Ilyen a szovjet szuperautó: sirályszárnyas Moszkvics turbós Lada motorral

Az ArtLine Technology nevű versenyistálló/mérnöki iroda készítette el a MARTT nevű autót, amely most kapta meg a forgalomba helyezéshez szükséges jóváhagyást.

2025. 03. 08. 7:00
Fotó: ArtLine Technology
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint negyed évszázaddal ezelőtt alapították az ArtLine Technology nevű orosz versenyistállót/mérnöki irodást, amely többek között sziluett versenyautókat készít VW Bogár vagy Moszkvics megjelenéssel. Eddig 3 generációt élt meg ez a jármű, amelynek a használata során szerzett tapasztalatokat felhasználva készítették el a MARTT (Moszkvics ART line Technology) elnevezésű autót, amely most kapta meg a közúti forgalomba helyezéshez szükséges engedélyeket. Ez annyiból nagy szám, hogy az utóbbi 1 évtizedben nem volt példa arra, hogy egy házilag készített autóval sikerült meglépni ezt a szintet Oroszországban.

Fotó: ArtLine Technology

Nem véletlen egyébként, hogy a Moszkvics 400/401-es megjelenését vették alapul az egyedi autóhoz, hiszen az ArtLine Technology 2015 óta az egykori Moszkvics (AZLK) autógyárnak helyet adó ipari parkban működik a Volgográd sugárúton, ahol az első métereket megtették a látványos kupéval.

Fotó: ArtLine Technology

A felépítés megfelel annak, ami a modern verseny- és szuperautókat jellemzi, az acélvázat az utastérnél karbonnal erősítik meg, elöl-hátul alumínium segédvázak csatlakoznak ehhez. A motort mereven rögzítik a vázhoz. Az 1598 köbcentis 4 hengeres a régi Lada-blokkból készül, száraz karteres olajozást használnak és turbófeltöltés is van. Ez alapján 2 változatot készítenek, az utcai kivitelnél ODB II csatlakozóval rendelkező motorvezérlőt használnak, a kipufogórendszerben van katalizátor is, a teljesítmény alapesetben 170 LE, de „eső” módban ez 150 lóerőre csökken. A közúti közlekedéshez szükséges és némi kényelmi felszerelések miatt ennek a változatban a tömege 1050 kg.

Fotó: ArtLine Technology

A versenyautó megerősített hajtórudakat és dugattyúkat kap, módosítják a hengerfejet, nagyobb turbófeltöltőt használnak egyedi elektronikával, ennek a teljesítménye 350 LE, illetve kvalifikáció-módban 400 LE. Utóbbi segítségével a 875 kg tömegű MARTT 4,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás tempóra, a csúcssebesség 260 km/óra. A váltó minden esetben 2 tárcsás tengelykapcsolót használó, a kormányon elhelyezett fülekkel vezérelhető 6 fokozatú szekvenciális egység, amelyben részlegesen önzáró differenciálmű dolgozik.

Fotó: ArtLine Technology

A kettős keresztlengőkaros felfüggesztés az ArtLine Technology versenyautóiban használt rendszer, amelynél számos paramétert lehet állítani, a lengéscsillapítók is szereléssel állítható darabok. Karbonból és üvegszálból készítik a karosszériaelemeket, az összesen mintegy 100 elemet házon belül készítik. Sirályszárnyas ajtókon át lehet megközelíteni az utasteret, a versenyülés és a pedálok is állíthatóak, a kormány magasságában és mélységében állítható, és le is vehető a ki- és beszállás megkönnyítése érdekében. Versenyautókban használt digitális műszeregység tájékoztatja a sofőrt, a középkonzolon kap helyet az Oroszországban kötelező Era-Glonassz segélyhívó berendezés, a szellőzést a tetőpanelon elhelyezett kapcsolókkal lehet vezérelni.

Fotó: Art 

A fejlesztést az ADM Raceway versenypályán végezték, a potenciális vásárlók számára itt adnak lehetőséget a MARTT kipróbálására. Az autókat egyedi rendelésre gyártják, a vételárat nem közölték.
 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.