Kampánycélú e-mail és telefon csak azoknak, akik ehhez hozzájárultak

A választáshoz kapcsolódó ajánlás rendszerének átalakítását szorgalmazza Jóri András adatvédelmi biztos. Konkrét megoldást azért nem javasol, mert a reform során számos nem adatvédelmi szempontot is figyelembe kell vennie a jogalkotónak, mindenesetre felhívta a pártokat, hogy a választás után folytassanak egyeztetést a témában. Jóri szerint például kampánycélú e-mailt kizárólag azoknak lehet küldeni, akik ehhez hozzájárultak. 

MNO
2010. 01. 21. 14:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ombudsman erről csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján beszélt, jogszabály-változtatást sürgetve annak érdekében, hogy az állampolgárok megtilthassák, hogy a jelöltek, jelölőszervezetek a lakcímnyilvántartás adataiból hozzájuthassanak lakcímadataikhoz. Mint mondta, az ajánlószelvények rendszerét úgy kell átalakítani, hogy az ne igényelje a személyes adatok kezelését, vagy legalább csökkentse az adatkezelések számát és a kezelt adatok mennyiségét. Jelenleg a pártok, jelöltek megbízottjai gyűjtik az ajánlószelvényeket és adják le a választási bizottságoknak.

Jóri András a választás kitűzése előtt, csütörtökön ismertette a választási kampánnyal összefüggő adatkezelésekről szóló, most elkészült ajánlását. Mint mondta, azért tette közzé most az ajánlását, hogy a jogsértések nagy részét meg tudják előzni. Leggyakrabban az ajánlószelvények, postai üzenetek, telefonkönyvek és szakmai névjegyzékek alapján végzett telefonos megkeresések, kéretlen e-mailek ügyében fordulnak az állampolgárok a választási kampányban biztoshoz.

Az ajánlószelvények rendszerével kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy a kelleténél több személyes adat kezelésével jár, ha egy párt mind a 176 egyéni választókerületben össze akarja gyűjteni a 750 ajánlást, az azt jelenti, hogy több mint 132 ezer személy adatait kezeli a párt, ami a nagy állami nyilvántartások adattartamával vetekszik. A személyes adatok biztonsága nem kellően garantált, nem tudható, hogy a pártok helyi szervezetei hol, milyen körülmények között tárolják az összegyűjtött ajánlószelvényeket, arról nem is beszélve, hogy nincs az a hatóság, amely képes lenne ellenőrizni, hogy nem készült-e róluk másolat – tette hozzá.

Jóri András ezért az ajánlás rendszerének átalakítását szorgalmazza, elődeihez hasonlóan. Konkrét megoldást azért nem ajánl, mert a rendszer átalakításakor számos olyan szempontot is figyelembe kell vennie a jogalkotónak, ami nem adatvédelmi kérdés, mindenesetre felhívta a pártokat, hogy a választás után folytassanak egyeztetést az ajánlás rendszerének átalakításáról. Felhívta a pártok figyelmét arra is, hogy az ajánlószelvények gyűjtését – még a gyűjtés előtt – be kell jelenteni a hivatalnál, a gyűjtéssel megbízott személyeknek pedig szabályszerű meghatalmazást kell adniuk.

Jóri András azt mondta, nem kifogásolható a pártoknak az a gyakorlata, hogy a korábban különböző akciók, népszavazási kezdeményezések során összegyűjtött adatokat a választási kampányban felhasználják, amennyiben ehhez az állampolgár korábban hozzájárult. Megjegyezte: az adatbázisban szereplő állampolgárnak azonban joga van adatainak törlését kezdeményezni, a gyűjtő szervezetnek pedig kötelessége gondoskodni arról, hogy a politikai véleményhez mint érzékeny személyes adathoz illetéktelen ne férhessen hozzá.

A jogszabály szerint a jelölőszervezetek a választás napja előtti 20. naptól kérhetik a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEK KH) a választópolgárok adatait, hogy az alapján közvetlenül megkereshessék őket. Problémásnak nevezte, hogy – ellentétben a marketingcélú adatszolgáltatással – a politikaikampány-célú adatkezelést nem lehet letiltani, ennek érdekében jogszabály-változtatást kezdeményez. Mint mondta, gyakori tévedés, hogy egy nyilvános adatbázist fel lehet használni kampánycélokra, közvetlen levelek küldésére, ugyanis az adatokat csak a nyilvánosságra hozatal céljából lehet kezelni. Ez pedig azt jelenti, hogy például az egyéni vállalkozók adatait tartalmazó adatbázisokat, nyilvános szakértői névjegyzékeket tilos kampánycélra felhasználni. Ettől eltérően azonban a közfeladatot ellátó szerv vezetőjének munkahelyi címére lehet kampánylevelet küldeni.

A telefonos kampánnyal kapcsolatban megjegyezte: a nyilvános telefonkönyvből azon előfizetőket lehet felhívni, akik hozzájárultak számuk közzétételéhez, és nem zárták ki, hogy tájékoztató célú üzenetekkel keressék meg őket. Ugyanakkor a telefonkönyvből „generált” lakcímadatbázist tilos felhasználni kampánycélú postai levelezésre. A számgeneráláson alapuló automatizált hívórendszer alkalmazása tilos, mivel így olyan számokat is felhív a rendszer, amelyek titkosak, vagy amelyek előfizetői kifejezetten elzárkóztak a tájékoztató hívásoktól. A nyilvános adatokból dolgozó, az előfizetők rendelkezéseit figyelembe vevő vagy a szimpatizánsok által önként rendelkezésre bocsátott telefonszámokat azonban fel lehet hívni kampánycélból.

Kampánycélú e-mailt kizárólag azoknak a felhasználóknak lehet küldeni, akik ehhez korábban egyértelműen hozzájárultak, más forrásból, például az internetről gyűjtött e-mailekre azonban nem lehet kampányüzenetet küldeni.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.