Nyolcvan liter alatt a Föld körül

A 80 liter alatt a Föld körül elnevezésű különleges úton Blaskovich Ákos és Csák Attila kísérletet tesznek arra, hogy megkerüljék a Földet vitorlásuk, a Tempest fedélzetén kevesebb mint 80 liter üzemanyag felhasználásával. A sportolók célja példát mutatni az alternatív energiák felhasználásából, takarékosságból.

Vigh Dániel
2011. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolcvan liternél kevesebb üzemanyag felhasználásával, másfél év alatt tervezi körbehajózni a Földet két környezettudatos magyar sportember. Csák Attila és unokatestvére, Blaskovich Ákos három éve döntötték el, hogy a Tempest (Vihar) névre keresztelt, 43 láb hosszú vitorlásukkal körbeutazzák a világot. A speciális műszerekkel és akkumulátorokkal felszerelt hajó idén szeptember 11-én indul majd különleges útjára a horvátországi Primosten kikötőjéből, és összesen huszonötezer tengeri mérföldet, vagyis körülbelül 46 000 kilométert tesznek meg az Egyenlítő mellett haladva. Tervük szerint 2013. március 15-én érkeznek majd vissza kiinduló állomásukra.
– A 80 liter alatt a Föld körül program küldetése felhívni az emberek figyelmét arra, hogy bolygónk készletei végesek, az eddig folytatott rablógazdálkodás nem tartható – összegezte lapunk megkeresésére Csák Attila a túra hátterében álló filozófiát. – A névválasztáshoz az ihletet Jules Verne regénye adta. Phileas Fogg nyolcvan nap alatt utazta körbe a Földet, ami abban az időben szinte lehetetlen vállalkozásnak számított, csapatunk ezt kevesebb mint nyolcvan liter üzemanyag felhasználásával szeretné megtenni, s ez mai világunkban számít kihívásnak – tette hozzá. Elmondta, céljuk mindenkinek olyan példát mutatni az alternatív energiák felhasználásából, takarékosságból, amelynek tanulságai nemcsak hajózáskor, hanem a hétköznapi életben is használhatók.
– Bizonyítani szeretnénk, hogy a korszerű technika segítségével lehetséges, hogy 540 napig tartó utunk alatt a névadó 80 liter biodízel üzemanyagon kívül kizárólag megújuló forrásokat – nap- és szélenergia – használjunk, de nem rettenünk vissza a kézi működtetésű ivóvíz készítő berendezéstől, vagy adott esetben az evezéstől sem – hangsúlyozta Csák Attila. A sportember elmondása szerint többnyire tengerből kifogott halakat esznek majd. Üzemanyagot kizárólag a kikötőkbe való ki- és beálláskor, illetve a csatornák átszelésekor fogyasztanak, ahol a szabályok ezt kötelezően előírják. Körülbelül 50-60-szor kötnek majd ki, s néhány ilyen alkalomkor családtagjaikkal, ismerőseikkel is találkoznak, akik egy-egy szakaszra velük tartanak majd a hat férőhellyel rendelkező vitorláson. Az 1997-ben vásárolt középkategóriás óceánjáró hajójukat maguk alakították át és újították fel, a munkálatok eddig csaknem 30 ezer euróba (8,25 millió forintba) kerültek. A két kalandor más sportágakban is jeleskedett már; Blaskovich Ákos 2008-ban részt vett a Budapest–Bamako Ralin, Csák Attila pedig tőrvívásban idén szenior Európa-bajnokságot nyert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.