Számos hiba vezetett a sétahajó-balesethez

Hírösszefoglaló
2011. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte minden szabálytalan volt azon a kis sétahajón, amely szombaton éjjel a Moszkva folyón uszálynak ütközött, majd elsülylyedt – jelentette a távirati iroda. Miként megírtuk, a balesetben kilencen haltak meg. Orosz lapok tegnapi beszámolóiból kiderült, hogy a 13 méteres kis hajón születésnapot ünnepeltek, a korábbi közléssel ellentétben nem egy lap munkatársai, de zömmel újságírók és reklámszakemberek. A hajót a tulajdonos vezette, aki szakértők szerint hajóvezetői és nem kapitányi titulussal rendelkezett: az előbbihez ugyanis elég egy rövid tanfolyam.
A Komszomolszkaja Pravda című lapnak a tulajdonos egy barátja elmondta: Gennagyij Zinger a saját tervei szerint restaurálta a most szerencsétlenül járt hajócskát, és hét éve vezette azt, de többnyire csak a barátait csónakáztatta. A hajón ezúttal is többen voltak az engedélyezett tizenkét személynél, de a neve elhallgatását kérő nyilatkozó szerint néha húszan is mulattak rajta, bár olyankor nem hagyták el a kikötőt.
A Komszomolszkaja Pravda szerint a hatóságok átfogó vizsgálatot folytattak a Bulgarija hajó 122 emberéletet kioltó, július 10-i balesete nyomán. Ennek eredményeképp megállapították: a moszkvai térségben a folyami hajók alig 30 százaléka felel meg a biztonsági előírásoknak. Csak kis hajókból 40 ezer közlekedik Moszkvában .
A Luzsnyiki stadion közelében elsüllyedt 13 méteres kis hajót Csukcsföldön jegyezték be, mert Moszkvában nem kapta meg az üzembe helyezéshez szükséges papírokat. Egy ekkora hajót ugyan el lehet szállítani Csukcsföldre is, de szakértők szerint vidéken egyszerűen „könnyebb megállapodni”, vagyis pénzért megszerezni a papírokat. A műszaki vizsgán aztán már Moszkvában ment át a vízi jármű, de nincs kizárva, hogy szintén „megállapodásos” alapon.
Dmitrij Balikov, a Fővárosi Hajózási Társaság vezérigazgatója a lapnak elmondta: az ilyen hajókat tilos személyszállításra használni, mégis sok ezernyi viszi a turistákat Moszkvában és minden városban. A Moszkva folyón éjszaka is lehet közlekedni, bizonyos szabályok betartása – például jelzőfények megléte – esetén, de ezen a hajón semmi ilyesmi nem volt. Ráadásul a hajó vezetője például nem tudta, hogy az adott helyen zátony képződött: az önjáró uszály, amellyel összeütközött, valószínűleg azt akarta kikerülni. A baleset okait egyelőre csak találgatják. A kis hajó alighanem túl közel ment az uszályhoz és a nagy jármű „beszívta maga alá” olyannyira, hogy belenyomta a fenékbe.
Csak Moszkvában és környékén 2009. július vége óta nyolc hajóbaleset történt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.