Orbán Dezső nagy aktja hazatért

DOKUNÉZŐ<br /><br />A Nyolcak csoporttá szerveződésének előzményeibe, kiállításaik történetébe, az alkotókat körüllengő pezsgő szellemi életbe és a bohémtanyák világába is bepillantást enged A Nyolcak nyomában című dokumentumfilm, amelyet múlt kedden este mutattak be a múzeumban.

P. Szabó Ernő
2011. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Indításként egy olyan, több mint száz évvel ezelőtt készült akttanulmányt mutat be a film, amellyel Czóbel Béla, a párizsi Julian Akadémia diákja pályadíjat nyert, s amelyet még sohasem állítottak ki Magyarországon. Zárásként pedig egy olyan festményen pásztáz a kamera, amelyet Orbán Dezső festett több mint kilencven évvel ezelőtt, s amely szintén úgy töltött el hosszú évtizedeket külföldön, hogy idehaza még a korszakkal foglalkozó művészettörténészek közül is kevesen sejtették, hogy egyáltalán létezik. A nyitó és a záró képsorok közötti több mint hatvan percben pedig a film készítői szinte lépésről lépésre, évről évre, helyszínről helyszínre követik nyomon a XX. század egyik legfontosabb művészeti csoportosulása, a Nyolcak kialakulásának előzményeit, a közösség által rendezett három tárlat történetét, illetve bemutatják azokat a munkákat, amelyek nem kiállításokon kerültek a közönség elé, hanem az építészettel szoros kapcsolatban születtek meg, s részben még ma is eredeti helyükön láthatók. A kor légkörének megidézését archív rádiós interjúk, korabeli mozgóképek és számos fennmaradt dokumentum teszi hitelessé. A végeredmény egy rendhagyó, lendületes dokumentumfilm, mely fontos adalékokkal járul hozzá a korszak szellemi életének megismeréséhez.
Párizsi épülethomlokzatok, Szajna-parti képek követik egymást a film első felében, jelezve, hogy a Nyolcak (Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos) tagjai a XX. század első évtizedében a fény városában, főként a legújabb párizsi törekvések, mindenekelőtt Matisse igézetében alakították ki művészi világukat és hozták létre közösségüket. A Julian után az Academie Grand Chaumiere következik, ahol egykor szintén tanultak a fiatal magyar művészek, s amelynek mai tagjai megbűvölten nézik a Nyolcak munkáit reprodukáló katalógust, s egyik-másikra mutatva megjegyzik: jobb, mint a francia kortársaké.
Igen, tehetségben nem szűkölködött a magyar képzőművészet a XX. század elején, s szerencsére olyan művészetpártoló polgárokban és műhelyekben sem, amelyek segítették a tehetség kibontását. E műhelyek egyike volt az a nyergesújfalui kör, amely az ott élő Kernstok Károly, a csoport legidősebb tagja körül alakult ki, s amelynek tagjai a magyar költészet legjobbjaival is szoros kapcsolatban voltak (ahogyan, amint a film egyik későbbi része jelzi, a magyar szellemi élet, filozófia, zene jeleseivel, Bartókkal, Kodállyal, Weiner Leóval is). Ady maga is szívesen időzött Nyergesújfalun, s nemcsak azért, mert jó bor termett akkoriban arrafelé… Ezen a ponton még izgalmasabbá válik az addig is érdekfeszítő film, hiszen a vágtató lovakat ábrázoló képsor összemossa a múltat és a jelent. A Kernstok festette vízparti lovasok szimbolizálta szabadságvágy egyetemes érvényűvé válik, az Adyval kapcsolatos történetek pedig mintegy a néphagyomány részévé válva elevenednek föl majd egy évszázad múltán, ami modern művészettel és irodalommal kapcsolatban a kies Kárpát-medencében igencsak ritkán fordul elő.
A három közös kiállítás történetének rekonstruálása egyben a Pécs után a Szépművészeti Múzeumban is megrendezett, szeptember 12-ig látható kiállítás létrejöttének a bemutatása is, hiszen a film forgatása közben kerültek elő olyan művek, dokumentumok, amelyek az első tárlaton még nem szerepelhettek. A filmforgatás nagy ajándéka az a nagyméretű női akt, amelyet Orbán Dezső festett Körtvélyesen, minden bizonnyal Lesznai Annáról, aki nemcsak támogatója, múzsája, alkotó- és kiállítótársa volt a Nyolcaknak, hanem úgy tűnik, modellje is, ami meglehetősen botrányos dolognak tűnt jómódú családja szemében. Így hát a kép nem került megfestése után a közönség elé, s Orbán Dezső magával vitte Ausztráliába, ahonnan csak néhány héttel ezelőtt tért haza. Természetesen a Szépművészeti Múzeum Nyolcak című kiállítására.
(A Nyolcak nyomában. Magyar dokumentumfilm, 61 perc. Rendező Szalay Péter. Kiadó: Szépművészeti Múzeum és a Kultúra 2008 Művészeti Szolgáltató Nonprofit Kft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.