Az ombudsman szerint Budapesten nincs lehetőség arra, hogy mindenki gépkocsival oldja meg közlekedési igényeit, s az elviselhetetlen mértékű gépjárműforgalom már most is veszélyezteti az egészséges környezethez való alapjogot. Tömegesen okozhat allergiás, asztmás megbetegedést nyáron a gépkocsik károsanyag-kibocsátása és az ultraibolya sugárzás által létrehozott ózontartalmú fotokémiai szmog. Rámutatott arra: a fővárosiak várható élettartamát három évvel rövidítik meg a közlekedési eredetű szennyezések.
Fülöp Sándor – aki szerint a műdugókísérlet nem elégséges kezdeményezés – reméli, hogy a fővárosiak életminőségének javítása és élettartamának hosszabbítása érdekében a Fővárosi Önkormányzat a gépkocsiforgalom korlátozására átfogó intézkedéseket tesz. Kiemelte, hogy a közösségi közlekedés előtérbe helyezése a fenntartható városi közlekedés érdekében Budapesten is elkerülhetetlen. A kivont forrásokat előre meghatározott ütemben vissza kell juttatni a közösségi közlekedésnek.
Nem lehet szó többé járatritkításról, és a jegyárakat is versenyképessé kell tenni az autózók számára. Az egyéni közlekedés árát – például London vagy Stockholm példájára behajtási díjjal is – meg kell fizettetni, s az így képződő forrásokból meg kell teremteni a színvonalas közösségi, kerékpáros- és gyalogosközlekedés feltételeit. A forgalmi változások hatásait kellő alapossággal kell rögzíteni és feldolgozni, hogy a tervezésnek kiindulópontot nyújthassanak – olvasható a közleményben.
(MTI)