Megállapodott a városvezetés az Alstommal a metrókocsik ügyében – erősítette meg lapunknak Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Elmondta: Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés július 14-i ülésére terjeszti be az új szerződéstervezetet, amelyet mindenki megismerhet, és a tervek szerint a dokumentumot a főváros honlapjára is felteszik. Azonban az új Alstom-szerződést, amelyről információnk szerint telefonon egyeztettek a felek, tegnap lapzártáig nem hozták nyilvánosságra. A városháza azt a korábbi információt erősítette meg, hogy Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója július 21-én jön Budapestre a megállapodás aláírására.
*
A távirati iroda szerint a főváros és a francia cég minden vitás kérdésben megegyezett egymással, többek között a tavaly októberben felmondott 65 milliárd forintos szerződés úgynevezett vis maior pontjáról is. A hírügynökség úgy tudja, hogy a szerződés tervezetéről zárt ülésen dönthetnek majd a Fővárosi Közgyűlés tagjai, ugyanakkor Budapest jelenlegi kormánypárti többsége ragaszkodott a nyilvánossághoz 2010 júniusában, amikor a képviselők egyhangúlag megszavazták az Alstom-szerződés felmondását.
Egy hete a főpolgármester még úgy nyilatkozott, hogy hiába egyeznek meg a felek a metrókocsik szállításáról, a döntés a magyar közlekedési hatóság kezében van. Már nem a típusengedély „vis maior kategóriába” sorolása az esetleges új metrókocsi-szerződés egyetlen vitatott kérdése, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nyolc hónapja ismeretlen feltétele. – A vitát ezután a hatóságnak kellene rendeznie a francia céggel – tette hozzá Tarlós István. Az NKH nem kívánt reagálni, ugyanakkor szakemberek szerint a hatóság csak akkor léphet, ha az Alstom új kérelmet nyújt be a korábban tételesen leírt hibák kijavítása, a szükséges átalakítások után.
Mint ismeretes, a felmondott szerződés bankgarancia-lehívása ügyében június elején Versailles-ban másodfokon a BKV javára döntött a francia bíróság, így a budapesti közlekedési cég hozzájutott az előlegként teljesítés nélkül kifizetett 30 milliárd forinthoz. A 2006-ban kötött ügylet alapján 22 járműnek már három éve futnia kellett volna a 2-es vonalon, és a 4-es metróra szánt 15 automata kocsit is gyártani kellett volna. A BKV azok után mondta fel a szerződést, hogy az NKH jogerősen is elutasította a 2-es vonalra szánt metrókocsik típusengedélyét fékhibák és más súlyos biztonsági hiányosságok miatt.
Az eredeti dokumentumot Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója mellett Demszky Gábor volt SZDSZ-es főpolgármester is aláírta. Hűtlen kezelés miatt a rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomoz.

Videón a tűzoltók heroikus küzdelme, családi ház borult lángokba Budapesten