Aláírták az Alstom-szerződést

A négyes metró megépülhet, megmarad a 181 milliárd forintos EU-támogatás, s a vonalon már 2014 első felében utazhatunk – közölte tegnap este Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester, miután aláírta a megállapodást a metrókocsik szállításáról az Alstommal. Kiemelte: a 2-es metrón 2012-ben közlekedhetnek az új szerelvények.

2011. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dokumentumot kézjegyével látta el Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója, a francia cég ügyvezetője, Andreas Knitter és Kocsis István, a BKV vezérigazgatója.
– Nem szerződést módosítottunk, hanem valójában hatályban lévőnek tekintjük az eredetit – fogalmazott a főpolgármester. Kiemelte azonban, hogy abból sikerült a nem odavaló pontokat törölni. A megállapodás akkor lép hatályba, ha arra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is ráteszi a pecsétjét. Tarlós István a jelenlegi önkormányzati ciklus legnagyobb sikerének nevezte, hogy alig több mint egy hónap alatt sikerült fordulatot elérni. Patrick Kron – aki szintén a főpolgármesterrel folytatott júniusi találkozón kötött kompromisszumnak tudta be a megállapodást – kijelentette: bíznak abban, hogy az engedélyezési folyamat zavartalan lesz, és a napokban beadják típusengedély-kérelmüket a magyar hatóságokhoz.
– Ma sem értem, miért alakult ki korábban ez a súlyos probléma. Volt egy adminisztratív hiány a tanúsítvánnyal, de társaságunknak nemzetközi minősítők igazolták, hogy járműveink megfelelnek az előírásoknak – állította az Alstom elnök-vezérigazgatója. Hozzáfűzte, ha felvetődnek további igények korrekcióra, azokat megvizsgálják, s szükség esetén teljesítik.
*
Tarlós István az aláírási ceremónián az 1896-ban épült millenniumi földalatti vasút eredeti makettjét nyújtotta át ajándékként a francia cég vezetőinek.
Az Alstommal aláírt megállapodás szövegét július 14-i rendkívüli ülésén a Fővárosi Közgyűlés a főpolgármester javaslatára nagy többséggel fogadta el. A szerződést eszerint jelentős módosítással, Budapest számára előnyösebbé téve, újra hatályba helyezték. A francia cégnek három hónap határidőt adtak, hogy a kifogásolt fékrendszer ügyében eljárjon, és felmentést kérjen a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH). Ha ezt az Alstom a megállapodás hatálybalépésétől számított három hónapon belül nem teljesíti, további 28 napos tárgyalási időszak után a megállapodás visszamenő hatállyal megszűnik, s a főváros új pályázatot ír ki.
Az új ütemterv szerint az Alstomnak a kettes vonalra szánt járművek típusengedélyét a megállapodás hatálybalépésétől számított 300 napon belül meg kell szereznie, az első szerelvényt pedig 330 napon, az utolsót 548 napon belül kell átadnia a BKV-nak. A 4-es metrónál a típusengedély megszerzésének határideje 548 nap, az első szerelvényt itt 600, az utolsót 750 napon belül kell szállítani.
Kikerült a szerződésből a típusengedély meg nem szerzésének „vis maior” kategóriába sorolása. A 65 milliárdos szerződés előlege a korábbi 50-ről 10 százalékra csökken, az Alstom hibájából történő esetleges késedelmes teljesítés miatt fizetendő tízszázalékos kötbért megduplázták, a kártérítést pedig húsz százalékról harmincra emelték.
A főpolgármester tegnap, még a megállapodás aláírása előtt úgy nyilatkozott: az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon, és 2014-ben elindulhasson a metró, ami nemcsak a város, de az ország érdeke is. A városvezető a ciklus eddigi legnagyobb eredményének nevezte a megállapodást. Úgy fogalmazott: „vannak, akik megpróbálják alábecsülni ezt, indíthatók bizonyos lapokban viták arról, hogy mi lesz, ha az Alstom mégsem teljesít, esetleg a metrószerelvények helyett helikoptereket vagy hajókat fog szállítani (…), de úgy hiszem, hogy ebben fel kell fedezni az értékeket”. Tarlós kijelentette, biztos abban, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is támogatni fogja a maga eszközeivel és hatáskörében, hogy az unió irányába pozitív eseményként közvetítsék a megállapodást.
A főpolgármester jelezte azt is: tavaly ősszel, amikor átvette a város vezetését, „egy lyukas garast” nem adott volna azért, hogy „így ki tudunk jönni a metróügyből”. Kitért arra is: az, hogy „forintálisan” lesz-e valamennyi vesztesége a városnak vagy nem, az annak is a függvénye, hogy a folyamatban lévő, már részben peresített ügyekben milyen veszteségek jelentkezhetnek. Közlése szerint nem tudni, mi lesz a Bamco alagútépítő 35 milliárdos többletkövetelésével, illetve a német Siemens-cég által gyártott és gyártandó automata biztonsági berendezések kapcsán az Alstom-szerelvények késedelmes szállításából eredő esetleges kárigény tekintetében mire lehet majd jutni.
Emlékezetes, a tavaly októberben felmondott Alstom-szerződés bankgarancia-lehívása ügyében június elején Versailles-ban másodfokon a BKV javára döntött a francia bíróság, így a közlekedési cég hozzájutott az előlegként teljesítés nélkül kifizetett 30 milliárd forinthoz. A 2006-ban kötött ügylet alapján 22 járműnek három éve futnia kellett volna a 2-es vonalon, és a 4-es metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azután mondta fel a szerződést, hogy az NKH jogerősen is elutasította a 2-es vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt. Az eredeti dokumentumot Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomoz.

Csökkenő bevétel. Tizenkét százalékkal esett az Alstom bevétele az első negyedévben – tette közzé a francia társaság, amely erőművi berendezéseket is gyárt. Elemzésük szerint a 4,5 milliárd eurós visszaesést ellentételezi az ötmilliárd eurós megrendelésbővülés. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.