Fidesz: a reklámtörvény módosításra szorul

Az MSZP és a Fidesz szónokai is azt kérték az Országgyűlésben kedden, hogy a gazdasági reklámtevékenység feltételeiről és korlátairól szóló törvényjavaslathoz várják meg a kívülről, a szakmától jövő módosító indítványokat.

MNO
2008. 05. 06. 9:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az általános vita folytatásában – a Ház két héttel ezelőtt kezdte az előterjesztés tárgyalását – Szanyi Tibor (MSZP) azt mondta, a dohányreklám esetében „kicsit túlfutottak” a kívánatos célokon, mert olyan előírásokat alkalmaznak, amelyeknek gyakorlati hatásai elhanyagolhatóak, emellett a dohánygyártókat és a forgalmazókat annak teszik ki, hogy egyetlen apró eltérés miatt súlyos büntetéseket kockáztassanak. A szocialista képviselő kiemelte: a törvényjavaslat komoly felelősséget terhel a postára, az általa forgalmazott, de borítékba zárt, azaz nem ismert tartalmú küldemények vonatkozásában. Szerinte ez a túlszabályozás esete, hiszen ha érvénybe lépne a törvény, akkor arra kényszerülnének a postahivatalokban, hogy egyenként felbontsanak minden levelet. Szanyi Tibor arra kérte az Országgyűlést, hogy a kívülről jövő, potenciális módosító indítványoknak adjanak még időt. Mint mondta, ellenzéki oldalról nem alaptalanul hangzottak el olyan kritikák, hogy a jogszabály egyik-másik eleme „kiérleletlen”.

Józsa István (MSZP) közölte: a törvényjavaslat alapvetően az uniós jogharmonizáció keretében szükségessé vált néhány szabályozásban tesz pontosítást, és a cél az, hogy a fogyasztók rendezettebb, szervezettebb és korrektebb reklámgyakorlatot tapasztalhassanak maguk körül. A képviselő szerint Magyarország ugyan nem számít túlzottan nagy piacnak, de a reklámtevékenység egyre bővül és intenzívebbé válik. Hozzátette: a vásárlók számára sokszor öncélú, értelmetlen és visszataszítónak tűnő reklámtevékenység valamelyest visszaszorulhat a törvény segítségével. Józsa István javasolta a törvényjavaslat elfogadását, mert az tisztább helyzetet eredményez. Megjegyezte: a törvény elfogadása után egy-két évvel a tapasztalatokat értékelni kell.

Koszorús László (Fidesz) ugyancsak arra hívta fel a figyelmet, hogy a törvény módosításra szorul, és várják az érintett szervezetek módosító javaslatait, amelyek hozzájárulhatnak egy jó törvény megszületéséhez. A Fidesz módosító indítványai és a társadalmi egyeztetés után olyan törvény születhet, amely a szakmának is megfelel és az állam bevételeit sem fogja csorbítani – közölte. A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényjavaslat összefügg a fogyasztóvédelmi törvénnyel, felsorolja, mely termékek nem reklámozhatók. Ebbe a körbe tartozik egyebek mellett a fegyver, a lőszer és a dohányáru. Utóbbi reklámozásának tilalmánál azonban kivételeket fogalmaz meg a törvényjavaslat.

Az általános vita korábbi részében elhangzott, hogy a javaslat megengedi a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámot, továbbá az Európai Gazdasági Térségben előállított sajtótermékben szereplő reklámot, amennyiben a terméket a térségen kívül terjesztik. Szintén kihelyezhető dohányreklám a dohány-szaküzletekben, ha azt csak a bent lévők láthatják – erre a reklámra nincs sem tartalmi, sem méretbeli korlátozás. Más üzletekben csak a dohányáru megnevezését, fotóját, a gyártó nevét lehet kihelyezni az elkülönített forgalmazási helyen. A reklám mérete nem lehet nagyobb az elkülönített hely felületének 20 százalékánál, és ugyanekkora arányban egészségügyi információt kell tartalmaznia.

Mint elhangzott, a dohánytermékek reklámjának teljes tilalma helyett két ok miatt döntöttek a korlátozott reklám mellett: az uniós szabályok megengedik a szűk körű reklámot, ha azt a nemzeti szabályok lehetővé teszik, az Alkotmánybíróság pedig megállapította, hogy a magyar alkotmányból nem vezethető le a teljes tilalom. Tilos a reklámozás az óvodákban, valamint az általános- és középiskolákban, kivéve, ha az egészség- vagy a környezet védelmét szolgálja. Korlátok közé kerül a direkt marketing: magánszemélyeket reklámmal megkeresni – történjen az bármilyen eszközzel – csak akkor lehet, ha az illetők ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak. Az elnöklő Mandur László közölte: az általános vitát hamarosan folytatják.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.