Az EU új tagországaiban májusban – az egész Európára jellemző irányzatnak megfelelően – csökkent az új autók vásárlása az egy évvel korábbihoz képest, a tavaly májusinál kevesebb munkanap miatt és részben a magas üzemanyagárak riasztó hatására, de az első öt hónapban továbbra is a nyugat-európaival ellentétes volt az irányzat: ott 1,5 százalékkal kevesebb, ezen a térfélen 9,8 százalékkal több új autó kapott rendszámot, mint a tavalyi első öt hónapban.
Az Európai Autógyártók Szövetségében (ACEA) hét végén közölt adatokból az is kiderül, hogy a visegrádi országok közül továbbra is Magyarországon fogy a legtöbb kocsi. Magyarországon májusban 13 339 új autó kapott rendszámot, 5,4 százalékkal kevesebb, mint tavaly májusban, de hosszabb távon Magyarországra is visszatért a növekedés: az első öt hónapban elkelt 69 592 új kocsi 1,4 százalékkal több volt, mint egy évvel korábban.
A lakosság számával egybevetve átlagosan minden 144. ember új autót vett az első öt hónapban. Csehországban az első öt hónapban 59 660 új autó talált vevőre – 8,7 százalékkal több, mint egy éve –, vagyis minden 174. lakosra jutott egy. Szlovákiában, ahol az utóbbi évek beruházásai nyomán egy lakosra számítva a legtöbb autót gyártják a világon, az első öt hónapban 28 304 új autó fogyott – 19,5 százalékkal több, mint tavaly az első öt hónapban –, vagyis 190 lakosonként egy-egy. Lengyelországban az első öt hónapban 141 212 új kocsi kapott rendszámot – 14,6 százalékkal több, mint a tavalyi első öt hónapban –, azaz minden 272. lakosra jutott új autó.
A távolabbi új EU-tagok közül Litvániában 10 918 új autó kapott rendszámot – 48,9 százalékkal több, mint a tavalyi első öt hónapban –, ez 308 lakosonként jelent egy-egy új kocsivásárlást. Bulgáriában a 19 473 új kocsi 23,9 százalékkal több volt, mint a tavalyi első öt hónapban: minden 392. lakos vett új autót az idei első öt hónapban. Az új EU-tagok közül a magyar arányokat csak Szlovénia előzi meg: ott az első öt hónapban 32 820 új autó kapott rendszámot, 13,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban, vagyis minden 62. lakosra jutott egy új kocsi. Nyugat-Európában az első öt hónapban körülbelül minden 60-65. lakosra jutott egy-egy új autó.
(MTI)

Zelenszkij megtámadta a Voks 2025-öt és köszönetet mondott a Tisza Pártnak