Nagykörúti síncsere – az áthaladó autók miatt van minden?

Jó időnek és sok napsütésnek örvendhetnek a fővárosiak augusztus első felében. Némi üröm az örömben, hogy villamospótló buszokkal kell araszolniuk a Nagykörúton a Blahától a Margit hídig és tovább a Moszkva térig. A jó öreg Ikarus 280-asokon nincs légkondicionálás, viszont kerülgethetik majd a felbontott szakaszokat, jelentősen lassítva ezzel a körút forgalmát is. Hogy miért van erre szükség, arra nem kapott az MNO minden részletében kielégítő választ a BKV-tól.• Ombudsman: Biztosítsa a BKV a mozgássérültek utazását!

Pálffy Lajos
2009. 07. 22. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy dolog biztos: az 1997-ben 5 milliárdért lerakott síneket az annak idején sokat dicsért gumiágyakkal együtt ki kell cserélni. A BKV sajtóosztályán különösen a csomópontok elhasználódására hívták fel az MNO figyelmét. Az elhangzottakból arra lehet következtetni, hogy nem a korábbi, a Ganz által gyártott szerelvényeket felváltó, jóval nehezebb Combinók, hanem a sínpárokon keresztben áthaladó autók, teherautók az amortizáció okozói.

Nem a lefektetett sínekben kell keresni a hibát, már csak azért sem, mert Magyarország vasútvonalain a figyelmes szemlélő találhat még olyan pályaszakaszokat, ahol 1922-ben, Diósgyőrben gyártott síneken futnak a vonatok. Ezek után elképzelhető, hogy a 1996–1997-ben korszakalkotó találmányként bemutatott gumiágyakkal lehet valami gond. A BKV sajtóosztályán viszont hangsúlyozták, hogy ezek a gumiágyak beváltak, de technológiailag a sínekkel együtt új elemeket kell felszerelni. Ennél többet nem árultak el az „új elemekről”. Azt viszont elmondták, hogy a cserét már csak a Margit híd lezárása miatt sem lehet tovább halogatni.

A Tátra utca és a Jászai Mari tér között pedig totális bontás lesz. A Jászai Mari térnél a Nagykörút 1990-esek években történt átépítése során nem épült meg az a vasbeton alaplemez, amelyre ezeket az új típusú vágányokat ráépíthetik, ezért van szükség a teljes pályaszerkezet cseréjére. Így ezen a területen is zaj- és rezgéscsillapított vágányok lesznek majd az ott lakók legnagyobb örömére.

Nem fognak örülni viszont azok, akik a nagy melegben kénytelenek lesznek a csuklós Ikarus buszokkal araszolni. Mivel sajtóhírek szerint a korszerűbb, jól-rosszul működő légkondival is felszerelt Volvók nem férnek el egymás mellett a síneken, ezeket itt nem lehet bevetni. A BKV közleményében forgalombiztonsági és forgalomtechnikai okokkal indokolja a döntést és kitér arra, hogy az alacsonypadlós Volvók a Combinók miatt megmagasított megállókat sem tudnák használni.

Problémát okoz majd az is, hogy az Ikarusok sem tudnak akadálytalanul végighajtani a síneken, hiszen azok szakaszosan fel lesznek túrva. Így kénytelenek lesznek besorolni a Nagykörút forgalmába. Az ebből adódó problémák kezelése már a rendőrség feladata lesz, legalábbis a BKV sajtóosztálya szerint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.