Káosz a betegszállításban: pénteken egyeztetnek

A magán-betegszállítók pénteken egyeztetnek az Egészségügyi Minisztériummal a mentés és betegszállítás szétválasztása után kialakult helyzetről – mondta Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke kedden.

MNO
2008. 01. 08. 16:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egészségügyi Minisztériummal való konzultációt a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete kezdeményezte, a megbeszélésre meghívták a szervezetbe tömörült 84 alternatív betegszállító cég képviselőjét – mondta az egyesület elnöke. Bíró Ferenc közlése szerint a szaktárcának megküldték nyolc pontból álló javaslatukat, amelyben mielőbbi finanszírozást kérnek több gépkocsi üzembe állításához azokon a területeken, ahol a napokban kevésnek bizonyult a járművek száma, például Békés, Győr és Vas megyében. Kérik továbbá az orvosok jobb, pontosabb tájékoztatását és a szakmai irányelvek világos meghatározását. Utóbbi kapcsán megjegyezte: meg kell határozni pontosan, hogy mely állapotok és betegségek esetén kell úgynevezett szakkíséretes szállítás, és melyeknél nem. Erre világos iránymutatás kell.

Bíró Ferenc fenntartja álláspontját, miszerint azért nem tudják kielégítően ellátni az általuk vállalt feladatot, mert az Országos Mentőszolgálat nem valós adatokat jelentett le az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak (OEP). Az elnök nevetségesnek nevezte azokat az állításokat is, hogy a magán-betegszállítóknak lett volna idejük felkészülni az átállásra. Mint mondta: ők csak azokra a szállítási esetszámokra tudtak felkészülni, amelyek az OEP nyilvántartásában szerepeltek, és ezeket be is fogadta a pénztár. A gyakorlatban azonban azt tapasztalják, hogy 30-40 százalékkal több munkájuk van.

Az Országos Mentőszolgálat hétfői közleményében azt írta, a betegszállítás és a mentés szétválasztása óta érezhetően javult a helyzet, mert a mentőkocsik bevethetősége és riaszthatósági aránya is nőtt. Ez nem jelenti azt, hogy a mentőkocsik kihasználatlanok, hanem azt, hogy a nap 24 órájában riaszthatóak, szükség esetén 15 percen belül a helyszínre érhetnek – írta közleményében Győrfi Pál, a szervezet szóvivője. Kitért arra is, hogy a mentőszolgálat tevékenységét, feladatmutatóit, dokumentációját, adatait és gazdálkodását az Egészségügyi Minisztérium és az OEP is folyamatosan ellenőrizte, ellenőrzi, és a betegszállítók a rájuk vonatkozó szolgáltatói szerződést a vállalt feladat és az érte járó ellenszolgáltatás ismeretében írták alá.

A szóvivő megjegyezte azt is: a két tevékenység szétválasztását – amelyet többek között éppen a magán-betegszállítók és szervezeteik kezdeményeztek és sürgettek – több mint egyéves előkészítő munka előzte meg. Ez idő alatt az érintetteknek bőven volt idejük felkészülni a vállalt feladatra. Bizonyosan lett volna idejük központi telefonszámok biztosítására, diszpécserszolgálatuk bővítésére, kapacitásaik ésszerű elosztására is – írta Győrfi Pál. Néhány nappal a vállalt tevékenység megkezdése után még bizonyosan korai megítélni a szolgáltatókra jutó feladatok eloszlását, és az abban érvényesülő tendenciákat. Hasonlóképpen korai a betegszállítások finanszírozhatóságával kapcsolatos következtetések levonása is – olvasható a közleményben.

Kincses Gyula, az Egészségügyi Minisztérium államtitkára a múlt héten elmondta: a betegszállítási tevékenységet a minisztérium folyamatosan monitorozza, és ha a jövőben úgy látja, hogy a betegszállításban megnövekedtek a kapacitások, akkor korrigálnak a finanszírozáson is. Az Egészségbiztosítási Alapon belül betegszállításra 4,2 milliárd forint az előirányzott összeg 2008-ra.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.