Orbán Viktor
miniszterelnök
Kiszelly Zoltán
8 Távlatokban gondolkodó, karizmatikus politikus, akinek személye a jobboldali szavazók szemében garancia a „jó irányra”. A nagy társadalmi ellátórendszerek újraszervezése minimum középtávon érezteti csak hatását, miközben sokan „itt és most” várnak segítséget. A törzsszavazók eredményes elszámoltatást és markáns(abb) konzervatív politikát várnak. E kettő között lavírozva a néha fájdalmas, de szükséges lépések mellett döntött. A kormányfő csak a legfontosabb döntéseket hozza meg, így jobban érvényesül a stratégia, de nagyobb a felelősség is.
Simon János
8 A kormányzati politika legfőbb céljává a gazdaság helyreállítását tette; de nem a neoliberálisok és az IMF által preferált megszorítások, áremelések, áfaemelések útját választotta, inkább különadóval sújtotta a nagyvállalkozókat, a bankokat és a multinacionális cégeket, továbbá megkezdte a társadalombiztosítás reformját. Belpolitikai, szervezeti és redukciós reformjai változást hoztak a politikai életben, önkormányzati és parlamentáris szinten is. Az EU soros elnökeként visszaverte az őt ért nemzetközi támadásokat. Politikájának megvalósításában nem támaszkodik eléggé a civilekre, pedig 2011-es EU-s elnökségünk egyben az önkéntesség éve is.
Navracsics Tibor
közigazgatási és igazságügyi miniszter, miniszterelnök-helyettes
Kiszelly Zoltán
7 Miniszterelnök-helyettesként és tárcavezetőként egyik fő feladata a kormányzati munka öszszehangolása, ami a kormánypárti képviselők számtalan egyéni törvény-előerjesztése miatt most még nem tud igazán érvényesülni. A kormányhivatalok és kormányablakok elindítása jól mutatják szervező és diplomáciai tehetségét, ám e képességek igazán csak egy „üzemszerűen” működő törvénygyár feltételei mellett tudnak érvényesülni.
Simon János
8 A kormány legerősebb embere. Jelentős kormányzati tapasztalata van, a hétköznapi ügyvitel legfőbb szürke eminenciása. Médiaszerepléseivel és a parlamenti vitákban megcsillanó érveléseivel emberközelbe hozza a politikát. Hol közérthető fogalmazásaival, hol szatirikus humorával eléri, hogy nemcsak tisztességesnek mutatja a kormány szándékait, de hitelesen is jeleníti meg az egész kormányzati politikát. A kormányban eddig nem voltak korrupciós ügyek, ez jelentős mértékben az ő következetességének és ellenőrzési mechanizmusának köszönhető.
Fellegi Tamás
nemzeti fejlesztési miniszter
Kiszelly Zoltán
7 A magánszférából érkező miniszter éles szemmel gyűjtötte be tárcája feladatait és az ezekhez tartozó intézményeket. Stratégiában gondolkodik és kerüli a konfliktust, ezt mutatja a Mol-pakett visszaszerzése is. Eddig legtöbbször jól jött ki vállalkozásaiból, most tárcavezetőként azt kell megmutatnia, hogy képes beindítani a növekedés munkahelyeket termelő motorjait. Még ha ehhez nyugati vizeken néha keleti széllel kell is vitorláznia.
Simon János
8 Csendben dolgozik, inkább a munkájának eredményéről kapunk hírt. Így egy elfoglalt ember, egy nagyon tevékeny miniszter képe él az emberekben róla, aki ért a szakmájához. Munkájára kevés rálátásunk van, ami valószínűleg a nemzetközi gazdasági diplomácia természetéből, alkufolyamataiból is következik. Eddigi erőfeszítéseinek legnagyobb sikere, hogy visszaszerezte az oroszoktól a Mol-részvényeket, ami nekünk alapvető nemzetbiztonsági érdekünk is.
Martonyi János
külügyminiszter
Kiszelly Zoltán
7 Az állami és a magánszférát is jól ismerő szakemberként jól vezényelte a soros uniós elnökséggel járó feladatokat. Tárcája összességében jól teljesített az új törvények külföldi megismertetésénél is, de ebben a munkában nem a régi vágású diplomaták jeleskedtek. Stílusa és rutinja sokat segített abban, hogy főbb partnereink még akkor is megértést mutassanak a Magyarország által vett iránnyal szemben, ha egyes cégeik gazdasági érdeke sérült.
