Alakul a közlekedési reform

Év végéig elkészül a hazai közösségi közlekedési társaságok egységes vezetésének részletes koncepciója, amelyben főszerep a Nemzeti Közlekedési Társaságnak jut – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége eközben a szakmai egyeztetéseket hiányolja, hangsúlyozva: komoly működési zavarok léphetnek fel a majdani struktúrában.

Bodacz Péter
2011. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Konkrét részletek egyelőre nem, csupán alapvető célok ismertek a majdani közlekedési stratégiát illetően, a Volán életében meghatározó Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) azonban ezek alapján is számos aggályának adott hangot. Mint ismert, a kormány célja az, hogy az ország közúti-, vízi- és vasúti-közlekedési társaságait egyazon intézményi rendszer, a jövőre felállítandó Nemzeti Közlekedési Társaság részévé tegye. Ezzel kapcsolatban a KMSZ egy minap kiadott közleményében fogalmazta meg félelmeit, hangsúlyozva: bár ismereteik szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) gőzerővel dolgozik az új rendszer részleteinek kidolgozásán, szakmai egyeztetéseknek se híre, se hamva. Pedig észrevételből nincs hiány: az érdekvédők – mint írják – azonosulni tudnak azon kormányzati szándékkal, hogy egy hatékony, minőségi szolgáltatást kínáló közösségi közlekedést teremtsenek, a közlekedési holding azonban „nem nyújt elégséges garanciát ezen szándék megvalósulásához”. – A gigantikus méret nem az átláthatóság irányába hat, és sérülhet azon alapelv, hogy a helyi érdekek megkülönböztetett figyelmet élvezzenek – így a kommüniké, amely szerint amíg a különböző közlekedési alrendszerek működésének és gazdálkodásának rendbetétele nem valósul meg, addig nem hoz megoldást a holding sem. A KMSZ szerint további sarkalatos kérdés, hogy milyen sors vár a városi tömegközlekedésre; vagyis a járatok maradnak-e a Volánoknál, vagy az egész struktúra önkormányzati fenntartásba kerül.
Mely szakmai szervezetek és érdekképviseletek vesznek részt a munkában? Melyek a fő célkitűzések a helyi és helyközi közösségi közlekedést illetően? Hogy fog felépülni a központi szervezet? – többek között ezekre a kérdésekre vártunk választ az NFM-től, ám a sajtóosztály írásos reagálása csak részben vonatkozott érdeklődésünkre. Nem derült ki, hogy a stratégia kidolgozásában kik vesznek részt, az azonban igen, hogy valóban gőzerővel folyik a munka. – Az NFM év végéig kidolgozza a MÁV adósságrendezésének és átszervezésének tervét, és január 1-jével megalakítja az elsősorban közlekedésszervezői és -irányítási feladatokat ellátó Nemzeti Közlekedési Társaságot – közölte lapunk megkeresésére a szaktárca. A válaszból kiderült az is, hogy megkezdődött a közúti-, vasúti-, vízi- és légiközlekedési stratégiák, illetve az ezeket egységesítő Nemzeti közlekedési stratégia megalkotása. A következő két évre – közölte az NFM – 650 milliárd forint fordítható közlekedésfejlesztési célokra, az intézkedések kiterjednek a közösségi közlekedés intézményi, hálózati, szolgáltatási rendszerére, és érintik a szolgáltatási szintek és árak kérdését, ide értve az igénybe vehető kedvezmények körét is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.