A crossoverek atyja
A szakma a 2006-ban bemutatott, első generációs Qashqait tartja a kompakt crossover kategória megalapítójának, mivel ez a Nissan érte el, hogy tömegek akarjanak átülni a hagyományos ötajtós Almeráikból, Golfjaikból, Astráikból a hasonló alapterületű, de magasabb szabadidő-autókba. Utóbbiak előnyei nyilvánvalóak: robusztus, divatos megjelenés, jó kilátás és könnyű beszállás a magas ülések miatt, fokozott padkamászási képesség és megnövelt biztonságérzet. Mivel a Qashqaiból hiányoztak az olyan terepjárós vonások, mint a masszív létraalváz, a differenciálzár és a felező,
majdnem olyan személyautósan mozgott aszfalton, mint egy normál alsó-középkategóriás kocsi, és a fogyasztása sem volt sokkal nagyobb.
Nem csoda, hogy a Nissan-vásárlók többé nem akartak hagyományos ferdehátút, a mexikói gyártású, csúnyácska Tiida és a spanyol gyártású, jellegtelen Pulsar is leszerepelt az európai piacon, elég gyorsan ki is vonták őket.

(Fotó: Gulyás Péter)
Úgy vettek, mint a cukrot az első Qashqait, még hétszemélyes változat is készült belőle a hátsó túlnyúlás megnövelésével. Aztán a belső minőségre nagyobb hangsúlyt helyező, lágyabb formavilágú, kisturbós benzinesekkel is kapható második nemzedék (2014–2021) szintén népszerűvé vált Európában, elődjével együtt közel négymillió fogyott belőle. Viszont a 2021-ben érkezett, határozott élekkel megrajzolt harmadik generáció – amelynek az öntöltő hibrid hajtás volt a fő újdonsága – már közel sem fogy annyira, nagyjából fele annyit (évi 110-120 ezret) tudnak eladni belőle kontinensünkön, mint a második generációból. Ez a komoly visszaesés épp úgy köszönhető az egyre népesebb konkurenciának és a Covid után áremeléseknek, mint a dízelmotor hiányának. Bár ezeken a problémákat a 2024-es ráncfelvarrás sem oldotta meg, azért versenyképesebbé és használhatóbbá vált tőle a Qashqai.
Hogy néz ki?

(Fotó: Gulyás Péter)
Könnyű felismerni a modellfrissítést a teljesen új orr-részről: a korábbinál lényegesen nagyobb, hatszögletű hűtőrács az autó szinte teljes szélességét elfoglalja a lökhárítóba integrálva. Apró háromdimenziós elemek alkotják a mintázatot, azt az illúziót keltve, mintha a motorháztető pereme és a rendszámtáblatartó közötti térben lebegnének.
Szinte beleolvadnak az új, apró LED-fényszórók rácsba,
a karakteres megjelenésért inkább a keskeny nappali fénycsíkok felelnek, amelyek összevont szemöldökként csempésznek némi agresszivitást az alapvetően semleges dizájnba. Hátul nem változott a lámpák alapformája, de a különálló belső elemei az új OLED technológiának köszönhetően már csak világítás közben pirosak (akkor viszont élénkebb színűek, mint korábban), egyébként átlátszóak, akárcsak a teljes búra.