Rendőrfőkapitány: Mindannyiunk életének megóvásáért dolgozunk

Az országos rendőrfőkapitány szerint az utakon, az utcán való helyes viselkedést a leggyakrabban a józan ész diktálja és mindegy, hogy szabály, törvény vagy közmegegyezés hatására, de a közösségi, felelős gondolkodás, a türelmesség, a figyelmesség és az udvariasság mindenkire nézve kötelező.

MNO
2008. 06. 17. 5:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bencze József tanulmányában -, amelyet az MTI-hez is eljuttatott – arra hívja fel a figyelmet, hogy ha ezt a magától értetődő viselkedést minden közlekedő betartaná, akkor az idén bevezetett szankciók már nem is lennének olyan szigorúak, mint ahogyan azt ma sokan gondolják.

A főkapitány kiemelte, mindenkinek szerepe van abban, mennyire biztonságosak az útjaink. Magyarország 2003-1015 közötti közlekedéspolitikai programjában azt vállalta, hogy a személyi sérüléses balesetek és a halálos áldozatok számát 2010-ig 30 százalékkal, 2015-re 50 százalékkal csökkenti – idézte fel.

A rendőrség 2008-ban a közúti tragédiák létrejöttében meghatározó szerepet játszó szabályszegések – például gyorshajtás, ittas járművezetés – visszaszorítására összpontosít és arra, hogy minél többen alkalmazzák a passzív biztonsági eszközöket. Fontos feladatának tartja a gyermekbalesetek megelőzését, a helyes közlekedésre való nevelést, továbbá a gyalogos, a kerékpáros és a láthatósággal kapcsolatos balesetek csökkentését.

Bencze József kiemelte: január 1-jével számos olyan jogszabályi változás történt, amely hozzásegíthet ahhoz, hogy a közlekedés biztonságosabbá váljon. A rendőrség ez évi feladatai közül az egyik legjelentősebb az új szabályozás megismertetése és következetes alkalmazása – tette hozzá.

Mint írta, az egyik legjelentősebb változás a közúti közlekedésről szóló törvényben rögzített objektív felelősség, amelyet Európában számos országában – például Spanyolországban, Hollandiában, Franciaországban, Belgiumban, Ausztriában, Szlovéniában, Nagy-Britanniában – is alkalmaznak. A hét kiemelt szabálysértés elkövetése esetén május 1-je óta 30 ezer és 300 ezer forint közötti közigazgatási bírságot kell kiszabni. A bevezetés óta több mint 15 ezer elsőfokú közigazgatási határozatot hozott a rendőrség, a bírságok összege meghaladja az 580 millió forintot.

Bencze József utalt arra: január 1-jével szigorították a közúti közlekedési előéleti pontrendszer szabályait is, hogy a járművezetők jogkövető magatartását kikényszerítsék. Emelkedett az egyes cselekményekhez rendelt büntetőpontok száma és kettőről három évre nőtt a pontok elévülési ideje, így kevesebb szabálytalanság is elég ahhoz, hogy a vezetői engedélyt a hatóság bevonja.

A közlekedésbiztonsági helyzet javítását szolgálja az is, hogy – szintén január 1-jével – emelkedett a helyszíni bírságok összege: a helyszínen kiszabható összeg alsó határa 3 ezer, a felső határa pedig 20 ezer forint lett. A változások nyomán a helyszínen elveszik a vezetői engedélyét annak, aki azzal gyanúsítható, hogy ittasan vezet.

A jogszabályi változások a statisztikai adatok szerint kedvező hatással vannak a még jelenleg sem kielégítő szintű közlekedési morálra – összegezte a főkapitány. Mint írta, az év első négy hónapjában 5.425 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt az országban, 8,55 százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A halálos balesetek száma 35,25 százalékkal, a balesetben elhunytak száma 37,81 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

A január 1-jén bevezetett szigorítások következtében április 30-ig 152-vel kevesebb ember halt meg az ország közútjain, mint az elmúlt év ugyanezen időszakában. A négy hónapra levetítve ez havonta csaknem 38 túlélő – mutatott rá Bencze József, jelezve: jelentősen csökkent a súlyos és könnyű sérültek száma is.

Az ittas vezetés is mérséklődött: az ittasan okozott balesetek száma 31,1 százalékkal, 562-re csökkent. A zéró tolerancia bevezetése óta több mint 2.800 vezetői engedélyt vettek el a rendőrök. Az ittas vezetés elleni határozott rendőri fellépés, a média fokozott figyelme, valamint a jogszabályi változások kedvező irányban befolyásolták a baleseti statisztikákat – írta Bencze József.

A rendőrség a megváltozott jogszabályok visszatartó hatásának érvényesülése érdekében fokozza a közúti ellenőrzést, hogy kiszűrhessék a forgalomból a szabályos közúti közlekedésre, a felelősségteljes részvételre alkalmatlan személyeket.

A főkapitány azt írta, reméli, hogy a közlekedők is belátják: "nem ellenük, hanem értük és mindannyiunk egészségének, életének megóvásáért, egy biztonságosabb közlekedésért dolgozunk".

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.