Lezárult az afgán baleset vizsgálata

Befejeződött a német hadsereg vizsgálatának kiértékelése a nemrégiben Afganisztánban elhunyt magyar katonák balesetének körülményeiről. Benkő Tibor vezérkari főnök azonnali intézkedéseket rendelt el a missziós szállításokkal kapcsolatban. Eközben a Népszabadság arról cikkezett, hogy az afgánok elégedetlenek a magyar tartományi újjáépítéssel.<br />

2011. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új szabályok értelmében maximum 50 kilométer/órás sebességgel haladhatnak a magyar katonák járművei az afganisztáni hadszíntéren a május közepén történt bagláni halálos baleset miatt – mondta Benkő Tibor szerdán az MTI-nek. A vezérkari főnök hozzátette: néhány hete kapták meg a német hadsereg vizsgálatának eredményét, amit a tárca azóta kiértékelt. Ezután csökkentették a maximális sebességet, s újra figyelmeztették a katonákat az alapvető biztonsági előírások betartására. Harci körülmények között továbbra is a jármű parancsnoka határozza meg a sebességet. A vizsgálat igazolta, hogy a balesetet közvetlenül az egyik kerék durrdefektje okozta, de ez önmagában nem vezetett volna ilyen tragédiához, hiszen az abroncsok defektbiztosak voltak. Vagyis miután megsérültek, még 50 kilométer megtételére képesek normál sebességgel. A vezérkari főnök több szerencsétlen egybeesés következményének nevezte a tragédiát. Ezek közé tartozott, hogy a jármű épp előzött, amikor defektet kapott, továbbá szűk helyen, nagyobb sebességgel kellett a vezetőnek manővereznie. A katonák sérülései azért lehettek olyan súlyosak, mert nem a „puhább” földre, hanem a betonútra zuhant vissza az MRAP jármű. A sérülések jellegéből és a tanúvallomásokból arra lehet következtetni, hogy mindegyik katona viselt sisakot, és be is voltak kötve. A vizsgálat eredményeit az Egyesült Államok hadserege is megkapta (a harci jármű amerikai gyártmányú, s az Egyesült Államok felajánlásából jutottunk hozzá), és elkezdte a járművek átvizsgálását, az abroncsok cseréjét, bár azokon – így a magyarokén is – a gumik láthatóan kiváló állapotban vannak.
A magyar katonák járműve május 17-én szenvedett balesetet Afganisztánban. Dálnoki András szakaszvezető, toronylövész, valamint Róth Orsolya őrmester, a jármű parancsnoka életét vesztette, négyen megsérültek.
Eközben a Népszabadság tegnap arról számolt be, hogy Afganisztánban úgy vélik, nem érzékelhető jelentős eredmény a magyarok által vezetett Baglán tartományban. A helyiek szerint a magyarok jó emberek, de nincs pénzük. A lap Mohamed Zaher Ghani Zada bagláni parlamenti képviselőre hivatkozik, aki szerint a táliboknak erőteljesebb a jelenléte északon, ahol a magyarok is szolgálnak. Ghani Zada szerint a NATO-nak kellene igazságosabban elosztania a pénzt a PRT-k között: így egyik tartomány sem maradna le, csak azért, mert a felette bábáskodó nemzetközi kontingens forrásai korlátozottak.

Új terv. Új tízéves haderőtervet dolgoz ki a honvédelmi tárca, amely szeptemberben–októberben készül el. – közölte Siklósi Péter védelempolitikai helyettes államtitkár a köztévében. Erre azért van szükség, mert Magyarország nem teljesítette azokat a vállalásokat az elmúlt években, amelyeket évről évre lejelentett a NATO szövetségi központi tervezőinek. Hozzátette: Hende Csaba már a minisztersége kezdetén a NATO védelmi miniszteri ülésén elmondta, hogy az eddigi terveink tarthatatlanok, nincsenek pénzzel alátámasztva. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.