Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára a tárgyalás után elmondta: megkapták a szakszervezetektől azokat a szakmai anyagokat, amelyeket november 7-ig vártak, és amelyekben a munkavállalói érdekképviseletek vitatják a tárca javaslatának megalapozottságát.
Garamhegyi Ábel közölte: ugyanakkor a péntek késő délutáni megbeszélésen nem kapták meg az érdekképviseletektől azt a becslést, hogy a mellékvonalak bezárása hány vasúti foglalkoztatott munkahelyét veszélyeztetné. A GKM átadta a saját kalkulációját, ami hipotetikus számokat tartalmaz, kezdve attól, ha az összes kijelölt szárnyvonalon megszűnik a vasúti közszolgáltatás, egészen addig, ha csak néhányon.
„A szakszervezetek kérésére e számokat nem hozzuk egyelőre nyilvánosságra” – hangsúlyozta Garamhegyi Ábel. „Mi az anyagokat átnézzük, és a hétfőn folytatódó egyeztetésen reagálunk a szakszervezetek munkavállalókat érintő felvetéseire” – emelte ki az államtitkár.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint a pénteki megbeszélésen nem közeledtek a felek álláspontjai. Átadtak a GKM képviselőinek egy, a mellékvonalak sorsával kapcsolatos kérdéssort, amelyre választ várnak hétfőn.
„Bár valóban a tárgyalásoknak ebben a szakaszában korai még a nehéz helyzetbe kerülő vasúti dolgozók számáról beszélni, ám a VSZ szerint, ha a GKM döntésének előkészítése megalapozott lenne, akkor annak számokat is kellene tartalmaznia a munkahelyüket esetleg elvesztő vasutasokról” – fogalmazott a VSZ elnöke.
Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke sajnálatosnak nevezte, hogy nem jött létre megállapodás. Véleménye szerint az egyik legfőbb probléma, hogy az érintett helyi önkormányzatok nincsenek felkészítve a vasúti mellékvonalak átvételére.
Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke elmondta: szervezete nevében ő csak megfigyelőként, hozzászólási jogosultság nélkül, a GKM meghívására vett részt az egyeztetésen. A MOSZ ügyvezető alelnöke értetlenségének adott hangot, hogy a péntek délutáni megbeszélésen szóba sem került a november 21-re kilátásba helyezett hatórás vasutassztrájk.
Az egyeztetések szerdán kezdődtek meg a minisztériumban a VSZ és a VDSZSZ képviselőivel. A tárgyalások előzménye, hogy a GKM nyilvánosságra hozta egy vizsgálatának eredményét, mely szerint 38 vasúti szárnyvonal működése gazdaságtalan, ezért a szaktárca megszüntetné ezeket, illetve felajánlja, hogy minősítsék át térségi vasútvonallá, amelynek működtetését az önkormányzatok szerveznék meg. A vasutas szakszervezetek megütközéssel fogadták a bezárási szándékot és egyeztetéseket követeltek, amelynek nyomatékosítására november 7-én figyelmeztető sztrájkot tartottak, november 21-re pedig hatórás általános sztrájkot helyeztek kilátásba.
A szerdai megbeszélésen Garamhegyi Ábel hangsúlyozta: a szaktárca álláspontja továbbra is az, hogy a közszolgáltatások megrendelése a mellékvonalakon, valamint a térségi vasutak kialakítása szakmai párbeszéd eredményeként jön majd létre.
(mti)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.