Négy éve újra működik Tökölön a korábban bezárt katonai repülőtér: kisgépes fel- és leszállásokat, repülésoktatást, műrepülési gyakorlatokat engedélyeznek, valamint gyorsulási versenyeket tartanak a kifutópályán.
A környék lakói a zajtól, rezgéstől, légörvényektől szenvednek, de a balesetveszély is fennáll, a gépek a házak felett szállnak le és fel. Mindez egy joghézagnak köszönhető: a terület ma nem repülőtérnek, hanem csak nem nyilvános fel- és leszállóhelynek minősül.
Repülőtér lesz a nem nyilvános fel- és leszállóhelyből?
Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Igazgatósága nemrég határozatot hozott a tököli repülőtér zajgátló védőövezetének tárgyában. Zajgátló védőövezetet viszont a jelenlegi jogszabályok alapján csak repülőtéren lehet kijelölni. A terület eladását követően mind a tulajdonos, mind az üzemeltető, mind politika arról biztosította a környéken lakókat, hogy a területen nem hoznak létre repülőteret. Ez az engedély viszont lehetővé tenné azt, hogy a már most is elviselhetlen, évi 11000 (reggel 6-tól este 22-ig, napi 30) repülési műveletszám évi akár 54 000-re (napi 150-re), azaz a meglévő ötszörösére való növelését. Ezen belül a sportgépek mellett évi 1600 műveletre (napi 4-5) 150 tonnás sugárhajtású gépek fel- és leszállását is el kellene viselnie lakóknak. Az sem mellékes, hogy az egy felszállás után a gépek akár tíz gyakorlókört is repülhetnek a térség felett.
A tiltakozókat az is aggasztja, hogy fennálló rendelkezések szerint egy reptéren a műveletek száma külön engedély nélkül még további 50%-kal növelhető. Az így elért műveleti szám már elérné a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtér jelenlegi forgalmának az 1/3-át.
(lanchidradio.hu, MNO)