Hawaii és Indiana csatlakozásával már negyvennégy olyan állam van az Egyesült Államokban, ahol a döntéshozók feleslegesnek ítélik a kézírás oktatását az általános iskolákban, így azt már ki is vették az órarendből. A diákok azért nem maradnak teljesen analfabéták, tízujjas gépelést tanulhatnak. Az indianai oktatáspolitikusok azért döntöttek úgy, hogy az általános iskolai tantervből kiveszik az írásórákat, és inkább gépelést tanítanak a diákoknak, mert a számítógépek elterjedése – szerintük – néhány éven belül feleslegessé teszi az írott betűk írásának elsajátítását. Két év alatt negyvennégy amerikai állam dolgozta át az alsó tagozatosok tantervét. Az intézmények egyébként – ha szánnak rá pluszköltséget és óraszámot – továbbra is oktathatják a kézírást, a hangsúlyt azonban inkább a számítógép használatára kell helyezniük.
Az új tantervről vegyesek a vélemények a tengerentúlon. Egy, a Daily Technek nyilatkozó amerikai édesanya úgy fogalmazott: a kézírás és a gépelés oktatása mellett is szólnak érvek, de talán ez utóbbi ma már fontosabb. A tanárok és a szülők többsége nincs ennyire elragadtatva az ötlettől, sokak szerint a kézírás oktatásának eltörlése néhány éven belül azzal jár majd, hogy a diákok még a saját nevüket sem tudják leírni.
– A kézírás az emberi kommunikáció egyik legfontosabb csatornája. Amikor megszületünk, valaki aláírja a születési anyakönyvi kivonatunkat. Amikor megházasodunk, alá kell írnunk a hivatalos dokumentumokat. A kézíráshoz és az aláíráshoz az élet legfontosabb eseményei kapcsolódnak. Szégyen, hogy egyáltalán felvetődik ilyen terv – mondta egy másik, a lapnak nyilatkozó amerikai.
– A tágabb értelemben vett digitális írás-olvasás hazánkban is kiemelten fejlesztendő terület, de ez nem az írás fizikai értelmű fogalmát jelenti, hanem a szövegértéshez és információfeldolgozáshoz kapcsolódik, másrészt szó sincs arról, hogy helyettesítené a hagyományos írást-olvasást. A gépírás oktatása mindenképp üdvös ötlet, hazánkban is elterjedt anyaga az iskoláknak – reagált megkeresésünkre a közoktatásért felelős helyettes államtitkár. Gloviczki Zoltán szerint a kézírás tanulása a gyermekek pszichomotoros fejlődésének-fejlesztésének fontos része. Ahogy a későbbi írástudás vagy kialakuló diszlexia-diszgráfia meghatározó előzménye a csecsemő- és kisgyermekkor mozgásfejlődése, ugyanígy hat tovább a képességek kibontakoztatására a betűvetés elsajátítása. – Az ötlet hasonló ahhoz, ha az észak-amerikai helyváltoztatási szokásokra apellálva járni nem, csak vezetni tanítanák a gyermekeket – fogalmazott az államtitkár.
– Minden szempontból hátrányba kerülnek azok a gyerekek, akik nem részesülnek ilyen oktatásban – fogalmazott egy általános iskolai szakpedagógus, aki szerint a gépírás a nyelvtan és azon belül leginkább a helyesírás rovására megy. – A kézügyesség és az önfegyelem fejlesztéséhez elengedhetetlen az írás elsajátítása, ráadásul kiiktatásával megfosztják a gyerekeket az alkotás örömétől – mondta Kádár Sarolta. Kiemelte: az írás képessége évezredes érték, melynek liberális zászló alatti rombolása beláthatatlan következményekkel járna. – A technika századában élünk, de nem szabad mindent alárendelni a számítógép világának. Korábban elsődleges cél volt az analfabetizmus felszámolása. Ha az amerikai minta Európában és hazánkban is elterjed, az elmúlt évtizedek erőfeszítései hiábavalóvá válnak – vélekedett a pedagógus.
Ifj. Lomnici nagy titkot árult el: ezért támogatja Orbán Viktort