A VEKE emlékeztet: 2005 óta számos alkalommal hívta fel a figyelmet az 1-es és 3-as villamosok meghosszabbítására kidolgozott BKV-projekt problémáira, folyamatos költségnövekedésére, komoly szakmai hibáira. Bár a Fővárosi Közgyűlés még 2008-ban ellenzéki javaslatra hozott érdemi döntéseket a projekt tartalmának felülvizsgálatáról, ezeket a projekt vezetői nem hajtották végre. E heti ülésén a közgyűlés azonban újra helyzetbe kerül: Tiba Zsolt főjegyző részletes jelentésben tárta fel az eddig Hagyó Miklós által felügyelt projekt előkészítésében vétett hibákat, a fennálló jelentős kockázatokat, és ezzel a VEKE összes, évek óta hangoztatott kritikai észrevételét megerősítette. Bár az előkészítés számos ponton hibás volt, a Hagyó Miklós által vezetett stáb a Fővárosi Közgyűlés által meghozott döntéseket sem hajtotta végre, a projekt tervezésére és tanulmányaira mégis közel 900 millió forintot költött a városháza az elmúlt években.
A VEKE kifogásai elsősorban szakmai jellegűek: teljesen hibásnak tartják a 3-as villamos egymegállós pesterzsébeti meghosszabbításának nyomvonalát, feleslegesnek és pazarlónak tartják rögtön a Lágymányosi híd budai oldalán, a Budafoki útnál megállítani az 1-es villamost, és méregdrága végállomást építeni számára ott, ahol semmilyen kapcsolata nincs – áll a közleményben.
A főjegyzői jelentés a fenti szakmai hiányosságokon túl számos további problémát emel ki. Kimaradtak a projekt előkészítése során a vonalon a megállóhelyi perontetők, a Bécsi úti végállomás biztosítóberendezése, a 3-as Mexikói úti végállomásának rendezése, melyek megvalósítását a hatóság előírta, de forrásuk nem ismert. A 3-as villamos legrosszabb állapotú pályaszakaszainak felújítása is kimaradt a projektből. Nem történt meg a felsővezeték-tartó oszlopok állapotfelmérése, nem történt meg a szükséges kocsiszíni átalakítások beszámítása sem.
Összességében az egyesület szerint megállapítható, hogy az 1-es villamos pazarló és felesleges Budafoki úti végállomásának ügye, a 3-as villamos hibás pesterzsébeti nyomvonala és a sok százmillió forintért készített tervekből kimaradt elemek, a projekt előkészítésében vétett hibák együttesen jelentősen veszélyeztetik a 44 milliárdos projekt uniós támogathatóságát. Jelenleg a fejlesztési projekt anyagát a kormány még nem küldte ki Brüsszelbe, tehát hónapok múlva dőlhet csak el, hogy ezekhez a hibákhoz mit szól az Európai Bizottság. A Fővárosi Közgyűlés azonban márciusi ülésén a VEKE szerint döntési helyzetbe kerül, a döntési alternatívák szerint a képviselők dönthetnek a projekt változatlan tartalommal, a kockázatok felvállalásával történő folytatásáról, vagy a további halogatásról, vagy a projekt törléséről. Ebben a formában egyik sem jó megoldás.
A közlemény szerint az 1-es villamos fejlesztése elengedhetetlenül szükséges, az Árpád híd környékén a pályaállapotok szégyenletesek, a villamosvonal átvitele Dél-Budára vitathatatlan fontosságú. A projekt teljes törlése tehát nem megoldás, de változatlan formában való folytatása sem, hisz ez a beruházás teljes csődjét hozhatja egy a kockázatok nyomán prognosztizálható kedvezőtlen uniós döntés esetén. A VEKE továbbra is úgy látja, hogy a projekt műszaki tartalmának átdolgozása, a főjegyző által is feltárt hiányosságok kiküszöbölése, a kockázatok mérséklése a megoldás. Ezen azonban – mint írják – a halogatás önmagában nem segít: a városháza és a BKV az elmúlt három évben a folyamatosan megfogalmazott kritikák és az érvényes közgyűlési döntések ellenére sem volt képes a projekt átdolgozására.
A VEKE a fentiek nyomán ismét arra kéri a Fővárosi Közgyűlést, a feltárt kockázatokra és hiányosságokra tekintettel ne támogassa az 1-es és 3-as villamosok fejlesztésének jelenleg előkészített formában történő benyújtását az EU felé és a projekt ilyen tartalommal történő megvalósítását. Egyúttal azt is kérik, hogy ne töröljék a teljes projektet. Egyidejűleg elengedhetetlennek tartják a Hagyó Miklós által felügyelt előkészítési folyamat feltárását, kivizsgálását, hisz elfogadhatatlan az, hogy többévnyi előkészítés és közel 900 millió forint elköltése után egy ezer sebből vérző, alapvető tervezési hiányosságokkal bíró projekt van még mindig a Fővárosi Közgyűlés asztalán – zárul a szervezet közleménye.

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.