Egyezség az Alstommal

Létrejött az új egyezség a metrószerelvények gyártójával, az Alstommal – közölte tegnap a városháza. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön dönthet a francia cég többéves nem teljesítése után, tavaly októberben felmondott szerződés újrakötéséről. A civilek viszont a főpolgármestertől várnak magyarázatot a pálfordulásra, a tartalmában jelenleg ismeretlen megállapodást pedig csak feltételekkel támogatják.

2011. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megállapodott a városvezetés az Alstommal a metrókocsik ügyében – erősítette meg lapunknak Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Elmondta: Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés július 14-i ülésére terjeszti be az új szerződéstervezetet, amelyet mindenki megismerhet, és a tervek szerint a dokumentumot a főváros honlapjára is felteszik. Azonban az új Alstom-szerződést, amelyről információnk szerint telefonon egyeztettek a felek, tegnap lapzártáig nem hozták nyilvánosságra. A városháza azt a korábbi információt erősítette meg, hogy Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója július 21-én jön Budapestre a megállapodás aláírására.

*

A távirati iroda szerint a főváros és a francia cég minden vitás kérdésben megegyezett egymással, többek között a tavaly októberben felmondott 65 milliárd forintos szerződés úgynevezett vis maior pontjáról is. A hírügynökség úgy tudja, hogy a szerződés tervezetéről zárt ülésen dönthetnek majd a Fővárosi Közgyűlés tagjai, ugyanakkor Budapest jelenlegi kormánypárti többsége ragaszkodott a nyilvánossághoz 2010 júniusában, amikor a képviselők egyhangúlag megszavazták az Alstom-szerződés felmondását.
Egy hete a főpolgármester még úgy nyilatkozott, hogy hiába egyeznek meg a felek a metrókocsik szállításáról, a döntés a magyar közlekedési hatóság kezében van. Már nem a típusengedély „vis maior kategóriába” sorolása az esetleges új metrókocsi-szerződés egyetlen vitatott kérdése, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nyolc hónapja ismeretlen feltétele. – A vitát ezután a hatóságnak kellene rendeznie a francia céggel – tette hozzá Tarlós István. Az NKH nem kívánt reagálni, ugyanakkor szakemberek szerint a hatóság csak akkor léphet, ha az Alstom új kérelmet nyújt be a korábban tételesen leírt hibák kijavítása, a szükséges átalakítások után.
Mint ismeretes, a felmondott szerződés bankgarancia-lehívása ügyében június elején Versailles-ban másodfokon a BKV javára döntött a francia bíróság, így a budapesti közlekedési cég hozzájutott az előlegként teljesítés nélkül kifizetett 30 milliárd forinthoz. A 2006-ban kötött ügylet alapján 22 járműnek már három éve futnia kellett volna a 2-es vonalon, és a 4-es metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy az NKH jogerősen is elutasította a 2-es vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt.
Az eredeti dokumentumot Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.