Veszélyben 40 fővárosi buszjárat és 800 munkahely?

A nyilvánosságra került javaslatok alapján Budapest számos fontos buszjáratának megszüntetése fenyegeti az utasokat a Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes előterjesztése szerint benyújtott 2008. évi paraméterkönyv szerint – áll a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) által kiadott közleményben. Minderre a fővárosi Fidesz-frakció így reagált: még tárgyalási alapnak sem alkalmas a BKV „politikai megrendelésre” készített, szakmaiságot nélkülöző, „brutális”, 10 százalékos járatritkítást tartalmazó paraméterkönyv-tervezete.

MNO
2008. 02. 22. 12:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy a VEKE már hónapokkal ezelőtt felhívta rá a figyelmet: a budapesti tömegközlekedés porcelánboltjába elefántként berontó Hagyó Miklós és a BKV hazugságkampánya fenyegető veszélyt jelent a budapesti tömegközlekedésre és annak utasaira. A járatmegszüntetések, járatritkítások és a tömegközlekedés szétverésének minden mozzanata elfogadhatatlan és teljesen ellentétes az Európai Unió irányelveivel és gyakorlatával. A BKV az utóbbi hónapokban összevissza hazudozott a ritkításokról, és fenyegetőzött mindenki felé, aki tudott olvasni a sorok között. A közlekedési cég az előző egy évben Hagyó Miklós irányítása alatt egy hitelességi válsággal küzdő, alkalmatlan menedzsment irányítása alatt vergődő, a budapestiek ellen dolgozó válsággóccá változott. A helyzet azonban még ennél is súlyosabb: a teljes városvezetés hitelessége kérdőjeleződik meg.

A bejelentett paraméterkönyv minden szakmai alapot nélkülöző kontármunka, amelyhez a közlekedési szakma egyetlen hiteles képviselője sem adja és adhatja önszántából a nevét. A hazugságkampány persze folytatódik: cinikus és vérlázító fejlesztésként beállítani 40 buszjárat megszüntetését, Budapest szinte összes járatának ritkítását, a járathálózat szétszabdalását, a várakozási idők drasztikus növelését. Azok az emberek, akik eddig 10–15 percet vártak egy buszra, ezután 30–60 percet várnak majd – ha egyáltalán van olyan szerencséjük, hogy megmarad a járatuk. A VEKE felteszi a kérdést: miért gondolja a városvezetés, hogy bárki elhiszi, a főváros költségvetésének alig egy százalékát jelentő megtakarítás miatt érdemes szétrombolni a budapesti tömegközlekedési hálózatot? Félő, hogy sokkal inkább a BKV vagyonának és a buszgarázsok ingatlanjainak elkótyavetyélése a valódi cél. A paraméterkönyv üzenete egyértelmű: a városvezetés lenézi és bünteti azokat az embereket, akik a tömegközlekedést használják – vélekedik a VEKE.

A munkanélküliség mesterséges gerjesztése?

A Közlekedési Dolgozók Országos Egyesülete közleményben reagált a BKV járatritkítási tervére. Az egyesület állítja: szakmai szemmel nézve a Hagyó által benyújtott paraméterkönyv nem paraméterkönyv, és ezt az egyeztetés levezetésével megbízott vezérigazgató-helyettesnek és a megjelenő szakembereknek is tudniuk kellett akkor. Emellett emlékeztettek arra, hogy szakmai szervezetet csak kettőt hívtak meg a tárgyalásra. De ha a vezetőség nem ismeri a paraméterkönyv fogalmát, meg kellett volna nézni az értelmező szótárt, vagy tanulmányozni kellett volna a főváros mint tulajdonos és a BKV mint szolgáltató közötti szerződést. Akkor készül a közlekedési vállalat járatot ritkítani, szűkíteni, amikor hivatalosan is nő az utaslétszám – áll a közlekedési dolgozók egyesületének közleményében. A szervezet felszólította a szakembereket és a politikusokat: próbáljanak meg csak két napig tömegközlekedni. Ezzel a most bejelentett paraméterkönyvvel a menedzsment 600-800 járművezető munkahelyét veszélyezteti. A BKV Zrt. által kitalált paraméterkönyv szakmaiatlan, kapkodó, értelmetlen elgondolásokat tartalmaz – vélekedik az egyesület.

Fidesz: Tárgyalási alapnak sem alkalmas a BKV tervezete

Még tárgyalási alapnak sem alkalmas a BKV „politikai megrendelésre” készített, szakmaiságot nélkülöző, „brutális”, 10 százalékos járatritkítást tartalmazó paraméterkönyv-tervezete – szögezte le a fővárosi Fidesz-frakció álláspontjaként Wintermantel Zsolt pénteki sajtótájékoztatóján a képviselői irodaházban. Az ellenzéki politikus hangsúlyozta, hogy „Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes őszödi beszédének tekinthető ez a hazugságokban bővelkedő” tervezet, amely ismeretei szerint ismét a BKV szándékos kiszivárogtatásával került nyilvánosságra. A Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alelnökeként is tevékenykedő képviselő elmondta, hogy a testület jövő heti ülésén nem támogatják még ennek az anyagnak a napirendre vételét sem.

Hozzátette: közlekedési mérnökként tisztában van azzal, hogy a BKV-nál számos európai szintű szakember dolgozik. Ez azonban nem érződik a tervezeten, ami csak „politikai nyomásra” készülhetett – jegyezte meg. A Fidesz szakpolitikusa cáfolta az általa kiemelt „négy nagyobb hazugságot” az anyagban. Mint mondta, statisztikailag nem igaz, hogy tavaly csökkent a fizető utasok száma a BKV járművein. A tervezet alapján nem lenne jobb a külvárosból a belvárosba való eljutás lehetősége, és nem igaz az sem, hogy kevesebb átszállással juthatnak majd el céljukhoz az utasok. Valótlannak nevezte azt az anyagban szereplő kitételt is, miszerint a tervezet a kötött pályás közlekedést preferálja.

Rámutatott, hogy az anyag alapján egyértelműen csökken a metró, a villamos és a HÉV teljesítménye. Hétvégenként nem közlekedne például a 12-es villamos, és a fiatalok nagy bánatára este kilenc óra után ritkábban járna a metró. Wintermantel Zsolt úgy véli, ha a kormánypártok elfogadják ezt a tervezetet, akkor tovább nő az egyéni közlekedést választók száma, állandósulnak a közlekedési dugók, s folyamatossá válik a szmogveszély. A politikus a félresikerült buszvásárlásra is utalva megjegyezte, van pénz a BKV-nál, csak rossz helyre teszik azt. Felhívta a figyelmet arra az anyagban szereplő „beszédes” megállapításra, hogy a BKV naponta 200 Volvo csuklós buszt állít forgalomba. Jelenleg azonban csak 150 ilyen járműve van a cégnek – jegyezte meg.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.