Újabb közterületek átnevezéséről döntött a közgyűlés

Külső céget bíz meg a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a BKV járművein lévő reklámfelületek értékesítésével. Ezenkívül közterületek elnevezéséről, illetve korábbi nevének módosításáról döntött egyhangú szavazással a Fővárosi Közgyűlés szerdán. • Fővárosi Közgyűlés: újabb lépés a kórházátadás felé

MNO
2011. 09. 28. 12:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István főpolgármester jelezte: a változásokat több fővárosi kerület kezdeményezte. Lehetőség nyílik „olyan jelentős magyar történelmi személyek számára is méltó emléket állítani”, akiknek nevét jelenleg nem viseli fővárosi közterület – indokolta.

A javaslatban eredetileg kilenc helyszín szerepelt, de a városvezető előterjesztői kiegészítésként, Láng Zsolt II. kerületi polgármester kérésére benyújtotta, hogy egy korábban névtelen közpark Bibó István jogász, történész, politikai gondolkodó nevét vegye fel.

Emellett elfogadták a képviselők, hogy a II. kerületben a Margit híd budai hídfőjénél, a híd déli oldalán lévő névtelen közterület Gyóni Géza magyar költő nevét vegye fel; a XIV. kerületi Állatkerti utat Gundel Károly világhírű vendéglősről, a magyar gasztronómia történetének feldolgozójáról nevezik el. Három III. kerületi névtelen közterület is nevet kap: ezek egyike Hamvas Béla filozófus, író, egy másik Toldalagi Pál költő, egy harmadik pedig Pércsi Lajos ’56-os mártír őrnagy nevét veszi fel. A XVI. kerületi képviselő-testület javaslata alapján Krenedits Sándorról, Rákosszentmihály egykori főjegyzőjéről és díszpolgáráról nevezik el a jelenlegi Ságvári utcát.

Miután a névadó elhalálozását követő 25 évről 5 évre csökkent az elnevezéssel kapcsolatos korlátozás, lehetőség nyílt arra, hogy közterület viselje Pongrátz Gergely, az 1956-os forradalom Corvin közi felkelőcsoportja utolsó főparancsnokának nevét. A tér a XIV. kerületben, a Nagy Lajos király útja és a Fogarasi út közötti névtelen területen van. Egy esetben a korábbi elnevezés visszaállítását fogadta el a testület: az óbudai Dugovics Titusz tér Korona térre változik vissza.

A XI. kerületben, a Bercsényi utca északi vége melletti, jelenleg névtelen fásított közkert a Gárdonyi tér elnevezést veszi fel. A köztudatban ez a tér egyébként már Gárdonyi térként szerepel, az ott található Gárdonyi-szobor miatt.

Külső cég értékesítheti a BKV reklámfelületeit

Külső céget bíz meg a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a BKV járművein lévő reklámfelületek értékesítésével.

György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes előterjesztésében azt írta, jelenleg a BKV közvetett módon, bérleti szerződés keretében értékesíti a felületeket, erre három céggel kötöttek szerződést. A módosításra négy verzió készült, a vizsgálat megállapította, hogy a legkedvezőbb az lenne, ha a tulajdonosi jogokat a BKV vagy a BKK gyakorolná, és az értékesítési feladatokat egy szakmai bérlő végezné.

Ennek keretében az értékesítést és a kihelyezést egy informatikai rendszer felügyelné, új cserepaneles rendszert alakítanának ki a járművek külső felületén, a reklámhelyek 10 százalékát pedig a BKV visszatarthatja a fővárosi tulajdonú vagy egyéb nonprofit cégek, intézmények közérdekű reklámjainak megjelenítése céljából.

Az előterjesztés vitájában György István hangsúlyozta, piaci felmérések szerint legalább hét-nyolc cég indulhat majd a pályázaton, és nem vonják vissza a kiírást, mert a mostani rendszeren változtatni akarnak.

Hanzély Ákos (LMP) azt mondta, a panelos rendszerrel egyetértenek, de több hiányossága van az előterjesztésnek. Mint mondta, most majd minden reklámcégnek van felülete a BKV-nál, mert a Peron kft. továbbértékesítette az általa bérelt felületet. Ez az állapot tarthatatlan, mert így a fővároshoz a bevételek csupán 10 százaléka érkezik meg. A kiírás ennek a megváltoztatására nem alkalmas – tette hozzá.

Losonczy Pál (Jobbik) közölte, hasonló aggályaik vannak, mint az LMP-nek. Hozzátette: „belső berkein belül” kellene tartania a BKV-nak a reklámhelyek értékesítését, mert ezzel egymilliárdot spórolna a cég.

Tüttő Kata (MSZP) a vitában a kiírás módját tartotta aggályosnak, majd közölte, egy rossz szerződést rosszabbra cserélni nem jó megoldás. A nyertes céget nyilvános versenyeztetési eljárásban választják ki, a közérdekű reklámok megjelenésének alapelveit a BKK dolgozza ki. A BKV éves reklámbevétele 500 millió forint.

Uszoda épülhet Újpesten

Tulajdonosi hozzájárulást adott a Fővárosi Közgyűlés egy új újpesti uszoda építési engedélyének megszerzéséhez. Az erre vonatkozó indítványról 22 igen szavazattal, az MSZP hat tartózkodó voksa mellett döntött a testület. Wintermantel Zsolt (Fidesz–KDNP), a IV. kerület polgármestere az MTI-nek elmondta: Újpestnek volt egy gyógyfürdője, amelyben 2005-ben üzemidő-csökkentést hajtott végre a szocialista vezetés, 2007-ben pedig bezárta. A létesítmény műszakilag alkalmatlan a működésre, állapota annyira leromlott, hogy többe kerülne felújítani, mint egy újat építeni – tette hozzá.

A fővárosi képviselő arra is kitért, hogy a kerületben élők többsége az uszoda hiányát vetette fel egy tavaszi felmérés során, ezért szeretnék azt visszaadni nekik. Az új létesítmény a jelenlegi Babits Mihály Gimnázium telkén épülne. Az ingatlan a Fővárosi Önkormányzat tulajdona, ezért kérték a testület hozzájárulását a beruházáshoz – magyarázta a polgármester.

Jelezte azt is: szeretnék a különböző ingatlanok jogi helyzetét rendezni, olyan módon, hogy a tulajdonjog a feladatellátáshoz kapcsolódjon. A IV. kerület új uszodájának építését tavasszal kezdhetik meg és várhatóan 2012 végén vagy 2013 elején adják át. A beruházás az előzetes becslések szerint 7-900 millió forintba kerül – mondta Wintermantel Zsolt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.