Maximális siker született a fővárosban

Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester szerint a metrókocsi-szerződéssel kapcsolatos megállapodás a „maximális siker”, amely elérhető volt. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az Alstomnak még egy feladata maradt, a hatóságoktól meg kell szereznie a végleges típusengedélyt.• Július 26-ig kell aláírnia az új szerződést az Alstomnak + Képriport + Videó

MNO
2011. 07. 14. 17:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtöki sajtótájékoztatóján a főpolgármester azt mondta, megbízottaik útján a megállapodás tervezetéről már megállapodtak az Alstommal, így jó esély van rá, hogy a július végi találkozón aláírják a módosításról szóló megállapodás. Ez a helyzetet maradéktalanul rendezi – mondta. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy az Alstomnak még egy feladata maradt, a hatóságoktól meg kell szereznie a végleges típusengedélyt. A megállapodás főbb részleteit kiemelve Tarlós azt mondta, az előleg mértékét a korábbi 50 százalékról 10 plusz 10 százalékra csökkentették, a fennmaradó részt a kocsik átvételekor, illetve sikeres üzembe állításukkor fizetik ki.

A teljesítési biztosítás 10-ről 15 százalékra nő, és a BKV újabb bankgaranciát kap, ezúttal magyar banktól. Tarlós István szerint a megállapodás egyik legfontosabb része, hogy az Alstom vállalta, a szükséges módosításokat végrehajtja a fékrendszeren, és ez után nyújtja be a végleges típusengedély-kérelmet. A gyártó vállalta, hogy 90 nap alatt megszerzi a felmentést a hatóságoktól a magyar vasúthatósági szabályzat alkalmazása alól, és 300 nap alatt birtokában lesz a végleges típusengedély is, majd 330 napon belül leszállítja az első kocsikat. Az utolsóknak 548 napon belül kell Budapesten lenniük, ezzel egy időben pedig meg kell szerezni a 4-es metró végleges típusengedélyét, és 600 napon belül meg kell érkeznie az első, 750 nap után az utolsó kocsinak is. Ha ezen határidők bármelyikét az Alstom 60 nappal túllépi, felmondható a szerződés.

A főpolgármester kitért arra is, hogy számításba kell venni azt a lehetőséget is, ha az Alstom mégsem tud típusengedélyt szerezni, ezért közgyűlési határozattal elrendelték egy új metrókocsi-beszerzés pályázati dokumentációjának elkészítését. Mint mondta, nem lehet késlekedni egy esetleges új tender kiírásával, mert elveszítik az uniós támogatást.

A Fővárosi Közgyűlés csütörtöki ülésén hagyta jóvá a szerződés módosításáról szóló megállapodást. E szerint kikerül a szerződésből a vis maior klauzula, vagyis nem számít vis maiornak, ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt. Módosult az Alstom által vállalt kötbér maximuma is, amely az eddigi 20-ról 30 százalékra emelkedik, az összes kárfelelősség mértéke pedig szintén 20-ról 30 százalékra nő. A korábbi 50 százalék helyett 20 százalékra csökken az előleg mértéke.

Nem követelnek 500 milliárdot

A főpolgármester szerint vannak még nyitott kérdések a budapesti kórházak állami gondoskodásba adása kapcsán, de mint mondta, arra nem emlékszik, hogy 500 milliárd forintot követelne az államtól. A Népszabadság arról számolt be, hogy legalább 500 milliárd forintos kárpótlást vár a fővárosi önkormányzat a fővárosi kórházak államosításának fejében, s az erről szóló listát Tarlós már átadta Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkárnak.

A városvezető erre úgy reagált: nem emlékszik, hogy 500 milliárdot követelne az államtól. Ismertette, hogy a megállapodás része kell legyen, hogy a kórházak adósságállományát és az átadás időpontjától számított pályázati önrészeket az állam vegye át. Tarlós azt is jelezte: azt vetette még fel az ingatlanok átadása kapcsán, hogy szerinte a mai jogi állapotnak megfelelően kedvezőbb lenne, ha az ingatlanállományt használatba adná a főváros, nem pedig tulajdonba. Ez még vita tárgya – tette hozzá a főpolgármester.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.