A MÁV által az esetleges sztrájk idejére hozott intézkedés akár egy kerék- vagy csapágytörés esetén is a szerelvény kisiklásához vezethet – mondta az MNO-nak Huszta Krisztián, a VDSZSZ sajtóreferense.
Az intézkedés értelmében a budapesti fejpályaudvarokról induló vonatoknál lehetőség nyílik arra, hogy a gyakorlattól eltérően előzetes vonatvizsgálat nélkül indítsanak vonatokat. A rendelkezés visszavonásáért csütörtökön a MÁV Zrt., a MÁV-Start Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. ellenében kifogást nyújtott be a VDSZSZ, illetőleg a MÁV Zrt. vasútbiztonsági igazgatóját is tájékoztatták aggályaikról.
Az érdekvédő szervezet emlékeztet: a Nemzeti Közlekedési Hatóság által jóváhagyott úgynevezett E12-es számú kocsiszolgálati utasítás többek között előírja: „A vonatindító állomásokon, a rendező pályaudvarokon összeállított, illetve a határállomásokon átvételre felkínált személy- és tehervonatoknál – kivéve a bizalmi elv alapján történő átadás-átvételre kijelölt vonatokat – kocsivizsgálatot kell tartani. A forgalmi szolgálattevő mindaddig nem adhat újabb utasítást, ameddig a kocsivizsgálat befejezését és eredményét a kocsivizsgálók nem jelentették.”
„A vonatok indulását sikeres fékpróbának kell megelőznie, a kocsivizsgálók vagy a féklakatosok, egyéb szolgálati helyeken a vonatszemélyzet tagjai vagy az állomások fékpróba elvégzésére kiképzett dolgozói kötelesek a fékpróbát az E.2. sz. utasításban foglaltak szerint megtartani. A fékpróba megtartásáért a vontatási és forgalmi dolgozók az E.2. utasítás vonatkozó pontjai szerint egyetemlegesen felelősek. Az indulás előtti kocsivizsgálat és fékpróba összevont megtartása tilos.”
A VDSZSZ álláspontja szerint az indulás előtti vonatvizsgálat nélkül a vonatok elindítása azon túl, hogy az utasításokkal ellentétes, több mint kockázatos, mivel a vonatok biztonságos közlekedtetését nem lehet garantáltnak tekinteni. A pénteken mindhárom társasággal közösen tartott egyeztetés nem hozott eredményt az ügyben. A vasúttársaságok nem vonták vissza a kifogásolt közös intézkedést. Ennek tükrében a VDSZSZ nem látja biztonságosnak a sztrájk alatt a személyszállító vonatok közlekedtetését.
A sztrájkkal kapcsolatban Huszta elmondta: a hét végén a VDSZSZ sztrájkbizottsági megbeszéléseket tart, majd egy vasárnapi sajtótájékoztatón bejelentik, hogy lesz-e sztrájk a jövő hét folyamán. A sajtóreferens arról is beszámolt, a „titkolózásnak az az oka, hogy rengeteg fenyegetés, zaklatás éri” a munkabeszüntetésre készülő dolgozókat.
MÁV: mindennél fontosabb a biztonság
A vasúttársaságok nem adtak ki és nem is adhatnak ki olyan rendelkezést, amely felülírná az érvényes – üzembiztonságot szolgáló – vasúti szabályokat – áll a MÁV közleményében. A vasúttársaságok hangsúlyozzák: maradéktalanul betartják és betartatják a vasúti közlekedés szabályait, a biztonságot mindennél fontosabbnak tekintik. A vasutasoknak – köztük a biztonságért felelős munkatársaknak (mozdonyvezetőknek, műszakiaknak) – egyértelmű felelősségük: nem indulnak el a szükséges biztonsági vizsgálatok nélkül, nem kockáztatják az utasok és saját maguk testi épségét – áll a Kavalecz Imre sajtófőnök által kiadott közleményben.