Engesztelés

2010. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahol a Piave a Dolomitok szorításából kilép a síkságra, mint egy bástya, úgy őrködik a meredek falú Montello. Vele szemben, a folyó teraszán fekszik Falze di Piave falucska. Semmiben sem különbözik más olasz falvaktól. Mediterrán kertekben megbújó villák szegélyezik főutcáját, amely két helyen kiöblösödik, kijelölve a falu két nevezetességének a helyét. Az egyik háromalakos szoborkompozíció. Nagysága és mozgalmassága egyaránt feltűnő. A három rohamozó olasz katona sejteti, hogy a település a nagy háború idején nem volt „hétköznapi” hely. Sőt! Stratégiai helyzeténél fogva kétszer került tűzvonalba. Először 1918. június derekán, a nagy piavei áttörés idején. De ez még nem volna ok arra, hogy felhívjuk rá az emlékeket kereső magyarok figyelmét. Az viszont már felettébb érdekes, hogy a település múltját feldolgozó olasz helytörténész Zilahy Lajos A szökevény című regényéhez fordult. Azt nem tudtuk kideríteni, hogy a két háború között Olaszországban is ismert Zilahy Lajos a galíciai frontról hazatérve harcolt-e Falzéban. De amit írt, az nagyon is élethű. A regény visszatérő eleme az a kis történet, amint egy hajdúsági katona óvja, védi, cipeli magával az egyik romos házból elhozott órát. Talán nem is figyelnénk fel rá, ha nem ismernénk egy kísértetiesen hasonló eseményt. Ez a kis falu másik nevezetességéhez – bazilikaszerű templomához – kötődik.
A faluban hosszabb ideig állomásozott egy székesfehérvári ezred. Megmaradt néhány kép, amelyeken az ezred katonái a romok között fényképezkednek. Mindennapjaikat pedig éppen Zilahy tárja elénk. Ebbe az ezredbe vonult be egy kis rábaközi faluból Király Iván. Mint fiatal tüzértiszt jutott el az Isonzótól Falzéig, s lett részese a falut érintő két támadásnak. Az egyikről, amikor a magyar katonák indultak a Montello ellen, Zilahy számolt be. 1918. október 24-én volt a másik, amikor az olaszok rohantak át a folyóra épített pontonhidakon. Minden roham szörnyűséges, de ez különösen az volt, mert erejüket és hitüket vesztett egységek várták az olaszok támadását. Tervszerű visszavonulásról nem lehetett szó. A kialakuló káoszt akarta megfékezni a hadvezetőség azzal, hogy fegyverszünetet kért. Sajnos fordítva történt: a zűrzavar még nagyobb lett, több mint háromszázezer katonánk esett fogságba. Király Iván – aki nem volt közöttük – ebben a minden mindegy helyzetben elhozta a bazilika romjai között hányódó gyertyatartót.
Hazatérve Király visszailleszkedett a civil életbe. Nap mint nap kutatta a Rába mente és a Hanság madárvilágát, majd neves ornitológusként ment nyugdíjba. De háborús tette egész életén át égette, nyomta a lelkét. Talán a gyertyatartó megmaradt volna tulajdonában, ha nem látja a Gulyás testvérek Én is jártam Isonzónál című filmjét. Az akkor már időskorú tudós lelkiismerete megmozdult. Erről a Magyar Nemzet 1987. május 30-i számában Király Iván így írt: „Birtokomban van egy gyertyatartó, amelyet egy szétlőtt templom romjai között találtam. E templom Riva di Bagnolo vagy Falze di Piave lehetett. A hatalom annak idején szembeállított bennünket, és gyilkoltuk halomra egymást… Lelki szükségletnek érzem az olasz néppel a szimbolikus kiengesztelést ennek a gyertyatartónak az eredeti helyére történő visszaszármaztatásával.” Az öreg tudós nem akart úgy meghalni, hogy nem adja vissza a szép ötvösremeket, és hogy nem kér bocsánatot tettéért. Gyermekei kivitték Falzéba, a falu pedig nagy tisztelettel fogadta. Mindenki felsorakozott előtte. A hagyományőrző szervezet zászlóval, egy tábornokkal az élen, a polgármester a képviselő-testülettel, a plébános, aki a misét celebrálta.
A templom alaprajzi elrendezése és homlokzata középkori olasz templomok stílusát idézi. De ez csupán az igényes újjáépítést bizonyítja. Az 1918-ban rommá lőtt templom 1925-ben már újra állt. A bejárat fölötti freskó színvilága harsányabb, mint kívülről várnánk egy középkori templomtól. Ugyanez a „csalódás” ismétlődik meg, ha belépünk a tágas térbe. Itt sem találjuk azokat az Olaszországban megszokott középkori freskókat, amelyeket a méretek és a külső után elvárnánk. A két mellékhajót oszlopsor választja el a festett kazettás mennyezetű főhajótól. A köríves szentély boltozatán Szent Márton legendája kel életre újkori vonalakkal és világos színekkel. Király Iván történetét ismerve azonnal a híres tárgyat keressük, s akaratlanul is a díszes oltár felé haladunk, de nem találjuk. Balra, egy mellékoltáron már patinásabb a gyertyatartó, de semmi nem mutatja, hogy közös kincsünkről lenne szó. Elvárnánk valami jelet – amit hamarosan meg is találunk. A bejárattól jobbra lévő kis fülkében, egy Madonna-szobor lábánál megleljük a gyertyatartót. A mellettük lévő márványtábla szövege utal a történetre: történelmi ölelés a Duna partjától a Piave tiszta vizéig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.