A tanárképzés és nyelvoktatás hatékonysága

Olvasónktól
2011. 08. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint aki húsz évig nyelvtanárként dolgozott, és oktatóként újabb húsz évig vett részt a nyelvtanárképzésben, érdeklődéssel olvastam a cikküket (Iskolai nyelvoktatás: a kevesebb több is lehet, mno.hu, augusztus 9.). Az oktatási államtitkárság nyelvoktatási stratégiáját nincs szerencsém ismerni, így csak a sajtó híreiből értesültem létezéséről. Olvasom, hogy van, aki azt szeretné, hogy minél korábban, minél több nyelvet tanítsunk, mások pedig amellett kardoskodnak, hogy csak egy nyelvet, de aztán azt alaposan. Ezek a felvetések mind nagyon ismerősek, már húsz évvel ezelőtt is lehetett ezekről olvasni. De a húsz év tényleg ennyire eredménytelen volt? S ha igen, miért? Hiába volt a tantervi reform, érettségireform, szabad tankönyvválasztás, hiába indultak az emelt óraszámú kurzusok? Egyszer már alaposan meg kellene nézniük a döntéshozóknak, mi is történt az elmúlt húsz évben a nyelvoktatás terén. Ez nem olyan nehéz, hisz több publikáció is született ebben a témában. (Csak kettőt emelek ki: Medgyes Péter: Aranykor. Nyelvoktatásunk két évtizede. 1989–2009. Nemzeti Tankönyvkiadó 2010 http: //www.ntk.hu/idegen_nyelv/tartalom/list/50277677, és magam is írtam egy összegzést: Az idegen nyelvek oktatása Magyarországon az ezredfordulón. JATEPress 2007 http: //www.flaccus.hu/Temakoronkent/TartalomReszletek.jsp? konyv=8181)
Ha valamit szeretnénk javítani a nyelvoktatás hatékonyságán, akkor most egy darabig békén kellene hagyni az iskolákat, óraszámokat, tanterveket, tankönyveket és a tanárképzés és -továbbképzés felé kéne fordulni. Ez a terület ugyanis a húsz évvel ezelőtti mennyiségi képzésre való áttérés óta sokat veszített a minőségből. Ma is vannak iskolák, ahol eredményesen tanítanak egy-egy idegen nyelvet, sokszor az óraszám sem különb, mint a többi iskolában. A tanárképzésbe jelentkező hallgatók nyelvtudása mögött nagyon eltérő minőségű és menynyiségű tanulás van: előfordul, hogy valaki 12 év nyelvtanulás után is még küszködik, míg mások négy év után kompetens nyelvhasználók lettek. Természetesen van különbség a diákok képességeiben is, de az eredmény alapvetően a tanárokon múlik. Rengeteg nyelvtanárt sikerült képezni az elmúlt húsz év alatt (beleértve az átképzett orosztanárokat is), de ezt nem követte a minőségbiztosítás, egy olyan pályát követő szakfelügyelet, ami rávilágít esetleges problémákra, tanácsot ad, továbbképzést javasol. Az egész továbbképzési rendszer sem arra épül, hogy miként lehetne a tanári munka hatékonyságát javítani, hanem arra, hogy hogyan lehet a legegyszerűbben megszerezni az előírt kreditpontokat. A képzés hiányosságait ismerő egyetemi képzőhelyek nem kínálnak szakmódszertani továbbképzéseket, mert a tudományterületek ezt nem preferálják. Így a továbbképzések jelentős részét magáncégek hirdetik és tartják meg. A tanári életpályamodellnek úgy kellene működni, hogy ne maradhasson a pályán például olyan nyelvtanár, aki az óráit alapvetően magyarul tartja, és nem a kommunikatív szemlélet uralkodik óráin. Csak ha sikerül a tanárképzést és továbbképzést rendbe rakni, akkor várhatjuk, hogy ott, ahol szükséges, javul nyelvoktatásunk színvonala és hatékonysága.
Dr. habil. Petneki Katalin
egyetemi docens (SZTE)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.