Iskolai forrásokból – röviddel a vizsgára adott idő lejárta előtt – a távirati iroda úgy értesült, hogy a tételek között szerepelt egy érvelő írás elkészítése, amelynek a témája a technika és a gépek a XX. században. Az Index információja szerint ezt a feladatot Ancsel Éva Összes bekezdése című művének egy részlete alapján kellett megoldaniuk a nebulóknak.
Ancsel Éva és Malenkov
Lánczi András a XX. századi intézet egyik rendezvényén tartott előadásán korábban kifejtette: Ancsel Éva Történelem és alternatívák /Budapest, Kossuth Könyvkiadó,1978/ című könyvében arról értekezett, hogy a polgári világ a történelemmel áll szemben, a haladást akadályozza. Az Új Hang (a DISZ és az Írószövetség irodalmi és kritikai folyóirata) 1953-as évfolyamában idézi Ancselt: „Ha azt akarjuk, hogy verseink ne csak annyiban teljesítsék kötelességüket, hogy »tartalmaznak« bizonyos politikai mondanivalót, valamilyen ’nemes eszmét’ –, hanem az emberek százezreinek szívéhez szóljanak – tehát funkciójukban ne maradjanak végül is öncélúak, akkor a magyar nép legjobbjainak legnagyszerűbb élményeit kell átélnünk és kifejeznünk. Nem akarom azt állítani, hogy a költő nem fejezhet ki különös élményeket verseiben, csak olyan élményt, amit népünk minden öntudatos dolgozója átélhet. Bizonyos az, hogy a költő, éppen azért, mert költő, másképp, mélyebben reagál az élet jelenségeire. Mégis azt hiszem, költészetünk mai helyzetében nem ezeket a ’más’ élményeket kell keresnünk, hanem az a feladatunk, hogy a magyar nép legjobbjainak tipikus élményeit fejezzük ki, mélyen, megrázóan.” Ancsel alapfogalmak definiálásával is próbálkozott a folyóirat szerint: „Malenkov elvtárs kongresszusi beszámolójában azt mondotta: ’A tipikus a pártosság legfőbb megnyilatkozási területe a realista művészetben’ – fejtette ki Ancsel. Később, a Kádár-rendszer alatt kutatási területe a „kommunista erkölcs” meghatározásában teljesedett ki.
A szövegértési feladat a Mindentudás Egyeteméhez kapcsolódott, Nádasdy Ádám előadását kellett górcső alá venni a nyelv változásainak szempontjából. A többi között azt kellett elemezni, hogy szegényedik-e a magyar nyelv. Emelt szinten a tesztsorban elsősorban a Nyugattal kapcsolatos feladatokat kellett a diákoknak megoldaniuk.
Az érettségizők feladatai között szerepelt még József Attila egyik versének elemzése, reflektálás egy korjelenségre, s azon belül a metafora. Emellett írniuk kellett egy olvasói levelet is arról, hogy egy település újságja mennyire elbulvárosodott, s ez miért jelent problémát. Az oktatási tárca kora délutánra ígérte a hivatalos tételsort és címeket.
(MNO, MTI, Index)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.