította a vasúttársaság elképzeléseit. Csak 89 esetben adták áldásukat a bezárásokra a megyék, mintegy 250 esetben akaratuk ellenére lépett a vasúttársaság. A megszűnt, illetve korlátozás alá került járatok döntő többsége regionális jelentőségű volt. A vasúttársaság közlése szerint országos járatoknál csak hat esetben lépett életbe korlátozás, s ezekben is a kevés utas miatti gazdaságtalan működtetés volt az intézkedés oka.
A járatmegszüntetések elbocsátásokat is magukkal hoztak: május elsejétől háromszáz munkahely is megszűnt, igaz, utcára csak fele- ennyien kerültek, mert az érintett állások fele betöltetlen volt. S a folyamat itt még nem ért véget, hiszen a vasúti teherszállításban is karcsúsítások várhatók, az elkövetkező két-három évben közel ötezer álláshely szűnik meg. A vasúti társaságok adósságának teljes összege megközelíti az egymilliárd eurót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.