A családi gazdaságok és a vidéki élet

Ledó Ferenc
2011. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kertészeti ágazatok fénykorukat a rendszerváltás előtt élték. A korlátlan, sokszor mondvacsinált biztos piac, a minőségre kevésbé adó, hatékonyságot, gazdaságosságot mellőző termelés, értékesítés szinte az egyik napról a másikra összeomlott. Az elmúlt húsz évben egy-egy részterületet próbáltunk fejleszteni, s így az uniós csatlakozásra sem sikerült kellőképpen felkészülni. A zöldség-gyümölcs ágazat „nehéziparának” számító feldolgozók külföldi tulajdonba kerültek a rossz privatizáció miatt. A globalizáció hatására a friss zöldség-gyümölcs kereskedelemben a multik térnyerése váratlanul és felkészületlenül érte a hazai termelőket, kereskedőket. A túlzott liberális üzletpolitika ellehetetlenítette a termelőket, kicsiket és nagyokat egyaránt. Olyan növényfajokból (hagyma, gyökérzöldségek stb.), amelyből régebben jelentős menynyiséget exportáltunk, most importra szorulunk. Állandó feszültség forrása, hogy a szezon kezdete előtt nagy mennyiségű importtermékekkel az áruházláncok letörik az árakat (lásd idei görögdinynye), így a termelőknél nem képződik eredmény, és kénytelenek felhagyni a termesztéssel.
A mostani nemzeti kormányzat eltökélte, hogy ezen próbál változtatni. Meggyőződésem, hogy a 24. órában vagyunk. Ahhoz, hogy a kertészeti ágazatok húzóágazatokká váljanak, teljes paradigmaváltásra van szükség. Nem elégséges egy-egy részfolyamatot módosítani, az egész rendszert át kell alakítani a termeléstől a kereskedelmen át a feldolgozásig.
Vissza kell állítani a mezőgazdaság becsületét, vonzóvá kell tenni a fiatalok előtt. Szomorú látni, hogy a falvakban a kertek, udvarok elhanyagoltak, és a családok saját szükségletükre sem termelnek, mert mondják, nem éri meg. Pedig a mezőgazdaság, a kertészet alapjaival a gyerekek a családi háznál tudnak megismerkedni, a munkát, felelősséget megismerni. A helyi piacoknak is fontos szerepe van: azonkívül, hogy a felesleget el tudják adni, közösséget is formálnak. Hiszen sokaknak más társadalmi érintkezésre nem nagyon van lehetőségük.
A családi gazdaságoknak viszont már úgy kell termelni, értékesíteni, hogy az hatékony és eredményes legyen, benne legyen a fejlődés lehetősége. A nyugati országokban is csak ott tud jól működni a családi gazdálkodás, ahol generációk együtt végzik, vegyes ágazati rendszerben (növénytermesztés és állattenyésztés együtt) a tevékenységüket. A kertészeti termelést viszont legtöbbször önállóan végzik (dísznövény, faiskola, zöldséghajtatás, szőlőtermesztés-borászat, gyümölcstermesztés). A legtöbb kertészeti kultúrát (kivéve az erősen gépesíthető kultúrákat) családi gazdaságokban gazdaságosabban lehet termelni, mint nagyüzemekben. Persze a hatékonyság, a versenyképesség miatt itt is megvannak az adott kultúrához tartozó optimális üzemméretek.
A kertészeti ágazatokra jellemző, hogy nagyobb beruházási és forgótőkeigény mellett aránylag kis területeken nagy termesztési értéket lehet előállítani. A termesztésből és a növény biológiájából adódóan jelentős munkacsúcsok alakulnak ki, amelyet csak jelentősebb munkaerő-bevonással (palántázás, szedés, speciális ápolási munkák) lehet megoldani. Szerencsére a nemzeti kormányzat egyik első intézkedése volt az alkalmi munkavállalás megkönnyítése, egyszerűsítése a mezőgazdaságban (már nem sok hiányzik, hogy versenyképes legyen a spanyol, francia rendszerrel). Vannak olyan kertészeti ágazatok (hajtatás, friss, tárolt szabadföldi zöldség), amely egy közepes gazdaságban, több kultúra termesztése esetén évi 7–10 hónap (1200–1600 óra/ fő) munkát tud adni. Jelenleg a merev munkaszabályozás miatt nem tudják alkalmazottként foglalkoztatni a dolgozókat, csak részmunkaidőben vagy alkalmiként. Amennyiben féléves-éves munkaidőkeretben lehetne foglalkoztatni a dolgozókat, sokkal több személy lehetne állandó alkalmazott. Ez lenne a munkaadó érdeke is. (Régi mondás, a kőművesnek, fagylaltosnak nyáron kell megkeresni a tűzrevalót, ez igaz a mezőgazdaság legtöbb területére is, kivéve az állattenyésztést).
Az elmúlt évek válsága, az idei uborkabotrány nagyfokú fogyasztás-visszaesést hozott főleg a friss zöldségféléknél. A kormány, a szakmai szervezetek erőfeszítései nyomán (hungarikumtörvény, GMO-mentesség megtartása, marketingakciók) szerencsére a magyar fogyasztók jelentős része a magyar termékek irányába fordult. Itt a termelőknek, integrátoroknak kell mindent megtenni azért, hogy e törékeny bizalom meg is maradjon.
