A dokumentumot kézjegyével látta el Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója, a francia cég ügyvezetője, Andreas Knitter és Kocsis István, a BKV vezérigazgatója.
– Nem szerződést módosítottunk, hanem valójában hatályban lévőnek tekintjük az eredetit – fogalmazott a főpolgármester. Kiemelte azonban, hogy abból sikerült a nem odavaló pontokat törölni. A megállapodás akkor lép hatályba, ha arra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is ráteszi a pecsétjét. Tarlós István a jelenlegi önkormányzati ciklus legnagyobb sikerének nevezte, hogy alig több mint egy hónap alatt sikerült fordulatot elérni. Patrick Kron – aki szintén a főpolgármesterrel folytatott júniusi találkozón kötött kompromisszumnak tudta be a megállapodást – kijelentette: bíznak abban, hogy az engedélyezési folyamat zavartalan lesz, és a napokban beadják típusengedély-kérelmüket a magyar hatóságokhoz.
– Ma sem értem, miért alakult ki korábban ez a súlyos probléma. Volt egy adminisztratív hiány a tanúsítvánnyal, de társaságunknak nemzetközi minősítők igazolták, hogy járműveink megfelelnek az előírásoknak – állította az Alstom elnök-vezérigazgatója. Hozzáfűzte, ha felvetődnek további igények korrekcióra, azokat megvizsgálják, s szükség esetén teljesítik.
*
Tarlós István az aláírási ceremónián az 1896-ban épült millenniumi földalatti vasút eredeti makettjét nyújtotta át ajándékként a francia cég vezetőinek.
Az Alstommal aláírt megállapodás szövegét július 14-i rendkívüli ülésén a Fővárosi Közgyűlés a főpolgármester javaslatára nagy többséggel fogadta el. A szerződést eszerint jelentős módosítással, Budapest számára előnyösebbé téve, újra hatályba helyezték. A francia cégnek három hónap határidőt adtak, hogy a kifogásolt fékrendszer ügyében eljárjon, és felmentést kérjen a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH). Ha ezt az Alstom a megállapodás hatálybalépésétől számított három hónapon belül nem teljesíti, további 28 napos tárgyalási időszak után a megállapodás visszamenő hatállyal megszűnik, s a főváros új pályázatot ír ki.
Az új ütemterv szerint az Alstomnak a kettes vonalra szánt járművek típusengedélyét a megállapodás hatálybalépésétől számított 300 napon belül meg kell szereznie, az első szerelvényt pedig 330 napon, az utolsót 548 napon belül kell átadnia a BKV-nak. A 4-es metrónál a típusengedély megszerzésének határideje 548 nap, az első szerelvényt itt 600, az utolsót 750 napon belül kell szállítani.
Kikerült a szerződésből a típusengedély meg nem szerzésének „vis maior” kategóriába sorolása. A 65 milliárdos szerződés előlege a korábbi 50-ről 10 százalékra csökken, az Alstom hibájából történő esetleges késedelmes teljesítés miatt fizetendő tízszázalékos kötbért megduplázták, a kártérítést pedig húsz százalékról harmincra emelték.
A főpolgármester tegnap, még a megállapodás aláírása előtt úgy nyilatkozott: az a legfontosabb, hogy a 4-es metró uniós támogatása megmaradjon, és 2014-ben elindulhasson a metró, ami nemcsak a város, de az ország érdeke is. A városvezető a ciklus eddigi legnagyobb eredményének nevezte a megállapodást. Úgy fogalmazott: „vannak, akik megpróbálják alábecsülni ezt, indíthatók bizonyos lapokban viták arról, hogy mi lesz, ha az Alstom mégsem teljesít, esetleg a metrószerelvények helyett helikoptereket vagy hajókat fog szállítani (…), de úgy hiszem, hogy ebben fel kell fedezni az értékeket”. Tarlós kijelentette, biztos abban, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is támogatni fogja a maga eszközeivel és hatáskörében, hogy az unió irányába pozitív eseményként közvetítsék a megállapodást.
A főpolgármester jelezte azt is: tavaly ősszel, amikor átvette a város vezetését, „egy lyukas garast” nem adott volna azért, hogy „így ki tudunk jönni a metróügyből”. Kitért arra is: az, hogy „forintálisan” lesz-e valamennyi vesztesége a városnak vagy nem, az annak is a függvénye, hogy a folyamatban lévő, már részben peresített ügyekben milyen veszteségek jelentkezhetnek. Közlése szerint nem tudni, mi lesz a Bamco alagútépítő 35 milliárdos többletkövetelésével, illetve a német Siemens-cég által gyártott és gyártandó automata biztonsági berendezések kapcsán az Alstom-szerelvények késedelmes szállításából eredő esetleges kárigény tekintetében mire lehet majd jutni.
Emlékezetes, a tavaly októberben felmondott Alstom-szerződés bankgarancia-lehívása ügyében június elején Versailles-ban másodfokon a BKV javára döntött a francia bíróság, így a közlekedési cég hozzájutott az előlegként teljesítés nélkül kifizetett 30 milliárd forinthoz. A 2006-ban kötött ügylet alapján 22 járműnek három éve futnia kellett volna a 2-es vonalon, és a 4-es metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azután mondta fel a szerződést, hogy az NKH jogerősen is elutasította a 2-es vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt. Az eredeti dokumentumot Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomoz.
Csökkenő bevétel. Tizenkét százalékkal esett az Alstom bevétele az első negyedévben – tette közzé a francia társaság, amely erőművi berendezéseket is gyárt. Elemzésük szerint a 4,5 milliárd eurós visszaesést ellentételezi az ötmilliárd eurós megrendelésbővülés. (MTI)

Videón a tűzoltók heroikus küzdelme, családi ház borult lángokba Budapesten