Simon János
6 A nagykövetek cseréje a vártnál sokkal lassabban és bátortalanabbul haladt, ennél azonban nagyobb gond, hogy a külpolitika inkább védekező, követő-kármentő volt, nem megelőző-elhárító. Ezt – nemzeti érdekeink mellett – EU-s pozíciónk is megkövetelte volna. Gondoljunk például a médiatörvény brüsszeli fogadtatására. Hazánk nemzetközi jó hírének megteremtésére az 1956-os emigrációt már nem használják, új hálózatot pedig nem építettek föl. A tárcánál koncepcionális változásokra és generációváltásra lenne szükség.
Pintér Sándor
belügyminiszter
Kiszelly Zoltán
6 Ágazatának talán egyik legjobb ismerőjeként nagy átalakításba kezdett: alulról a közérzetet leginkább bosszantó vagyon elleni bűncselekmények felszámolása érdekében növeli a látható rendőri létszámot és szigorít a törvényeken. Fentről a struktúra és az életpályamodell átalakításával növeli a hatékonyságot. Szakemberként indult, ám a szakszervezeti tárgyalások idején profi politikussá vált, aki beszállt a radikálisokkal szembeni szélmalomharcba is.
Simon János
6 A választási ígéretek és az emberek várakozásai ellenére csak lassan mutatkoznak a változás jelei. A legnagyobb deficit továbbra is a romakérdés, a nemzetbiztonság és a hírszerzés területén mutatkozik. Gyöngyöspata kezelése a magyar belügynek nemcsak kudarca, de a megalázása is, amennyiben munkájában hol a gárdisták, hol az amerikai katonák akarják megsegíteni. Jó szervező és tapasztalt szakember hírében áll, de helyzetét a belügyi dolgozók szociális feszültségei és a nyugdíjak körüli viták is nehezítik.
Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes
Kiszelly Zoltán
5 Pártelnökként azt kellene bemutatnia, hogy a KDNP önálló, és elég erős a koalíción belül főbb elképzelései keresztülviteléhez. Miniszterelnök-helyettesként pedig a stratégiai ágazatnak számító nemzetpolitikát kell(ene) úgy alakítania és megjelenítenie, hogy távolítsa azt a hazai viszonyokra jellemző lövészárok-mentalitástól. A történelmi egyházak rehabilitációjának elkötelezett híve, amivel az elmúlt 60 év hibáit segít orvosolni. E feladatokra van még ugyan ideje, de a közvélemény eközben inkább a konfliktusokra figyel fel.
Simon János
8 Nagy szerepe volt abban, hogy az új állampolgársági törvénnyel – a határon túli nemzettársaink könnyített honosításával – a magyarok lemosták magukról a 2004-es népszavazás gyalázatát. A környező országok vezetőivel való folyamatos konzultációinak is köszönhető, hogy a kisebbségben élő magyarok a szomszédok felé ma már nem konfliktust gerjesztő, hanem erős kapcsot képező erők. A médiát is jól kezeli, ha kell, csavaros észjárással gondolkodik, ha kell, egyszerű ok-okozati logikával érvel.
Fazekas Sándor
vidékfejlesztési miniszter
Kiszelly Zoltán
6 Az egyik legkevesebbet szereplő kormánytag stratégiai tárcát vezet. Az Európai Unióhoz való csatlakozás óta kialakult jó-rossz rendszerből főként a kis- és közepes gazdák termelési és értékesítési szövetkezetei hiányoznak, amelyek a politika elvárásai szerint helyben szívnak fel munkaerőt, és megfizethető, jó minőségű élelmiszert állítanak elő. Ha az ágazatban rejlő lehetőségeket jobban megragadja, mozgósítani tudja a kormánypárt egyik fő bázisának számító vidéket.
