A piac ítélkezik a frekvenciavagyonról

A piac árazhatja be a most áruba bocsátott frekvenciavagyont: a csütörtöki Közbeszerzési Értesítőben közzétett, majd a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által is ismertetett kiírás szerint a szakmai kritériumoknak való megfelelés esetén csak az árajánlat számít. Az eladásra szánt sávtartományok és az értékesítési konstrukció egyaránt lehetőséget ad egy újabb társaság megjelenésére és a jelenlegi szolgáltatók terjeszkedésére.

Bodacz Péter
2011. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig hazánkban nem alkalmazott módon, árverés útján próbálja meg értékesíteni az állam a 900 megahertzes frekvenciatartomány jelenleg kihasználatlan részét. A csütörtöki Közbeszerzési Értesítőben megjelent kiírás szerint az „A” jelű blokkban meghirdetett 5 MHz-nyi összefüggő sávra mobilpiaci részesedéssel nem rendelkező társaságok licitálhatnak, a kikiáltási ár négymilliárd forint. Ebben a blokkban vásárolható meg egy kiegészítő pakett is, amelynek igénybevételével egy új cég gond nélkül teljes mobilinternet- és mobiltelefon-szolgáltatást indíthat. A nyertes három 5 MHz-es sávszélességű 1800-as, és ugyanennyi 2100 MHz-es blokkot tartalmazó csomagot vásárolhat meg részben vagy egészben. Amennyiben sikeres lesz az „A” blokk értékesítése, a szabadon maradt frekvenciákra a jelenlegi szolgáltatók – a Magyar Telekom, a Vodafone és a Telenor – pályázhatnak.
E cégek érdekeltek a pályázat „B” és „C” részében is, itt összesen 5,8 MHz-ért lehet ringbe szállni a 900-as tartományban. Az öt 1 MHz szélességű „B” frekvenciablokkokat egyenként 700 millió forintért, a 0,8 megahertz szélességű „C” részt 560 millió forintért hirdette meg a kiíró.
A témában tegnap az NMHH nemzetközi sajtótájékoztatót tartott, ahol Kolláth Gábor, a hatóság főigazgató-helyettese kifejtette: az új szereplőnek felkínált frekvenciablokk költséghatékony lehetőséget biztosít az országos hálózat kiépítésére, ezenkívül ösztönző lehet az is, hogy négy évig 50 százalékos díjkedvezményben részesül az elnyert frekvencia használati díjából. – Tőkeerős, stabil és átlátható tulajdonosi szerkezettel rendelkező szereplőt várunk a magyar mobilpiacra. A nyertesnek egy éven belül el kell indítania a szolgáltatást, és további két év áll rendelkezésére, hogy teljesítse a lefedettségi feltételeket. Addig a jelenlegi szolgáltatók kötelesek bérbe adni saját infrastruktúrájuk egy részét – tájékoztatott Kolláth, aki újságírói kérdésre válaszolva hozzátette: a kritériumok teljesülése esetén kizárólag az ajánlott összeg alapján dől el, hogy ki a győztes. Az árverés kétfordulós lesz, a nyertes cég pedig 15 évre szerez frekvenciahasznosítási jogosultságot. Végeredményt november 22-én hirdetnek, a tender lezárása december 12-én lesz.
A régóta várt frekvenciaértékesítéssel kapcsolatban felkerestük a jelenlegi piaci szolgáltatókat is. A Vodafone és a Telenor a pályázati kiírás részletes áttanulmányozása utánra ígért értékelést, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatósága azonban reagált. Mint közölték, üdvözlik az állam lépését, ami elsősorban a szupergyors mobilinternet elterjesztése érdekében fontos. A társaság ugyanakkor erős kétségének is hangot adott egy újabb szolgáltató megjelenése kapcsán, kiemelve a hálózatépítés aligha megtérülő költségeit, valamint azt, hogy a jelenlegi hálózatok igényeit kielégítve jobban hasznosulna a frekvenciavagyon.
A kikiáltási ár nagyságrendileg megfelel az előzetes várakozásnak – állítja az ágazati pletykák szerint a mobilpiacra készülő, jelenleg főként vezetékes szolgáltatásokat nyújtó, hazai tulajdonú Business Telecom Kft. ügyvezető igazgatója. Takács Krisztián érdeklődésünkre közölte: társasága üdvözli a frekvenciaértékesítést, mivel ezzel adott a lehetőség a hazai távközlési piac további fejlődésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.