Csökkenthető a városi szmog

Egy szakértői becslés szerint több mint háromezer tonnával csökkenhetne a tehergépjárművek által kibocsátott káros anyag – s ezáltal a városi szmog –, ha a fuvarozócégek együttműködnének a telephelyükön lévő töltőállomások közös használatában.

Dénes Zoltán
2011. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Figyelembe véve a nemzetközi kimutatásokat, s azt, hogy Magyarországon körülbelül 2500 fuvarozócég megközelítőleg 300 ezer tehergépkocsit üzemeltet, hazánkban éves szinten akár 3500 tonnával is csökkenthető a tehergépjárművek károsanyag-kibocsátása. Hartai Béla, a tankolóautomaták gyártásával és telepítésével foglalkozó Avis Ignis Kft. ügyvezető igazgatója szerint ehhez lényegében semmi másra nem lenne szükség, mint optimálisan kihasználni a már meglévő technológiákat. A légszennyezés csökkentésének egyik legegyszerűbb módja ugyanis a járművek által fölöslegesen megtett utak csökkentése.
Becslések szerint a különböző méretű tehergépjárművek havonta átlagban harminc kilométert tesznek meg feleslegesen azért, hogy feltankolják őket. A károsanyag-kibocsátás említett 3500 tonnás csökkenését pedig éppen azzal lehetne elérni, ha megszüntetnénk az üres járatokat – mutatott rá Hartai Béla. Tekintettel arra, hogy a buszok, tehergépkocsik vagy éppenséggel mezőgazdasági munkagépek üzemeltetői legtöbb esetben rendelkeznek telephellyel, kézenfekvő lehet a probléma megoldására a saját telephelyen történő tankolás. Ez a módszer – világított rá a szakértő – minden esetben csökkenti az üresen futott kilométereket. Ez manapság azért nem működik, mert a legtöbb nagyobb gépkocsiparkkal bíró társaság hiába rendelkezik saját telephelyi töltőállomással, azt nem bocsátják a külsős tehergépjárművek rendelkezésére. Pedig a járműtulajdonosok további jelentős üzemanyag-megtakarítást és károsanyagkibocsátás-csökkentést érhetnének el, amennyiben az útba eső végfelhasználói, vagyis mások telephelyén lévő töltőállomásokon is elérhetővé válna számukra a hajtóanyag – mutatott rá az ügyvezető igazgató, aki szerint mindehhez csak az együttműködést kellene javítani az érdekelt cégek között, és ez minimális fejlesztést igényelne.
Közismert, hogy a kipufogógázból a nitrogén-oxidok és a szénhidrogének a napfény jelenlétében ártalmas gáz-, illetve aeroszolkeveréket hoznak létre. A fotokémiai szmog többek között ózont, formaldehideket és ketonokat tartalmaz. Ezen anyagok mindegyike ingerli a szemet és károsítja a légzőrendszert. Vagyis nem kis szerepet játszanak az allergiás tünetek s más légzőszervi megbetegedések kialakulásában, de negatív hatással vannak a növényzetre is. A nagyvárosokban leginkább ez a típusú szmog fordul elő nyaranta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.