Feléled a Monarchia vasútja

Az osztrák kézbe magánosított egykori MÁV Cargo bázisán egyesülhet újra – gazdasági értelemben – az egykori Monarchia vasúti piaca. Az ÖBB komoly tárgyalásokat folytat a MÁV-val több területen a minél szorosabb együttműködésről és a közös jelenlétről külső piacokon.

2011. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aláíráshoz közeli állapotban van a MÁV Gépészet és az ÖBB Technik közös vállalatának a szerződése – értesült iparági forrásokból lapunk. Az osztrák állami vasút azt reméli az együttműködéstől, hogy ugyanolyan magas színvonalon, de olcsóbban tartják karban majd vasúti járműveit, mint Ausztriában, a magyar fél pedig kiszámítható, hosszú távú megrendeléshez jut. Ugyancsak a kölcsönös előnyök alapján kötik meg a közeljövőben a Rail Cargo Hungaria (RCH) – a privatizált MÁV Cargo utódja – és a MÁV Trakció ötéves együttműködési szerződését. Emellett osztrák– magyar tárgyalócsoportok dolgoznak Záhony fellendítésén.
Igyekeznek ukrán és közép-ázsiai, valamint távol-keleti üzleti partnereket felkutatni, amivel a forgalmat növelnék, többek közt a közelmúltban átadott – ám kevéssé kihasznált – fényeslitkei logisztikai központban. A MÁV kereskedelmi informatikai rendszeréről is tárgyalnak, az ÖBB kész hozzásegíteni a MÁV-ot a jelenleginél korszerűbb rendszer telepítéséhez. Korábban szóbeszéd volt, hogy a magyar állam kedvező feltételekkel ismét tulajdonrészhez juthatna a privatizált MÁV Cargóban, majd sajtóbeli találgatások születtek arról, hogy a MÁV Trakciót – és vele a magyar mozdonyparkot – apportálhatja a magyar állam a Rail Cargo Hungariába. Információink szerint ebben nincs fejlemény, a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a Trakció – a Gépészettel együtt – a MÁV átszervezése során a MÁV Start része lesz.
Felerősödtek a találgatások a Rail Cargo Hungaria jövőbeni szerepéről. Ez a társaság ugyanis, amelyik néhány éve még az osztrák vasúttársaság „fekete báránya” volt, és felelőssé tették az anyacég veszteségének jelentős részéért, ma egyre jobb állapotban van, és reális elképzelés, hogy a jövő évet már nyereséggel zárja. A minap az ÖBB vezérigazgatója, Christian Kern az osztrák Wirtschaftsblattnak nyilatkozva elégedetten beszélt a magyar leányvállalat teljesítményéről. A tavalyi 67 millió eurós veszteség után az idei évet tízmillió euró alatti veszteséggel zárhatja az RCH, és hamarosan nyereséges lehet a vállalat. Ezzel szemben az anyacég, a Rail Cargo Austria (RCA) nagyobb bajban van. A tavalyi 123 millió eurós működési veszteség után idén is több tíz millió eurós mínusz várható. A figyelem így most a sikeres magyar leányvállalatra irányul: a RCH bázisán olyan cég jöhet létre, amely sikeresen szerepel Kelet-Európában és a Balkánon, ezért vonzó lehet a magyar állam mellett piaci befektetők számára is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.