Simon János
7 Csendesen, de szívósan dolgozik. A célok és a szándékok jók, a nyilvánosság azonban viszonylag kevés információt kap a tevékenységéről. Erősebben kellene támaszkodnia a brüsszeli magyar képviselőinkre, a magyar érdekeket jobban kellene képviselnie nemcsak a beruházásoktól ódzkodó bankokkal szemben, hanem a nemzetközi színtéren is. Egyike a legkönnyebben elfelejthető minisztereknek, nem a munkája, hanem arctalansága miatt. Sokkal többet kellene szerepelnie a nyilvánosság előtt.
Hende Csaba
honvédelmi miniszter
Kiszelly Zoltán
8 Ő az a miniszter, aki az elszámoltatásban és tárcája átszervezésében talán a legmesszebb jutott. A szivárgó pénzcsapokat látványosan elzárta, és láthatóan ügyel arra, hogy minisztériumához ne kötődjenek botrányok. Nemzetközi kötelezettségeinknek (például Afganisztánban) maradéktalanul eleget tesz, ami stratégiai támogatást és bizalmi tőkét teremt legfontosabb szövetségeseinknél. Közben határozottan, de harsonaszó nélkül erősíti a honvédség megkopott belső tartását.
Simon János
10 Az előző rendszer maradványainak felszámolásában és az új rendszer szakmai követelmények szerinti kiépítésében, valamint a korrupciós ügyek felszámolásában is példamutatóan dolgozik. Vezető munkatársait a tisztesség és a szakmai tapasztalat alapján választotta ki. Munkáját láthatóan szolgálatnak tekinti. A médiát is jól kezeli. Megtestesíti azt a következetes miniszteri ideált, amelyre a Fidesz–KDNP kétharmados többségét megteremtő szavazók vágytak a tavalyi választásokkor.
Matolcsy György
nemzetgazdasági miniszter
Kiszelly Zoltán
5 Sokan vártak tőle csodát. Korábbi bejelentéseivel, nem ortodox módszereivel rengeteg reményt ébresztett, amelyek mostanra elvárásként tornyosulnak a feje és tárcája fölé. Nagy kül- és belföldi érdeklődés mellett kell bemutatnia, hogy az egyszeri bevételek által adott löket után miként indul növekedésnek a magyar gazdaság, és válnak fenntarthatóvá a főbb társadalmi alrendszerek. Vele szemben a türelem órája minimum duplán pereg.
Simon János
10 A kormány sikerének legfőbb motorja. Némi túlzással az 1920-as évek Bethlen Istvánjához hasonlító ívű gondolkodó és cselekvő gyakorlati közgazdász. A konfliktusokat is vállalva szakított elődei neoliberális gazdaságpolitikával. Munkájának első eredményei máris látszanak (növekedés, hitelesek védelme), sőt, néhány ország – a különadók bevezetését illetően – követte is példáját. Munkáját megkönnyíti, hogy teljes mértékben élvezheti a kormányfő bizalmát.
Réthelyi Miklós
nemzeti erőforrás miniszter
Kiszelly Zoltán
5 Egy nagyra nőtt tárca irányítójaként nagy felelősség nehezedik rá. Államtitkárai az ellenséges mellett időnként baráti tűzbe is keverednek, ám e vitákból látványosan kivonja magát. Tárcájánál még nem sikerült betömni a sajtó felé szivárgó – lobbiérdekektől vezérelt – lyukakat. Saját és államtitkárai teljesítményét két szemponton mérik majd: a társadalom és a szakmai elitek többsége számára elfogadható megoldásokat dolgoznak-e ki, és fenntartható lesz-e az új rendszer?
Simon János
5 Gyenge kezű és ellentmondásos teljesítményű politikus képét adja magáról. A médiában is csak ritkán szerepel, s ott sem szakértőként, inkább amolyan joviális emberként jelenik meg. Egy sor, korábban minisztériumként működő államtitkárság tartozik hozzá, s ma többségük válságágazat. A kulturális államtitkárságnál még mindig a liberális szemlélet uralkodik, elmaradtak a személyi változások és a felelősségre vonás. Mindezt csak kevéssé tudta ellensúlyozni a sokkal jobb teljesítményt nyújtó oktatási államtitkárság munkája.
Újbudai pedofilügy: A baloldali önkormányzatig érhetnek a botrány szálai?