Marketing Centrum: stabil kétharmados többséget szerezne a Fidesz

A pártválasztók körében a Fidesz 61 százalékon áll, míg az MSZP 25-ön. A legnagyobb ellenzéki párt népszerűsége februárhoz képest hét százalékkal nőtt – állapította meg a Marketing Centrum felmérése. Az MDF Bokros Lajos jelölése ellenére sem tudott javítani a pozícióján, az SZDSZ szintén a parlamenti küszöb alatt van. A választók 57 százaléka az előre hozott választás mellett áll.

MNO
2009. 04. 07. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megkérdezettek 17 százaléka sajnálja, 36 százaléka közömbösen, 41 százaléka pedig örömmel fogadta Gyurcsány távozását. A vizsgálat szerint a miniszterelnök lemondása és az új kormányfő keresése körüli hercehurca felébresztette a közvéleményt: februárhoz képest 5 százalékkal csökkent a bizonytalanok száma, és jelentősen – 41-ről 52 százalékra – nőtt azoknak az aránya, akik biztosra ígérték részvételüket a parlamenti választáson. A változások nyertese a Fidesz: februárhoz képest az ellenzéki párt szavazótábora 7 százalékkal növekedett.

A többség elmenne szavazni

A Marketing Centrum azt állapította meg, hogy Gyurcsány Ferenc lemondása minden más belpolitikai ügyet háttérbe szorított: a magyarok 98 százaléka hallott a miniszterelnök távozásáról. Az elmúlt 6 hónapot az elbizonytalanodás jellemezte. 2008 augusztusában a magyarok 75 százaléka tudta megnevezni kedvenc pártját, idén februárra ez a szám 60 százalékra csökkent. Most viszont fordulat történt: a Marketing Centrum március utolsó napjaiban készített felmérése szerint 65 százalékra emelkedett a pártot választani tudók aránya. A közvélemény élénkülését jelzi az is, hogy a februári, 41 százalékos mélypont után március végén már a megkérdezettek 52 százaléka mondta, hogy biztosan részt venne egy „most vasárnapi” parlamenti választáson.

Parlamenten kívül az MDF és az SZDSZ

Ma a pártválasztók körében az MSZP 25 százalékával szemben a Fidesz 61 százalékos listás eredményre számíthatna. Ez az eredmény a magyar választási rendszerben stabil kétharmados Fidesz-többséget eredményezne. Figyelemre méltónak tartják azt is, hogy folytatódik a Jobbik erősödése: a párt március végén a pártválasztók körében elérte az 5 százalékos parlamenti küszöböt. Az adatok azt jelzik, hogy Bokros Lajos jelölése egyelőre nem javított a jelenleg 4 százalékon álló MDF esélyein, és az SZDSZ 3 százalékos támogatottsága sem változott.

Minden ötödik MSZP-s is új választásokat akar

A felnőtt lakosság közel fele, 48 százaléka szerint lemondását követően Gyurcsány bukott politikussá vált, 40 százalék viszont úgy véli, hogy a távozó kormányfő továbbra is meghatározó szereplő marad a politikában. Az új helyzetben a megkérdezettek 57 százaléka szerint minél előbb előre hozott választást kellene tartani. Ezt támogatja a Fidesz szimpatizánsainak négyötöde és minden ötödik MSZP-szavazó is. Ezzel szemben csak 26 százalék ért egyet azzal, hogy 2010-ig egy új miniszterelnök kezelje a válságot.

Az előre hozott választás népszerűségében annak is komoly szerepe van, hogy az 54 százalékos többség szerint a közvélemény egy új miniszterelnöktől sem fogadná el könnyebben a megszorításokat, mint Gyurcsánytól. Kisebbségben vannak azok, akik úgy vélik, hogy egy új kormányfő inkább el tudja majd fogadtatni a válságkezelés miatt szükséges megszorításokat. Az új miniszterelnök várható intézkedéseivel kapcsolatban a felmérés azt tanúsítja, hogy a felnőtt magyarok 73 százaléka elfogadhatónak érzi az állami kiadások csökkentését, ha erre a válság kezelése, illetve a gazdasági növekedés gyorsítása érdekében kerül sor. Ezzel a véleménnyel a Fidesz támogatóinak 70 százaléka is egyetért.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.