Tovább csökkenhet a benzinár

Még sosem alakult ki akkora különbség az Amerikában irányadó WTI olaj és az Európában mértékadó Brent között, mint a múlt héten. Mivel utóbbi csaknem hordónként húsz dollárral haladja meg a másik típus árát, így az a magyar kutak tarifáira sincs kedvező hatással. Elemzők szerint viszont a forint erősödése kedvezően hathat az üzemanyagok árára is.

Dékány Lóránt
2011. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem húsz dollárra nőtt a különbség az Európában irányadó északi-tengeri Brent olajtípus és az Amerikában meghatározó WTI között, ami történelmi csúcsnak számít. Míg a múlt pénteken az előbbi termék ára a londoni árupiacon hordónként 117,6 dolláron zárt, addig az utóbbi New Yorkban 98,9 dolláron forgott.
– A két ár általában csupán 1-2 dolláros különbséget mutatott hordónként az elmúlt évtizedekben, azt is jellemzően a WTI javára. Az utóbbi időszakban azonban a különbözet a Brent irányába tolódott el, példátlan többlettel – mutatott rá a Solar Capital elemzése. Hozzátették, e jelenség elsősorban az észak-afrikai és közel-keleti feszültségek számlájára írható, mivel e térségből kapja Európa kőolajszükségletének jelentős részét, miközben az Egyesült Államok nem csekély fogyasztásának ellátása elsősorban a Mexikói-öbölből és Dél-Amerika országaiból származik. A befektető cég szakértői egyben leszögezik: a két piac között meglehetősen kicsi az átjárás. Ennek oka a pótlólagos termelési és szállítási kapacitások hiánya, illetve az eltérő finomítói igények mellett nem elhanyagolható a két földrész közti távolság sem.
Szűcs Örkény, a Solar Capital elemzője szerint mindkét olajfajta esetében esély mutatkozik az árcsökkenésre. A szakember úgy véli, valódi könnyebbséget az európai autósok számára azonban az jelentene, ha a Brent ára már nem tartalmazná azt a hordónként 12–17 dollárra tehető többletet, ami a geopolitikai kockázatok miatt alakult ki. Szűcs Örkény szerint azonban még ezzel együtt is kedvezőbbé válhat a helyzet a magyar autósok számára, mivel a forint megítélése az elmúlt időszakban jelentősen javult a dollárral szemben, ami szintén befolyásoló tényező a kutakon tapasztalható üzemanyagárak szempontjából.
Más szakértők nem igazán látnak fundamentális okokat a két olajtípus jegyzésára között kialakult rendkívüli eltérésre. A Reuters hírügynökségnek egy nagyobb bankház kereskedője kifejtette, meglátása szerint a WTI árát bizonyos befektetési alapok tartják alacsonyan, amelyek az amerikai árupiacok kereskedését ellenőrző felügyelet várható korlátozó döntése előtt igyekeznek felszámolni pozícióikat. Richard Ilczyszyn, a Lind-Waldock brókertársaság elemzője ugyancsak a Reutersnak azt mondta: a piac már beárazta a magasabb kínálatot és a Brent most az euró erősödése, a dollár gyengülése, valamint az esetleges újabb közel-keleti kínálati sokkok miatt drágult.
Mindenesetre a világ legnagyobb olajkitermelői egyelőre nem tettek lépéseket az árak letörésére. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) múlt heti találkozóján ugyanis nem született döntés a napi kitermelés bővítéséről. Mivel az elemzők előzetesen a felhozatal növelésére számítottak, a OPEC bejelentése némiképp drágította a fekete aranyat világszerte. A szervezet egyébként már két és fél éve tartja a most megerősített, napi 24,8 millió hordó hivatalos olajtermelési szintet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.