Nem született megállapodás a vasutasok követeléseiről

Nem született megegyezés pénteken a vasutasok követeléseiről a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a vasutas szakszervezetek között a vasúti mellékvonalak bezárásával kapcsolatban, a tárgyalások hétfőn délután folytatódnak.

MNO
2007. 11. 16. 18:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára a tárgyalás után elmondta: megkapták a szakszervezetektől azokat a szakmai anyagokat, amelyeket november 7-ig vártak, és amelyekben a munkavállalói érdekképviseletek vitatják a tárca javaslatának megalapozottságát.

Garamhegyi Ábel közölte: ugyanakkor a péntek késő délutáni megbeszélésen nem kapták meg az érdekképviseletektől azt a becslést, hogy a mellékvonalak bezárása hány vasúti foglalkoztatott munkahelyét veszélyeztetné. A GKM átadta a saját kalkulációját, ami hipotetikus számokat tartalmaz, kezdve attól, ha az összes kijelölt szárnyvonalon megszűnik a vasúti közszolgáltatás, egészen addig, ha csak néhányon.

„A szakszervezetek kérésére e számokat nem hozzuk egyelőre nyilvánosságra” – hangsúlyozta Garamhegyi Ábel. „Mi az anyagokat átnézzük, és a hétfőn folytatódó egyeztetésen reagálunk a szakszervezetek munkavállalókat érintő felvetéseire” – emelte ki az államtitkár.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke szerint a pénteki megbeszélésen nem közeledtek a felek álláspontjai. Átadtak a GKM képviselőinek egy, a mellékvonalak sorsával kapcsolatos kérdéssort, amelyre választ várnak hétfőn.

„Bár valóban a tárgyalásoknak ebben a szakaszában korai még a nehéz helyzetbe kerülő vasúti dolgozók számáról beszélni, ám a VSZ szerint, ha a GKM döntésének előkészítése megalapozott lenne, akkor annak számokat is kellene tartalmaznia a munkahelyüket esetleg elvesztő vasutasokról” – fogalmazott a VSZ elnöke.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke sajnálatosnak nevezte, hogy nem jött létre megállapodás. Véleménye szerint az egyik legfőbb probléma, hogy az érintett helyi önkormányzatok nincsenek felkészítve a vasúti mellékvonalak átvételére.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke elmondta: szervezete nevében ő csak megfigyelőként, hozzászólási jogosultság nélkül, a GKM meghívására vett részt az egyeztetésen. A MOSZ ügyvezető alelnöke értetlenségének adott hangot, hogy a péntek délutáni megbeszélésen szóba sem került a november 21-re kilátásba helyezett hatórás vasutassztrájk.

Az egyeztetések szerdán kezdődtek meg a minisztériumban a VSZ és a VDSZSZ képviselőivel. A tárgyalások előzménye, hogy a GKM nyilvánosságra hozta egy vizsgálatának eredményét, mely szerint 38 vasúti szárnyvonal működése gazdaságtalan, ezért a szaktárca megszüntetné ezeket, illetve felajánlja, hogy minősítsék át térségi vasútvonallá, amelynek működtetését az önkormányzatok szerveznék meg. A vasutas szakszervezetek megütközéssel fogadták a bezárási szándékot és egyeztetéseket követeltek, amelynek nyomatékosítására november 7-én figyelmeztető sztrájkot tartottak, november 21-re pedig hatórás általános sztrájkot helyeztek kilátásba.

A szerdai megbeszélésen Garamhegyi Ábel hangsúlyozta: a szaktárca álláspontja továbbra is az, hogy a közszolgáltatások megrendelése a mellékvonalakon, valamint a térségi vasutak kialakítása szakmai párbeszéd eredményeként jön majd létre.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.