Alstom-ügy: túl a fővároson?

Hiába egyezik meg a metrókocsik szállításáról két hét múlva a főváros és a francia Alstom, a döntés a magyar közlekedési hatóság kezében van – közölte a főpolgármester. Tarlós István 9 hónappal megválasztása után úgynevezett fehér könyvben, felelősök megnevezése nélkül mutatta be a Demszky-korszak örökségét: Budapest ezermilliárdos adósságát, a sok száz milliárdos károkozást.

2011. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már nem a típusengedély „vis maior kategóriába” sorolása az esetleges új metrókocsi-szerződés egyetlen vitatott kérdése, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nyolc hónapja ismeretlen feltétele – jelentette ki Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Elmondta: az Alstom vezetője július 21-én jön ismét Budapestre, és feltételesen, záradékkal ellátva meg is állapodhatnak a szerelvényekről. – A Fővárosi Közgyűlés várhatóan csak augusztus végén dönthet a tavaly októberben felmondott 65 milliárd forintos szerződés újrakötéséről, de a vitát ezután a hatóságnak kellene rendeznie a francia céggel. Közöljék: pontosan mit is kellene tennie az Alstomnak ahhoz, hogy a fékrendszer megfeleljen a magyar előírásoknak. Az NKH-nak kell tisztáznia azt is, ha a franciák semmiképpen nem kaphatnak engedélyt – szögezte le Tarlós István.
Mivel időközben a felmondott szerződés bankgarancia-lehívása ügyében Versailles-ban jogerősen a BKV javára döntött a francia bíróság, a budapesti közlekedési cég hozzájutott az előlegként teljesítés nélkül kifizetett 30 milliárd forinthoz. A 2006-ban kötött ügylet alapján 22 járműnek már három éve futnia kellett volna a 2-es vonalon, és a 4-es metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy az NKH jogerősen is elutasította a 2-es vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt.
Az eredeti dokumentumot Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomoz.
Az Alstom-ügy kiemelt szerepet kap abban a Fehér könyvben is, amelyet tegnap mutatott be Tarlós István. A Főpolgármesteri Hivatal adatai alapján Budapestet az MSZP–SZDSZ-es városvezetés öszszességében ezermilliárdos adósságállománnyal, 170 milliárdos hiánnyal adta át. Többek között a BKV-nál és a közműcégeknél a városnak okozott kár összege legkevesebb 211 milliárd forint, és közel ennyi veszteség keletkezhet még a jövőben. A felelősök megnevezését firtató kérdésünkre a főpolgármester közölte: „csaknem kéttucatnyi ügy már ott van, ahol lennie kell”.
– Nevekre, konkrét személyekre utalást sem tettünk, nehogy egyesek velünk kezdjenek pereskedni, miközben örökségük része közel ezer bírósági eljárás: felperesként 1,5 milliárd, alperesként ennek tízszerese a perérték – fűzte hozzá a főpolgármester. A 16 éven át a budapesti koalícióban vezető szerepet játszó szocialisták most érdemi intézkedéseket kértek számon a városvezetésen, és közölték: 3 év és 3 hónap múlva majd az MSZP is készít fehér könyvet. Az LMP szerint a könyv „piszkosfehér”, abból főként „a Fidesz által is érintett mutyi szagú eseteket” hiányolják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.