A privatizációs ügyletek kivizsgálása kapcsán „ha (...) valahol mulasztást vagy károkozást (...) állapít meg az erre hivatott bíróság vagy más hatóság, akkor ott a megfelelő következményeket alkalmazni fogjuk” – fogalmazott a politikus a Malév e heti közgyűlése kapcsán tartott sajtótájékoztatón.
Megjegyezte: a Malév sorsa nem egyedülálló, a kormány sorra hozta az olyan döntéseket az elmúlt években, amelyek ellentétesek voltak az ország stratégiai érdekeivel, és kiszolgáltatottabbá tették az országot. A kormány a nemzeti vagyon maradékát is kiárusította, illetve kiárusítja, ráadásul „tisztázatlan, korrupciógyanús eljárások, ügyletek keretében játszott át magánszférába, (...) több esetben külföldre” állami vagyont.
A Malév kapcsán Fónagy János elmondta: ismert, hogy a miniszterelnök a hét elején Moszkvában tárgyalt, s „amennyire tudjuk a kósza hírekből, a Malévről is” tárgyalt, ám a kormány nem tartotta fontosnak, hogy a Malév dolgait érintő esetleges megállapodásokról a közvéleményt tájékoztassa. Közölte: e tájékoztatás híján a csütörtöki döntés alapján az állapítható meg, hogy az történt, amit a Fidesz előre megmondott, s amit a kormány eddig tagadott. Ez pedig az, hogy a Malév orosz állami érdekeltségbe került – szögezte le a politikus, majd hozzátette: a Malévet megillető útvonal-használati jogokat a jövőben az Aeoroflot fogja birtokolni.
A politikus leszögezte: a Malév privatizációja nem oldotta meg a magyar nemzeti légitársaság gondjait, sőt a légitársaság a magánosítás óta leépül. Mint Fónagy János mondta, a remélhetőleg részleges ismeretek alapján azt kell mondani, hogy a kormány ismét behódolt az orosz birodalmi törekvéseknek, s szembefordult az európai és a magyar érdekekkel. Megjegyezte, hogy ugyanez látható a Déli Áramlat és a Nabucco gázvezeték körüli vitákban is.
Arra a kérdésre, hogy miért ilyen ellenséges a Fidesz az orosz tulajdonlással szemben, Fónagy János azt mondta: a Fidesz nem kifogásolta az orosz tulajdonlást, a baj az, hogy a privatizáció során tett ígéretek eddig nem valósultak meg, és a javulás helyett csak romlást lehet tapasztalni a Malévnél. A Malév csütörtöki közgyűlésén arról született döntés, hogy hárommilliárd forint tőkét kap a Malév a tulajdonos Airbridge Zrt.-től; a légitársaság csütörtöki közleményében arról is tájékoztat, hogy megváltozott a Malév tulajdonosi összetétele, ám fennmaradt az 51 százalékos többségi magyar tulajdon.
(MTI)