Maximális siker született a fővárosban

Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester szerint a metrókocsi-szerződéssel kapcsolatos megállapodás a „maximális siker”, amely elérhető volt. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az Alstomnak még egy feladata maradt, a hatóságoktól meg kell szereznie a végleges típusengedélyt.• Július 26-ig kell aláírnia az új szerződést az Alstomnak + Képriport + Videó

MNO
2011. 07. 14. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtöki sajtótájékoztatóján a főpolgármester azt mondta, megbízottaik útján a megállapodás tervezetéről már megállapodtak az Alstommal, így jó esély van rá, hogy a július végi találkozón aláírják a módosításról szóló megállapodás. Ez a helyzetet maradéktalanul rendezi – mondta. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az Alstomnak még egy feladata maradt, a hatóságoktól meg kell szereznie a végleges típusengedélyt. A megállapodás főbb részleteit kiemelve Tarlós azt mondta, az előleg mértékét a korábbi 50 százalékról 10 plusz 10 százalékra csökkentették, a fennmaradó részt a kocsik átvételekor, illetve sikeres üzembe állításukkor fizetik ki.

A teljesítési biztosítás 10-ről 15 százalékra nő, és a BKV újabb bankgaranciát kap, ezúttal magyar banktól. Tarlós István szerint a megállapodás egyik legfontosabb része, hogy az Alstom vállalta, a szükséges módosításokat végrehajtja a fékrendszeren, és ez után nyújtja be a végleges típusengedély-kérelmet. A gyártó vállalta, hogy 90 nap alatt megszerzi a felmentést a hatóságoktól a magyar vasúthatósági szabályzat alkalmazása alól, és 300 nap alatt birtokában lesz a végleges típusengedély is, majd 330 napon belül leszállítja az első kocsikat. Az utolsóknak 548 napon belül kell Budapesten lenniük, ezzel egy időben pedig meg kell szerezni a 4-es metró végleges típusengedélyét, és 600 napon belül meg kell érkeznie az első, 750 nap után az utolsó kocsinak is. Ha ezen határidők bármelyikét az Alstom 60 nappal túllépi, felmondható a szerződés.

A főpolgármester kitért arra is, hogy számításba kell venni azt a lehetőséget is, ha az Alstom mégsem tud típusengedélyt szerezni, ezért közgyűlési határozattal elrendelték egy új metrókocsi-beszerzés pályázati dokumentációjának elkészítését. Mint mondta, nem lehet késlekedni egy esetleges új tender kiírásával, mert elveszítik az uniós támogatást.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén hagyta jóvá a szerződés módosításáról szóló megállapodást. E szerint kikerül a szerződésből a vis maior klauzula, vagyis nem számít vis maiornak, ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt. Módosult az Alstom által vállalt kötbér maximuma is, amely az eddigi 20-ról 30 százalékra emelkedik, az összes kárfelelősség mértéke pedig szintén 20-ról 30 százalékra nő. A korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökken az előleg mértéke.

Nem követelnek 500 milliárdot

A főpolgármester szerint vannak még nyitott kérdések a budapesti kórházak állami gondoskodásba adása kapcsán, de mint mondta, arra nem emlékszik, hogy 500 milliárd forintot követelne az államtól. A Népszabadság arról számolt be, hogy legalább 500 milliárd forintos kárpótlást vár a fővárosi önkormányzat a fővárosi kórházak államosításának fejében, s az erről szóló listát Tarlós már átadta Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkárnak.

A városvezető erre úgy reagált: nem emlékszik, hogy 500 milliárdot követelne az államtól. Ismertette, hogy a megállapodás része kell legyen, hogy a kórházak adósságállományát és az átadás időpontjától számított pályázati önrészeket az állam vegye át. Tarlós azt is jelezte: azt vetette még fel az ingatlanok átadása kapcsán, hogy szerinte a mai jogi állapotnak megfelelően kedvezőbb lenne, ha az ingatlanállományt használatba adná a főváros, nem pedig tulajdonba. Ez még vita tárgya – tette hozzá a főpolgármester.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.