Ne járhasson külföldi rendszámú autóval, aki állandó magyarországi lakhellyel rendelkezik, büntessék a használt autók kilométeróráinak visszatekerőit, és fizessék meg előre az áfát a magánimportban behozott kocsik után. Ezeket a követeléseket fogalmazták meg és átfogó törvénymódosítás-csomagot javasoltak a magyar gépjármű-kereskedők szakmai szervezetei és az Autós Nagykoalíció (Ank) a parlament gazdasági bizottság vállalkozásszabályozási albizottságának tegnapi ülésén. Rogán Antal, a gazdasági bizottság elnöke elmondta, már tárgyalt a kérdésekről Matolcsy György gazdasági miniszterrel. A gépjármű-kereskedő-szakma által kért adóváltozások azonban csak az őszi adótörvényekben kerülhetnek a parlament elé, így azok a jövő év első napjától léphetnek hatályba.
Az autókereskedők és -javítók helyzetét ismertetve Eppel János, a Porsche Hungária ügyvezetője rámutatott, hogy az új autók eladása két év alatt 70 százalékkal csökkent a magyar piacon, s eközben az 1200 kereskedőből több mint 300 csődbe ment, további 300-400 pedig jelenleg is csődveszélyben van. Összefoglalva azt kérte, hogy az állam a legális kereskedőknek és javítóknak adjon esélyt azokkal szemben, akik feketén, számlaadás nélkül végzik ezt a munkát. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke konkrét javaslatokat terjesztett elő. Indítványozta, hogy az állam vezesse be újra a segédmotoros kerékpárok regisztrálását, ezzel lenne biztosításuk, és a külföldön lopott járműveket nem lehetne eladni Magyarországon. Azt is szeretné elérni, hogy a kilométerórák manipulálását büntesse a törvény, mert erre a csalásra már iparág épült, s az interneten hirdetik szolgáltatásaikat az erre szakosodott műhelyek. Az állandó magyarországi lakóhellyel rendelkezők ne járhassanak külföldi rendszámú kocsikkal, ennek kezelését Németország és Ausztria meg tudta oldani – tette hozzá az elnök. Hogy miért szeretnék, ha az importgépkocsik áfáját a regisztrációs adóval egy időben kellene megfizetni, azt Knezsik István azzal magyarázta, hogy jelenleg bevett gyakorlat egy erre a célra alapított cégen keresztül behozni autókat, majd az áfafizetés előtt csődbe vinni a társaságot. Ha az állam ragaszkodik a halasztott áfafizetéshez, akkor a kocsi forgalomba helyezésekor kelljen letétbe helyezni annak az áfáját – javasolta az Ank. Ezzel elkerülhető, hogy a csalók árelőnyhöz jussanak a piacon.
Otromba módon viselkedett a román államfő Budapesten