Keresés
Magyar Nemzet
2021. augusztus 3., kedd, Hermina napja
HÍR TV - SAJTÓKLUBSzerencsétlen Budapest a koszban fürdik.
Archívum, Belföld
A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/orokre-bucsut-mondhatunk-a-gripennek-3993079/

Örökre búcsút mondhatunk a Gripennek?

Számos tény ellentmond Orosz altábornagy kijelentésének, miszerint javítható a kedd délelőtt súlyosan megrongálódott repülő.

A tapasztalt, magas óraszámot repült pilóta műszaki hibát észlelt a futómű kapcsán, ezért az üzemanyag kieresztése után a kényszerleszállás mellett döntött. A landolás során a gép balra kitört, irányíthatatlanná vált, ezért a pilóta katapultált – mondta el a Honvédelmi Minisztérium szerdai sajtótájékoztatóján Orosz Zoltán altábornagy.

Orosz Zoltán a sajtótájékoztatón és a köztévének adott interjújában is azt mondta: nem veszítette el a honvédség a lezuhant Gripent, annak műszaki hibája (nem húzódott be az orrfutó) ugyanis szerinte javítható.

Információink szerint ez nem állítható biztosan. A gép ugyanis a betonon csúszott, majd pördült meg, ami azt jelenti, hogy a sárkányszerkezet alsó része, elsősorban a törzs súlyosan megrongálódott, és a törmelékből a hajtóműbe is kerülhetett. A Gripen ráadásul nagymértékben műanyag kompozit felépítésű, melynek javítása problematikusabb és jóval drágább a teljesen fémépítésű gépeknél.

A balesetet szenvedett gép, a 30-as oldalszámú Gripen volt az első, mely 2005-ben elkészült a Magyar Honvédség számára a Saab cég svédországi Linköpingben lévő gyárában. Sem ez a példány, sem a többi 13 nem új gyártású gép volt, hanem korábban, a 90-es évek végén gyártott előző változatú (A) gépekből építették át őket az exportváltozatra (EBS HU). Ezért a magyar gépeket szakmai körökben szokás öszvérként is emlegetni: számos fődarabjuk felújítva, megerősítve az eredeti, lényegében csak a törzsük új építésű. Minderre 2003-ban, a szocialista–liberális kormány szerződésmódosítása miatt volt szükség: akkor ugyanis úgy döntöttek, hogy a gépeket alkalmassá kell tenni légi utántöltésre és precíziós bombázásra is. Az eredetileg az első Orbán-kormány által 2001 decemberében megkötött szerződés ezzel közel kétszeresére drágult. 12 év távlatából az sem mellékes, hogy a magyar Gripenek a mai napig nem hajtottak végre légi utántöltést és bombavetést, amiért tulajdonképpen a módosításokat megrendelték. A kecskemétiek a mai napig csak gépágyújukat használják földi célok ellen, mint történelmi elődeik, a Puma-század Messerschmitt-pilótái az 1944–1945-ös magyarországi harcokban.

A másik probléma a katapultáláskor bekövetkezett sokk, ami tulajdonképp egy kisméretű robbanást, egy rakétahajtómű beindulását jelenti a pilótafülkében, ami szintén nagy károkat okoz a gépben. Akármi legyen a végső következtetés, az bizonyos, hogy ismét nagy anyagi veszteség érte a honvédséget, és a 30-as gép a legjobb esetben is hosszú hónapokig nem repülhet.

A veszteséget fokozza, hogy információink szerint a gép törzse alá jobb oldalra fel volt függesztve egy Litening típusú, izraeli–német gyártmányú célzókonténer. Ez elsődlegesen a földi célok felderítésére és a lézeres irányítású bombák számára történő megjelölésére szolgál. Egy hasra szállás esetén szinte bizonyos, hogy súlyosan megrongálódik, vagy megsemmisül.

Ez a részlet azért fontos, mert a kecskeméti Gripenek nemcsak a szeptembertől sorra kerülő baltikumi légtérrendészeti feladatokra (BAP) készülnek, hanem 2016 első félévében a visegrádi harccsoport (V4 EUBG) közvetlen légi támogatására (CAS) is. Ehhez nélkülözhetetlenek a nagy értékű, több millió dolláros berendezések, melyekből mindössze öt darabot vásárolt a szocialista kormányzat a 14 darabos Gripen-flotta számára.

A sajtótájékoztatón kérdésünkre azonban az altábornagy azt mondta, a veszteségek szerinte nem befolyásolják nemzetközi feladataink ellátását, sem a magyar légtér védelmét.

A Hír Televízió helyszíni tudósítója elmondta, a pilóta állapotáról egyelőre nem tudtak meg újat, a gép állítólag nem szenvedett olyan súlyos sérüléseket, mint a csehországi balesetben megsérült Gripen.

Portálunk úgy értesült, hogy a pilótának, Kádár Sándor őrnagynak csigolyatörése van és Kecskemétről Budapestre szállítják a Honvédkórházba.

Csak egy kattintásra van attól, hogy ne maradjon le a Magyar Nemzet mérvadó híreiről!

IDE kattintva feliratkozhat hírlevelünkre, mi pedig napi két e-mailben elküldjük Önnek legfontosabb cikkeinket. (Ez a szolgáltatás ingyenes!)

Diadal

Kettős magyar győzelem a királyi számban! + videó
Kopasz Bálint arany-, Varga Ádám ezüstérmet szerzett K–1 1000 méteren!

JOBBIK–DK-PAKTUM

Gyurcsány és Jakab előre leosztották a lapokat
Kiszelly Zoltán szerint Gyurcsány Ferenc „akár egy üveg narancslé látványos odébb helyezésével bármikor lesöpri a politikai showműsoráról” Jakab Péter mesterkélt közelségét.
BL-győztes klub nézte ki magának Rossi felfedezettjét
Szalai Attiláért hajlandó lenne mélyen a zsebébe nyúlni a Borussia Dortmund.

Poszt-trauma

Egyperegyes idióták találkozása
Nehéz volt az elmúlt hétvégéje szegény Jámbor Andrásnak. Utcai politikai munkát végzett a nyolcadik kerületben – szórólapozott.

Poszt-trauma

Top sportolókat kihasználva támad a BLM
A Black Lives Matter nevű szélsőséges szervezet agymosással felérő módon fanatizálja a bűvkörébe vont hírességeket.

Poszt-trauma

Ördög Nórát arcátlanul használta fel a liberális média
Figyelem! Ez a módszerük!

Aktuális

Babits Mihály hétköznapi életét is megismerhetjük felesége fényképeiből
A rendkívül egyedi és sokszínű Babits-hagyaték feldolgozásáról Földesi Ferenc, az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárának osztályvezetője beszélt bővebben az M5 kulturális csatorna Librettó című műsorában.

Fricz Tamás blogja

Az Európai Bizottság és az Európai Parlament már politikai ellenfélként lép fel velünk (és a lengyelekkel) szemben
Szerintük Magyarország immáron nem felel meg az állítólagos európai uniós alapértékeknek, tehát nem maradt más hátra, mint hogy kiszorítsák a „klubból” hazánkat.
Vissza az oldal tetejére
Tisztelt olvasóink!
A Magyar Nemzet teljes archívumának feltöltése folyamatban van. Hamarosan az összes korábbi cikk elérhető lesz, addig szíves türelmüket kérjük.
a Magyar Nemzet szerkesztősége

Ne maradjon le, legyen mindig naprakész, iratkozzon fel a Magyar Nemzet hírlevelére!