Nem született megállapodás a vasutasok követeléseiről

Nem született megegyezés pénteken a vasutasok követeléseiről a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a vasutas szakszervezetek között a vasúti mellékvonalak bezárásával kapcsolatban, a tárgyalások hétfőn délután folytatódnak.

MNO
2007. 11. 16. 18:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára a tárgyalás után elmondta: megkapták a szakszervezetektől azokat a szakmai anyagokat, amelyeket november 7-ig vártak, és amelyekben a munkavállalói érdekképviseletek vitatják a tárca javaslatának megalapozottságát.

Garamhegyi Ábel közölte: ugyanakkor a péntek késő délutáni megbeszélésen nem kapták meg az érdekképviseletektől azt a becslést, hogy a mellékvonalak bezárása hány vasúti foglalkoztatott munkahelyét veszélyeztetné. A GKM átadta a saját kalkulációját, ami hipotetikus számokat tartalmaz, kezdve attól, ha az összes kijelölt szárnyvonalon megszűnik a vasúti közszolgáltatás, egészen addig, ha csak néhányon.

„A szakszervezetek kérésére e számokat nem hozzuk egyelőre nyilvánosságra” – hangsúlyozta Garamhegyi Ábel. „Mi az anyagokat átnézzük, és a hétfőn folytatódó egyeztetésen reagálunk a szakszervezetek munkavállalókat érintő felvetéseire” – emelte ki az államtitkár.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint a pénteki megbeszélésen nem közeledtek a felek álláspontjai. Átadtak a GKM képviselőinek egy, a mellékvonalak sorsával kapcsolatos kérdéssort, amelyre választ várnak hétfőn.

„Bár valóban a tárgyalásoknak ebben a szakaszában korai még a nehéz helyzetbe kerülő vasúti dolgozók számáról beszélni, ám a VSZ szerint, ha a GKM döntésének előkészítése megalapozott lenne, akkor annak számokat is kellene tartalmaznia a munkahelyüket esetleg elvesztő vasutasokról” – fogalmazott a VSZ elnöke.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke sajnálatosnak nevezte, hogy nem jött létre megállapodás. Véleménye szerint az egyik legfőbb probléma, hogy az érintett helyi önkormányzatok nincsenek felkészítve a vasúti mellékvonalak átvételére.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke elmondta: szervezete nevében ő csak megfigyelőként, hozzászólási jogosultság nélkül, a GKM meghívására vett részt az egyeztetésen. A MOSZ ügyvezető alelnöke értetlenségének adott hangot, hogy a péntek délutáni megbeszélésen szóba sem került a november 21-re kilátásba helyezett hatórás vasutassztrájk.

Az egyeztetések szerdán kezdődtek meg a minisztériumban a VSZ és a VDSZSZ képviselőivel. A tárgyalások előzménye, hogy a GKM nyilvánosságra hozta egy vizsgálatának eredményét, mely szerint 38 vasúti szárnyvonal működése gazdaságtalan, ezért a szaktárca megszüntetné ezeket, illetve felajánlja, hogy minősítsék át térségi vasútvonallá, amelynek működtetését az önkormányzatok szerveznék meg. A vasutas szakszervezetek megütközéssel fogadták a bezárási szándékot és egyeztetéseket követeltek, amelynek nyomatékosítására november 7-én figyelmeztető sztrájkot tartottak, november 21-re pedig hatórás általános sztrájkot helyeztek kilátásba.

A szerdai megbeszélésen Garamhegyi Ábel hangsúlyozta: a szaktárca álláspontja továbbra is az, hogy a közszolgáltatások megrendelése a mellékvonalakon, valamint a térségi vasutak kialakítása szakmai párbeszéd eredményeként jön majd létre.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.