Alkotmányellenes a gyógyszerkeret szabályozása

A Zala Megyei Bíróság (ZMB) szerint alkotmányellenes a közgyógyellátási gyógyszerkeret megállapításának szabályozása és a szakhatósági állásfoglalás formáját előíró, kapcsolódó kormányrendelet tavaly hatályban volt melléklete, ezért azok megsemmisítését kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál. 

MNO
2008. 06. 24. 16:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy nagykanizsai rokkantnyugdíjas férfi azért indított pert a győri, Nyugat-dunántúli Regionális Közigazgatási Hivatal Szociális és Gyámhivatala ellen, mert megítélése szerint a havi gyógyszerköltségénél jóval alacsonyabb összegben állapították meg közgyógyellátási keretösszegét.

A ZMB a per tárgyalását felfüggesztve az Alkotmánybírósághoz fordult, indítványozva, hogy az állapítsa meg: alkotmányellenes a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény több, az egyéni havi gyógyszerkeretet maximalizáló előírása, továbbá a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének, megállapításának, folyósításának részletes szabályairól szóló kormányrendelet 2007-ben hatályos melléklete.

A bíróság indoklásában leírta, hogy a felperes közgyógyellátás megállapítása iránti kérelmet nyújtott be lakhelyének jegyzőjéhez, ebben igazolta, hogy havonta 27 130 forint nyugdíjat kap. A jegyző elsőfokú szociális hatóságként a férfi részére egy évre megállapította a közgyógyellátási jogosultságot, a területi egészségbiztosítási pénztár mint szakhatóság állásfoglalása alapján a havi gyógyszerkeretét hatezer, évi eseti keretét további hatezer forintban határozva meg.

A férfi fellebbezett, sérelmezve a gyógyszerkeret összegét, de a másodfokú szociális hatóság helybenhagyta a határozatot, arra hivatkozva: a megyei egészségbiztosítási pénztár szakhatósági állásfoglalását az Országos Egészségbiztosítási Pénztár másodfokú szakhatóságként helybenhagyta, s az eljáró szociális hatóság nem jogosult a szakhatósági állásfoglalás felülbírálására.

A pert kezdeményező rokkantnyugdíjas havonta több mint 15 ezer forintot költ gyógyszerekre, ezért legalább havi 12 ezer forint havi egyéni gyógyszerkeretet igényelt bírósági keresetében.

A ZMB kifejtette, hogy a hatályos szabályozás szerint akkor, ha a törvényi gyógyszerkeretnél a jogosult gyógyszerköltsége jelentősen magasabb, a közgyógyellátásban részesülők nagy részének vagy a megélhetése van veszélyben, vagy nem tudja megvásárolni a szükséges gyógyszereit. Ezáltal az adott évi létminimumnál alacsonyabb összegű jövedelemmel rendelkezők számára nincs biztosítva a meghatározott kereten túli gyógyszerköltség, s ezáltal a betegség kezelése.

A bíróság nem vonta kétségbe, hogy „a szociális normák az ország mindenkori teljesítőképességének függvényében hozhatók meg a jogalkotók által”, azonban azt is megfogalmazta, hogy egy minimális, szükséges ellátási szint az alkotmány alapján megkövetelhető. A bíróság azért kezdeményezte a vonatkozó kormányrendelet alapján 2007-ben hatályos melléklet alkotmányellenességének megállapítását, mert „a szakhatósági állásfoglalásra rendszeresített blanketta semmiféle indokolást nem tartalmaz a szakhatóság által megállapított rendszeres gyógyító ellátások költségére vonatkozóan”. A ZMB szerint mindez egyrészt szakhatósági önkényhez vezethet, másrészt ellentétes a közigazgatási eljárásról szóló törvény által előírt szakhatósági indoklási kötelezettséggel.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.