Marketing Centrum: stabil kétharmados többséget szerezne a Fidesz

A pártválasztók körében a Fidesz 61 százalékon áll, míg az MSZP 25-ön. A legnagyobb ellenzéki párt népszerűsége februárhoz képest hét százalékkal nőtt – állapította meg a Marketing Centrum felmérése. Az MDF Bokros Lajos jelölése ellenére sem tudott javítani a pozícióján, az SZDSZ szintén a parlamenti küszöb alatt van. A választók 57 százaléka az előre hozott választás mellett áll.

MNO
2009. 04. 07. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megkérdezettek 17 százaléka sajnálja, 36 százaléka közömbösen, 41 százaléka pedig örömmel fogadta Gyurcsány távozását. A vizsgálat szerint a miniszterelnök lemondása és az új kormányfő keresése körüli hercehurca felébresztette a közvéleményt: februárhoz képest 5 százalékkal csökkent a bizonytalanok száma, és jelentősen – 41-ről 52 százalékra – nőtt azoknak az aránya, akik biztosra ígérték részvételüket a parlamenti választáson. A változások nyertese a Fidesz: februárhoz képest az ellenzéki párt szavazótábora 7 százalékkal növekedett.

A többség elmenne szavazni

A Marketing Centrum azt állapította meg, hogy Gyurcsány Ferenc lemondása minden más belpolitikai ügyet háttérbe szorított: a magyarok 98 százaléka hallott a miniszterelnök távozásáról. Az elmúlt 6 hónapot az elbizonytalanodás jellemezte. 2008 augusztusában a magyarok 75 százaléka tudta megnevezni kedvenc pártját, idén februárra ez a szám 60 százalékra csökkent. Most viszont fordulat történt: a Marketing Centrum március utolsó napjaiban készített felmérése szerint 65 százalékra emelkedett a pártot választani tudók aránya. A közvélemény élénkülését jelzi az is, hogy a februári, 41 százalékos mélypont után március végén már a megkérdezettek 52 százaléka mondta, hogy biztosan részt venne egy „most vasárnapi” parlamenti választáson.

Parlamenten kívül az MDF és az SZDSZ

Ma a pártválasztók körében az MSZP 25 százalékával szemben a Fidesz 61 százalékos listás eredményre számíthatna. Ez az eredmény a magyar választási rendszerben stabil kétharmados Fidesz-többséget eredményezne. Figyelemre méltónak tartják azt is, hogy folytatódik a Jobbik erősödése: a párt március végén a pártválasztók körében elérte az 5 százalékos parlamenti küszöböt. Az adatok azt jelzik, hogy Bokros Lajos jelölése egyelőre nem javított a jelenleg 4 százalékon álló MDF esélyein, és az SZDSZ 3 százalékos támogatottsága sem változott.

Minden ötödik MSZP-s is új választásokat akar

A felnőtt lakosság közel fele, 48 százaléka szerint lemondását követően Gyurcsány bukott politikussá vált, 40 százalék viszont úgy véli, hogy a távozó kormányfő továbbra is meghatározó szereplő marad a politikában. Az új helyzetben a megkérdezettek 57 százaléka szerint minél előbb előre hozott választást kellene tartani. Ezt támogatja a Fidesz szimpatizánsainak négyötöde és minden ötödik MSZP-szavazó is. Ezzel szemben csak 26 százalék ért egyet azzal, hogy 2010-ig egy új miniszterelnök kezelje a válságot.

Az előre hozott választás népszerűségében annak is komoly szerepe van, hogy az 54 százalékos többség szerint a közvélemény egy új miniszterelnöktől sem fogadná el könnyebben a megszorításokat, mint Gyurcsánytól. Kisebbségben vannak azok, akik úgy vélik, hogy egy új kormányfő inkább el tudja majd fogadtatni a válságkezelés miatt szükséges megszorításokat. Az új miniszterelnök várható intézkedéseivel kapcsolatban a felmérés azt tanúsítja, hogy a felnőtt magyarok 73 százaléka elfogadhatónak érzi az állami kiadások csökkentését, ha erre a válság kezelése, illetve a gazdasági növekedés gyorsítása érdekében kerül sor. Ezzel a véleménnyel a Fidesz támogatóinak 70 százaléka is egyetért.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.