Késik a korszerűsítés

Feltehetőleg az idén már nem fejezik be a Magyar Honvédség két szállító helikopterének korszerűsítését, pedig eredetileg az év végére a NATO-ban is jól alkalmazható kutató-mentő képességgel látták volna el a gépeket. A forgószárnyasokat közel egymilliárd forintért egy olyan társaság korszerűsítteti, amelynek ügyvezetője korábban egy cégben tevékenykedett Gyurcsány Ferenc kormányfő rokonával.

Magyar Nemzet
2007. 11. 15. 23:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhúzódik a Magyar Honvédség két Mi–17-es helikopterének felújítása, pedig a korszerűsítés határideje 2007 vége lett volna a honvédelmi tárca szándékai szerint. A minisztérium állítja: a felújítás azért nem kezdődhetett el a tervezett időpontban, mert arra nem adta ki az oroszországi adminisztráció a szükséges engedélyt. Az orosz védelmi miniszterrel többek között erről is tárgyalt volna Szekeres Imre Moszkvában, de Anatolij Szergyukov nem fogadta magyar kollégáját. Szekeres azonban meghívta Budapestre az orosz kormánytagot, és a két fél tárgyalásain megállapodás született az engedély kiadásáról.

Lapunk úgy tudja, a felújítást az is késleltette, hogy a hazánkban kiírt tendert elnyerő közvetítő cég és a munkákat elvégző gyártó, a Roszoboronexport nevű orosz nagyvállalat között vita alakult ki a korszerűsítés áráról. Az oroszok ugyanis nem voltak hajlandók a közvetítő által ajánlott összegért elvállalni a munkát. Mivel határidőre a fejlesztés nem valósulhat meg, kérdésessé válhat az erre előirányzott források felhasználása. Mint arról beszámoltunk, a katonai helikopterek felújításáról szóló, csaknem 914 millió forintos megbízást a Solar Kft. nyerte el a Honvédelmi Minisztériumtól (HM). A cég ügyvezetője, Dési János kiterjedt politikai ismeretséggel rendelkezik, 1995 és 1998 között igazgatósági tagja volt a Regainvest Rt.-nek is, ahol ezekben az időkben ifjabb Apró Antal, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök anyósának testvére kapott helyet a felügyelőbizottságban.

A cég a HM érvelése szerint azért nyerhetett a tenderen, mert a Dunai Repülőgépgyár Rt. az utolsó tárgyalás előtt nem nyújtott be a megszabott határidőre pályázatot. Bocskai Istvántól, a HM szóvivőjétől szerettük volna megtudni, hogy milyen anyagi következményei lehetnek a csúszásnak a szaktárca számára. Annyit válaszolt: a helikopterek felújítása megkezdődött, a fizetési feltételeket és a pénzügyi elszámolás rendjét a megállapodás rögzíti, mint ahogy a kötbér fizetésének feltételét és mértékét is. Az elszámolás rendjéről és a kötbér feltételeiről azonban nem árult el részleteket. Információink szerint az oroszokkal intenzív tárgyalások folynak arról, hogy a katonai helikoptereink korszerűsítését a Magyar Honvédség MiG–29-eseiért cserébe végezzék el a jövőben.

A MiG-ek értékesítésére szintén pályázik a Solar Kft. A cég ügyvezetőjét lapzártáig nem sikerült elérni. Dési korábban visszautasította, hogy a tenderek megnyeréséhez köze lenne politikai kapcsolatainak. Juhásznál is nyerő volt a Solar. A Solar Kft. az előző választási ciklusban 748 millió forintos megbízást kapott a HM-től rakéta-hajtóanyagok megsemmisítésére is. A Solar Kft. akkoriban a legnagyobb ukrán hadianyaggyárral kapcsolatban lévő állami vállalat, az Ukroboronservice előtt nyerte meg a HM beszerzési hivatala által kiírt pályázatot. A HM akkor arra hivatkozott, hogy negyvenmillió forinttal olcsóbban vállalta a nyertes pályázó a meghirdetett feladat elvégzését.

Haraszti Gyula

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.