Ezt nézik gyermekeink

Alig térnek el más országokétól a magyar fiatalok médiafogyasztási szokásai.

LM
2012. 01. 24. 18:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MTV Hungary és a GKIeNET kutatóintézet közös, nemzetközi felmérése szerint bár a képernyő előtt töltött idő a televízió és a számítógép monitora között egyre inkább megoszlik, még mindig a televízió a legnépszerűbb médium a 15 és 24 év közötti korosztály körében, akik – saját bevallásuk szerint – hetente átlagosan 17,5 órát töltenek a képernyő előtt.

Ismeretterjesztők nagyoknak

A 25 évnél idősebbek legnagyobb arányban a hír- és ismeretterjesztő műsorokért, vagy filmnézés kedvéért ülnek a képernyő elé, ezzel szemben a fiatalabbakat kevésbé érdeklik a komoly programok. A vizsgált korosztály közel fele szívesebben kapcsolja be a tévét egy-egy animációs sorozat kedvéért, mint a 25 év felettiek, így nem meglepő az sem, hogy az újabb gyártású, fanyar humorra, gúnyra épülő rajzfilmek spontán ismertsége a 15-24 évesek körében a legmagasabb.

Valóságshow-k lányoknak

A reality műsorok és a valóságshow-k szintén kedvelt műfajok, különösen a fiatal hölgyek körében: a 15-24 közötti lányok 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten szívesen néz ilyen adást. Arra a kérdésre, hogy miért nézik a reality műsorokat, a legnagyobb arányban a vicces jeleneteket, illetve az emberi kapcsolatok és veszekedések ábrázolását emelték ki. Míg a fiatal férfiak körében a szexualitás megjelenítése egy-egy műsorban szintén kifejezetten hangsúlyos, a 15-24 év közötti lányok számára még mindig a szerelem az egyik legérdekesebb tartalom. A direkten ábrázolt szexuális (pornográf) tartalommal kapcsolatban a fiatal korosztály nemre való tekintet nélkül 44 százalékban elfogadó csak, míg a 35 év fölöttiek körében ez a szám már 55 százalék. A fiatalkori szex következményeivel foglalkozó, reality jellegű műsorok azonban megfogják őket, amit azzal indokolnak, hogy ezek a sorozatok jó beszédtémául szolgálnak, elsősorban a lányok számára.

Társas tévézés

A Music Television 15 országban elvégzett Millenials study című kutatásából kiderül, a 15-24 közötti korosztály számára a tévénézés egyre inkább közösségi tevékenység: a valóságshow-kat és a humorosként jellemzett műsorokat a fiatal korosztály jellemzőbben szereti társaságban nézni. A társaság legnagyobb arányban (több mint 40 százalék) a családot jelenti, körülbelül 20 százalékuk pedig inkább a barátaival nézi mindkét műsortípust.

Mindenhol neteznek

A közösség szerepe a fiatalok internetezési hajlandóságának is egyik fő mozgatórugója. A fiatalok mindenhol egyöntetűen vallják, hogy az állandó online jelenlét számukra alapvető a kapcsolattartás szempontjából. A magyar fiatalok ebben a tekintetben is hasonlóságot mutatnak: közel ugyanolyan arányban (csaknem 15 százalék) adták a „hol internetezel általában” kérdésre a „mindenhol” választ, mint általában az önálló keresettel rendelkező 25-35 év közötti korosztály. Az internetezésre alkalmas mobil eszközökkel, például okostelefonnal rendelkezők körében a 15-24 évesek aránya a legmagasabb, mert a válaszokból kiderül, hogy minden negyedik fiatal rendelkezik ilyen eszközzel.

A 2011-ben végzett kutatás Dél-Koreától Oroszországon és Anglián át Mexikóig 15 országra terjedt ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.