Intergalaktikus békeőrök

A Zöld Lámpás című 3D sci-fi szerint a béke fenntartása bolygóközi feladat. A jó és rossz harcát a freudi pszichoanalízis mezsgyéjén a félelem és akarat összecsapásává változtatja a hollywoodi képregény-adaptáció.

Kárpáti György
2011. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei nyár kétségtelenül aranybánya a képregényfilmek kedvelőinek. Alig múltak el az X-Men hidegháborús rémisztgetései, egymás sarkában lihegve igyekszik Amerika kapitány és a Zöld Lámpás visszacsábítani a rajongókat a mozikba. A korábban többször hangoztatott aggályok a Zöld Lámpás kapcsán minden korábbinál jobban felerősödnek: értelmezhető-e a film moziként, vagy sokkal inkább a kort jellemző multimédiás szórakoztatás? A Zöld Lámpásban ugyanis a 3D és a számítógépes trükkök mindvégig olyannyira tolakodóan és harsányan vannak jelen, a történet annyira elrugaszkodott a hétköznapoktól, hogy az sokkal inkább emlékezteti a nézőt egy vizuálisan gazdag multimédiás show-műsorra, semmint releváns történettel bíró mozgóképre. Francis Ford Coppola nyilatkozta korábban a Magyar Nemzetnek, hogy a 3D-filmeket nem tekinti igazi filmnek, azoknak semmi köze a nagybetűs filmművészethez, az elődök munkásságához. Nehezen lehet A keresztapa rendezőjének szavaival vitába szállni a Zöld Lámpás kapcsán. A klasszikus jó-rossz harca kilép a Föld mágneses teréből és intergalaktikus dimenziókat ostromol. A történet szerint a Zöld Lámpás egy olyan bolygóközi békehadtest, amelybe az univerzum valamennyi létformája küld delegáltat, s az ember csak egy – a legfiatalabb, ráadásul későn belépő – tag a 3600 fős hadseregben. Természetesen ez nem akadályozza meg lesajnált fajtánk képviselőjét, hogy az univerzum végét egymaga megakadályozza, kivívva nemcsak a szeretett lány, de valamennyi földönkívüli elismerését. A látszólagos újdonság a Zöld Lámpásban azonban mégsem ez a paranormális cselekményszál, hanem, hogy a jó és rossz harca a pszichoanalízis mentén bontakozik ki. A jók legfőbb ereje a szabad akarat, a rosszakat pedig a kiszámíthatatlanabb és nehezebben befolyásolható, ám sokkal pusztítóbb félelem hajtja. A nagy összecsapások végső soron ezeken a lelkiállapotokon és azok befolyásolásán múlnak, amihez látványos kiegészítőként szánják a fantázia valóságos kivetüléseit.
Fikciós mivolta és képregény-előzménye miatt távol álljon tőlünk a valóságosság számon kérése, ám a Zöld Lámpás olyan suta, dialógusai annyira banálisak, mondanivalója olyan didaktikus, hogy az még a legelfogódottabbnak is feltűnik. Minden igyekezet ellenére a mozgóképgyártást nem gazdagítják az ilyen produkciók, filmes kánonban való értelmezésük pedig mindinkább feleslegessé válik. Napjaink divatja multimédiás szórakoztatás, a hagyományos filmkészítés történetalapú vagy formalista produkcióival pedig annyi a hasonlósága, hogy mindkettőt mozikban vetítik.
(Zöld Lámpás. Színes, szinkronizált amerikai film, 114 perc, 2011. Rendező: Martin Campbell. Forgalmazó: InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.