A termelés versenyképességének javítása érdekében át kell alakítani a termelőknek szóló szaktanácsadási rendszert a gyakorlati tanácsadás előtérbe helyezésével. A különböző minőségbiztosítási rendszerek, nyomonkövethetőség, integrált és biológiai növényvédelem, ökotermesztés hazai innovációja, a termelők ez irányú képzése elsődleges a fogyasztói bizalom helyreállításában és megőrzésében. Meggyőződésem, hogy ezt a termelők, családi gazdaságok már saját maguk nem tudják elvégezni integrátorok, szakmai szervezetek segítsége nélkül. Az unióban erre alakultak (1996-tól), Magyarországon pedig 2002-től a TÉSZ-ek (Termelői Értékesítő Szervezetek). Sajnos Magyarországon a zöldség-gyümölcs termelésnek csak közel húsz százalékát fedik le, míg Nyugat-Európában 60–90 százalékot. A 2008–2010-es válság egy erős tisztítási folyamatot indított el ezeknél a szervezeteknél. Jól látható, hogy csak azok a TÉSZ-ek tudtak fennmaradni, amelyek termeléshez kötött integrációt, szakmai munkát is végeznek. Akik csak „felvásárlást”, kereskedelmi tevékenységet végeztek, végeznek, komoly gondok előtt állnak. Sajnos az elmúlt években a politika jobban belenyúlt a szakmai kérdésekbe, olyan termelői csoportok mentek csődbe, amelyek addig erősen a kirakatban voltak, ezzel is rontva a TÉSZ-ek megítélését és akadályozva bővülésüket.
Az elmúlt közel tíz évben a szövetkezések jelentős infrastruktúrával (hűtők, csomagolók stb.) humánerőforrással gyarapodtak, amelyek már legtöbbjüket versenyképessé teszik a kereskedelemben. A beruházások megvalósításakor a legtöbb termelői szervezet egy dinamikus fejlődést tűzött célul maga elé, most sok helyen e berendezések kihasználatlanul állnak, rontva a versenyképességet. Míg a tag nem érzi magáénak az érte és általa létrehozott szervezetet, nem kap különböző szolgáltatásokat (szaktanácsadás, minőségbiztosítás kiépítése, tagi kölcsön, biztos értékesítés, kifizetések rövid határidővel), addig a tag hűsége az áruk beszállításánál bizonytalan. Az elmúlt években a támogatások reményében sok kereskedő- cég is TÉSZ-t hozott létre. Kimondottan szakmai alapon, tüzetes átvilágításon kellene átesnie a Vidékfejlesztési Minisztérium által korábban elfogadott minden termelői szervezetnek, hogy megítélésük mind a termelők, mind a közvélemény körében javuljon. Amíg ez nem történik meg, addig a zöldség-gyümölcs ágazat fejlődése is kérdéses. Egy jól működő TÉSZ tudja azokat az integrátori feladatokat ellátni, amely összekapcsolja a termelés szereplőit, családi vagy társas gazdaságokat és a kereskedelmet. Erre vannak jó példák az uniós országokban és itthon is.
A kertészeten belül a zöldség-gyümölcs ágazatban a legmagasabb a feketekereskedelem aránya. Becslések szerint 30-40 százalék, de zöldséghajtatásnál április–május–június hónapokban keresleti piac esetén elérheti a 60-70 százalékot is. Itt a kormányzatnak még jelentős tennivalója van a már megtett intézkedések mellett.
Nagyon fontos az elmúlt időszakban meghozott törvények betartatása, ellenőrzése (nyomon- követhetőség, kereskedelmi regisztrációk stb.). A termelői adatszolgáltatás megvalósulása sok esetben javítaná a piaci zavarok kiszűrését, a nepper- kereskedelem visszaszorítását. Ha ez nem oldódik meg, főleg a helyi piacok működése kerülhet veszélybe (helyi piacokon csak saját terméket előállító árusíthasson). Mihelyt a költségvetés engedi, célszerű csökkenteni a zöldség-gyümölcsök áfáját, mert a feketekereskedelem, az ellenőrizetlen import, névleges export (sok esetben nem hagyja el az országot a termék, csak papíron) gazdaságilag és morálisan is rombolja a termelést, a kereskedelmet és a fogyasztói bizalmat. Az áfacsökkentés középtávon fogyasztásbővüléssel járna, amely termesztésbővülést eredményezne. Meg kell találni annak a módját, hogyan lehetne újraindítani a feldolgozóipart. A kereskedelmi törvény éves karbantartását is el kell végezni, figyelni, hogy a jelentős mezőgazdasági, kertészeti termeléssel rendelkező országok (Franciaország, Spanyolország, Hollandia, Olaszország stb.) milyen módosításokat végeznek. Más országokban is felértékelődik a személyhez, szervezetekhez kötött termékek szerepe. Az előkészítés alatt álló hungarikumtörvény, magyar termék megjelölés szabályozása mellett ki kell dolgozni a saját márkás termékek árusításának feltételeit. A termelői szervezetek számára ez különösen fontos, mivel az áruházláncok többségében a zöldség-gyümölcs termékeken nem szerepeltetheti védjegyét, ami számára fontos marketingeszköz lenne a fogyasztói bizalom kialakítására.
A nemzeti kormányzat célkitűzése, hogy közel 400 ezer új munkahely létesüljön a mezőgazdaságban. Ebből a kertészetben 250–300 ezer fő látszik megvalósíthatónak (a többi állattenyésztés, vidéki turizmus, szántóföldi termelés). A családi gazdaságok megerősítése, a fiatalok meggyőzése, segítése az egyetlen út ahhoz, hogy a vidéki élet újra vonzóvá váljon. Azonban a családi gazdaságok önkéntes integrációja elengedhetetlen a versenyképes piaci pozíciók kialakításához. A termelői szervezetek eddigi működése során szerzett tapasztalataink felgyorsíthatják és hatékonnyá tehetik az új típusú szövetkezések kialakulását.

A szerző a Dél-alföldi Kertészek Szövetkezete elnöke,
a FruitVeB szakmaközi szervezet és terméktanács alelnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.